Na pražském e-Salonu jsme byli svědky historického okamžiku. BYD zde totiž poprvé v Česku ukázal megawattové nabíjení osobního elektromobilu, tedy výkonem 1 000 kW. Jde o technologii, která slibuje dobití zhruba 400 kilometrů dojezdu za pět minut, což už je rychlost srovnatelná s tankováním benzinu. Nešlo přitom o žádné demo formou videa, BYD předvedl reálné připojení a nabíjení fyzického auta o výkonu vyšším než 1MW, tedy přes 1 001 kW. Testovaným vozem byl BYD Tang L, který se v Evropě objeví koncem roku 2026 pod názvem ATTO 8.
Megawattové nabíjení je zde! Tohle je Flash Charging od BYD
Samotné auto je v současnosti určeno pro čínský trh, kde se prodává s LFP Blade bateriemi o kapacitě 100 nebo 120 kWh. Právě 120 kWh varianta podporuje ultrarychlé nabíjení zmíněným výkonem. BYD uvádí rychlost nabíjení 400 km za pět minut podle čínského CLTC cyklu, v evropském WLTP to bude méně, přesto jde o výrazně vyšší hodnoty, než jaké dnes dosahují nejrychlejší modely na trhu. Pro srovnání, Porsche Taycan se dnes nabíjí výkonem kolem 320 kW, nové Porsche Cayenne výkonem 400 kW, některé čínské vozy zvládnou také podobnou hodnotu. BYD ale posouvá hranice ještě mnohem dál.




Megawattové nabíjení na pražském výstavišti probíhalo díky chytrému řešení s bateriovým úložištěm. To mělo kapacitu 200 kWh a bylo dobíjeno výkonem 30 kW, aby následně bylo schopné poskytovat až 1 MW do nabíjecího stojanu BYD Flash Charging. Vůz během živé ukázky začínal na 8 procentech a během necelých dvou minut se baterie nabila na 30 procent. Do 80 procent by mělo nabití trvat přibližně devět minut a vysoké výkony si baterie udržuje až do zhruba 50 procent kapacity. Nabití probíhalo při napětí těsně pod 1 000 V a auto využívá vlastní robustní systém kapalinového chlazení, aby takto extrémní proudy zvládlo.




Aktuálně jde o čínský standard s proprietárním konektorem, takže v Evropě bude muset BYD vyřešit přechod na NACS nebo MCS, protože dnešní CCS2 tyto proudy nezvládá. Stejně tak v Evropě nejsou běžně k dispozici takto výkonné nabíječky, například v Česku je momentálně vrcholem nabíjecí výkon 400 kW. Megawattové nabíjení od BYD ale dorazí na trh až koncem roku 2026, takže automobilka má čas připravit kompatibilní řešení. Každopádně jsme v Praze poprvé naživo viděli, jak bude vypadat nabíjení budoucnosti, které dramaticky mění zažité představy o elektromobilitě.

Aktuální produkce ix3 nebo cayenne tam bude nabíjet tak dvakrát dlouho.
Vzhledem k tomu, že za to rychlé nabíjení bude muset zákazník zaplatit a nebude to všude tak jsem zvědav, kolik bude každá ušetřená minuta stát :-). Navíc teda nikde nestála účinnost, to výkonné chlazení odvádí jen promrhané teplo. Je ho podstatně víc než při 800V/500A.