😢Vypněte si prosím blokování reklam na našem webu.
Náš web je závislý na reklamě. Bez příjmů z reklamy pro vás nemůžeme připravovat články ani videa. Ve vašem prohlížeči máte ale reklamy blokovány.

Někteří čeští uživatelé elektrokoloběžek přiznali jízdu pod vlivem alkoholu

Někteří čeští uživatelé elektrokoloběžek přiznali jízdu pod vlivem alkoholu
Fotografie: Mobil Pohotovost
  • V roce 2023 bylo evidováno 354 zraněných osob na elektrokoloběžkách
  • U 134 z nich byla zjištěna přítomnost alkoholu
  • Průzkumu se zúčastnilo 67 uživatelů elektrokoloběžek

Více než 28 % respondentů z Česka, kteří využívají elektrokoloběžky, přiznává občasnou jízdu na elektrokoloběžce pod vlivem alkoholu. Vyplývá to z mezinárodního průzkumu, který byl proveden v roce 2023 a který v České republice podpořilo Centrum dopravního průzkumu. V evropských zemích se k jízdě na elektrokoloběžce pod vlivem alkoholu přiznalo 20,8 % respondentů – elektrokoloběžkářů. Analýzou šetřených nehodových dat z roku 2023 se mimo jiné zjistilo, že u 46,5 % viníků nehod na elektrokoloběžkách byla zjištěna přítomnost alkoholu (případně řidič odmítl dechovou zkoušku). Jízdním kolem se z hlediska provozu na pozemních komunikacích rozumí i koloběžka viz zákon č. 361/2000 Sb. Řidiči elektrokoloběžek jsou tedy považováni za řidiče nemotorových vozidel, pro které také platí tzv. nulová tolerance alkoholu.

Konzumace alkoholu a jízda na elektrokoloběžce jsou dvě aktivity, které se však velmi často prolínají, což vyvolává obavy o bezpečnost, zhoršení stavu a potenciální rizika pro jejich uživatele, ale také ostatní účastníky silničního provozu (zejména chodce). „Téměř tři z deseti českých uživatelů elektrokoloběžek, kteří se mezinárodního průzkumu postojů účastníků silničního provozu ESRA 3 zúčastnili, přiznali (28,4 %), že v uplynulých 30 dnech jeli alespoň jednou na elektrokoloběžce pod vlivem alkoholu. V roce 2023 bylo evidováno 354 zraněných osob na elektrokoloběžkách, 288 z nich (81,4 %) pak bylo Policií ČR shledáno za viníky těchto nehod. U 134 z nich byla zjištěna přítomnost alkoholu (příp. řidič odmítl dechovou zkoušku), tj. 46,5 % osob na elektrokoloběžkách, které zavinily dopravní nehodu a byly zraněny pod vlivem alkoholu,“ říká Jindřich Frič, ředitel Centra dopravního průzkumu.

Průzkumu se ve 39 zemích zúčastnilo více než 37 000 účastníků silničního provozu, v rámci Evropy participovalo 22 států (Belgie, Bosna a Hercegovina, Česká republika, Dánsko, Finsko, Francie, Irsko, Itálie, Lotyšsko, Lucembursko, Německo, Nizozemsko, Polsko, Portugalsko, Rakousko, Řecko, Srbsko, Slovinsko, Spojené království, Španělsko, Švédsko a Švýcarsko). V České republice vyjádřilo své postoje 965 respondentů ve věku 18–74 let, z toho 67 uživatelů elektrokoloběžek. Zvyšující se penetrace elektrokoloběžek se promítá již také v evidenci dopravních nehod. Od ledna 2023 začala Policie ČR nově u šetřených dopravních nehod s účastí cyklistů rozlišovat jízdní kola a koloběžky s/bez elektropohonu.

CDV

V roce 2023 bylo evidováno 421 nehod s účastí elektrokoloběžek, při kterých byly 3 osoby usmrceny, 24 osob těžce a 327 osob lehce zraněno. Detailní informace poskytuje veřejně dostupná webová aplikace Dopravní nehody v ČR, ze které lze zjistit desítky informací ke každé evidované nehodě (pozn. nejen s účastí elektrokoloběžek). Lokalizace uvedených nehod v detailu se smrtelným (černá), těžkým (červená), lehkým zraněním (oranžová) a bez zranění (zelená) je zřejmá z obrázku výše. „Socioekonomické ztráty z nehod s účastí jezdců na elektrokoloběžkách dosáhly v loňském roce 1,4 mld. Kč. Uvedené ztráty dělíme na ty z osobních následků, což jsou náklady související se zraněním osob (vč. smrtelných), a na ztráty z dopravních nehod, což jsou primárně hmotné škody, důsledky kongescí a náklady související například se zásahem u dopravní nehody, kde jsou započteny náklady na hasiče a policii,“ uvádí Alena Daňková z oblasti Hodnocení dopadů dopravy, strategií a vzdělávání Centra dopravního výzkumu.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze