Elektroauto podle zmíněného průzkumu Schneider Electric využívá 11 % Čechů, ale jen 1 % ho vlastní. Ostatní si ho půjčují, popřípadě jezdí firemním. Nárůst zájmu o elektroauta mezi firmami je patrný a podporuje jej snaha o co nejudržitelnější podnikání. Limitem, a to samozřejmě nejen pro ně, je ovšem nízká dojezdová vzdálenost těchto vozů a s tím spojený problém s dobíjením. Další bariérou pro pořízení elektroauta je stále ještě vysoká pořizovací cena.
Počet elektrovozů se však stále zvyšuje, a to i v ČR. V roce 2020 se aut s čistě elektrickým pohonem prodalo podle statistik meziročně o 330 % více. V absolutních číslech to znamenalo celkem 3 262 vozů. V uplynulém roce se jich u nás prodalo dalších 2 646. Od začátku ledna do konce května 2022 pak prodej elektromobilů stoupl o 33,4 % na 1 318 vozidel.
Zatímco mnoho automobilek směřuje svoji budoucnost pouze k elektrickým modelům, Toyota sází na širší nabídku pohonů, zejména pak na hybridní pohony, ale rovněž na plug-in hybridy, bateriové elektromobily i vodíkové palivové články. „Naší strategií je nabízet všechny perspektivní varianty pohonu a bedlivě sledovat, jak se bude situace na trhu automobilů vyvíjet. Kromě toho, v tuto chvíli rozhodně neexistuje jeden ideální pohon, ale pouze automobily, které jsou včetně svého pohonu vhodné pro konkrétní řidiče, firmy či služby,“ říká Martin Peleška, ředitel českého zastoupení značek Toyota a Lexus.
Například pro sdílené automobily je v současnosti nejvhodnější hybridní pohon. „Známým faktem je, že pro plně elektrické automobily není v ČR dostatek dobíjecích stanic, proto z našeho pohledu nejsou pro carsharing tak vhodné. Pokud chce provozovatel co nejekologičtější řešení a jistotu dojezdu, pak je hybridní řešení ideální,“ říká Milan Beutl, ředitel Anytime carsharing. „Se zájmem sledujeme také vývoj na trhu alternativních pohonů automobilů a snažíme se najít ideální variantu pro blízkou budoucnost. Z toho, co se na trhu reálně nabízí, je vodíkový pohon smysluplným řešením, které může brzy začít velmi dobře fungovat,“ dodává Milan Beutl.
Jak jsem psal, slušně výkonná a vybavená Octavia je od 800 tis, to je prostě fakt. Slušně vybavene
výkonné eNiro bude o 50% dražší. A ještě je pro rodinu menší.
To je realita, s kterou nic neuděláte. Ale jsou i segmenty, kde ten rozdíl už takový není a tam už dáva EV smysl. Ale vy jste si vybral trochu nešťastně Octavii :-)
To mělo být pro Josefa...