Elektroauta si srdce Čechů získávají postupně, ale jistě. V ČR se loni prodalo 2 646 nových aut na výlučně elektrický pohon. Jedná se o 1,28% podíl. Velký zájem lze ale zaznamenat v oblasti půjčování elektromobilů. Podle dat platformy HoppyGo vzrostl meziročně o 413 %. Konkrétně je to 407 zápůjček. Kdo a z jakého důvodu si tato auta nejčastěji půjčuje? A kdo jsou lidé, kteří elektroauta vlastní a půjčují je dál? Průměrný věk majitele elektroauta, který je zároveň ochoten poskytnout své auto k zápůjčce, je 31 let a je z většího (minimálně krajského) města. Většinou jsou to tzv. „early adopters“ neboli česky „průkopníci“, tedy lidé, kteří rádi zkoušejí nové věci a rychle si osvojují nejnovější technologie. Jejich motivace vlastnit elektromobil a ještě jej poslat dál se různí.
„Existují dvě skupiny lidí, kteří elektroauta umisťují na platformy pro sdílení aut. Jedné jde primárně o to optimalizovat náklady spojené s vlastnictvím či provozem vozu a zároveň se nemusí tolik bát o to, jak se využívá (ohřev motoru, apod.). Jejich motivace je tedy finančního charakteru. Průměrný měsíční výdělek se může přehoupnout přes 30 tisíc Kč za měsíc. Druhou skupinu pak tvoří lidé, pro které je elektromobilita jistá budoucnost a chtějí ji přiblížit širší veřejnosti. Dá se říct, že jsou to takoví obhájci zelené mobility,“ říká Robin Švaříček, CEO carsharingové služby HoppyGo spadající do portfolia mobilitních služeb Škoda Auto DigiLab. „U elektromobilů také odpadají některé starosti, které běžně mají majitelé spalovacích vozidel. Je to například potřeba dochlazování vozu po delší cestě, operativa s měněním oleje a podobně. Majitelé elektroaut proto nemívají tak velký strach o to, jak moc budou lidé, kteří si jejich auta půjčují, šetrní. Většina aut na platformě jsou navíc nová a stále v záruce,“ doplňuje Švaříček.
Lidé, kteří si elektromobily půjčují, jsou demograficky velice podobní majitelům. Jejich průměrný věk je 26 až 35 let a žijí ve větších městech. Nejvíce je zajímá reálná zkušenost s elektromobilem. Většina z nich plánuje nákup prvního elektromobilu, a rádi by si jej proto vyzkoušeli předem. „Ze všech rezervací elektroaut na platformě HoppyGo jich bylo loni prokazatelně 20 % za účelem vyzkoušení před koupí vozu,“ říká Švaříček. Informaci dále ilustruje jeden z uživatelů platformy. „Zvažuji koupi tohoto elektrovozu a chci si jej vyzkoušet ve svých běžných životních situacích, a to na více dní a na konkrétní známé služební trase, kterou jezdím každý týden.“ Nejčastější obavy Čechů se pak týkají délky dojezdu elektromobilu, způsobu a délky nabíjení či bezpečnosti. Tyto obavy půjčující sami zmiňují při rezervacích. Někteří z nich zase elektromobil vlastní a chtějí si vyzkoušet jiný.
Dalšími důvody jsou například delší výlety či možnost vyzkoušet si dobíjení. U automobilů značky Tesla je pak také zájem o vyzkoušení Autopilota. „Chtěl bych vyzkoušet Teslu Model Y v praxi. Jak jezdí, jak hlučí, jak se tam vejde naše rodina, kam dojedeme, jak doma nabijeme. Zajímalo by mě, jak se k Tesle chovat a eventuálně taky, jaké jsou její nejsilnější stránky (např. jak šikovný je její Autopilot),“ říká zájemce o zapůjčení Tesly. Průměrný nájezd za zápůjčku je 598 km. Ta pak průměrně trvá 4,5 dne a denní průměr činí 132 km. Na platformě HoppyGo majitelé v tuto chvíli v Česku nabízejí celkem 34 elektromobilů. Uživatelé mohou vybírat ze čtyř variant Škody Enyaq nebo si vybrat z kompletní nabídky automobilky Tesla, a to z nejrůznějších variant Modelu S, Modelu 3, Modelu X a Modelu Y. Nechybí ani Renault ZOE či Ford Mustang Mach-E. Na Slovensku je pak průměrný nájezd za zápůjčku 446 km a doba nájmu 2,5 dne. Průměrný denní nájezd je tedy 176 km. Nabídka na Slovensku nyní čítá 12 elektromobilů. Poptávky po elektromobilech tvoří na Slovensku 9 % všech rezervací.