Mikromobilita je po celém světě na vzestupu a výjimkou není ani Praha, v níž se rok 2019 stal pro lehké prostředky individuální přepravy přelomovým. Společnost Lime pokořila po necelém roce provozu v Praze milník milionu jízd na elektrických koloběžkách, s pěti sty elektrickými koly Freebike do Prahy vstoupila společnost Homeport a nejsilnější sezónu v historii zažila i tradiční česká bikesharingová společnost Rekola, která navíc rovněž představila vlastní elektrokola.
Tři největší hráči na poli sdílení kol a koloběžek si v Praze připsali 1,7 milionu zápůjček a jejich uživatelé během roku najeli v součtu přes 3 miliony kilometrů. Obyvatelé Prahy měli díky společnostem Lime, Rekola a Freebike v roce 2019 k dispozici takřka 3 000 prostředků udržitelné přepravy, s pomocí kterých se mohli pohybovat po širším centru města, vyhýbat se dopravním zácpám a vedle toho také přispívat k čistšímu ovzduší ve městě.
Právě fakt, že jedno (elektro)kolo či koloběžku každý den využije hned několik lidí, je jasnou přidanou hodnotou sdílené mikromobility. Na jediném sdíleném kole či koloběžce se v roce 2019 svezlo v nejrušnějších dnech okolo dvacítky lidí. Služby sdílené mobility navíc mnoho lidí používá coby prostředek k dennímu dojíždění. Nejaktivnější uživatel Limu v Praze má na kontě přes 400 jízd a na koloběžce urazil více než 1 000 kilometrů. Nejpilnější jezdec na kolech Freebike má pak na kontě dokonce 954 jízd a 1 882 kilometrů. Rekordman mezi uživateli růžových Rekol nastřádal dokonce 1 001 výpůjček a najel 2 152 kilometrů.
Úspěch bezemisních prostředků mikromobility je dobrou zprávou pro ovzduší ve městě, ale nejen pro něj. Kola a koloběžky jsou především řešením dopravních zácp a odpovědí na omezený prostor v ulicích města. „I kdyby byla auta stoprocentně bezemisní, ve městech se jich pohybuje zkrátka moc. Jen si vzpomeňte, kolik času strávíte při jízdě autem hledáním parkovacího místa. Kolo či koloběžka naproti tomu zabere na ulici zlomek místa a přitom za den sveze hned několik lidí. Ve městech, jako je Praha, se dnes kombinací MHD a sdíleného kola dostane člověk rychle a pohodlně prakticky kamkoli,” komentuje přínos mikromobility Lubomír Fridrich ze společnosti Rekola.
Infrastruktura pro cyklisty a vyhlídky do roku 2020
Nejen uplynulý, ale i nadcházející rok 2020 bude pro oblast městské mikromobility klíčový, a to především v oblasti rozvoje městské infrastruktury. Již koncem loňského roku některé městské části reagovaly na rychle rostoucí zájem o soukromé i sdílené prostředky mikromobilty a začaly budovat mj. místa k odkládání kol a koloběžek. Provozovatelé všech tří služeb se shodují, že pokud uživatelé mají taková místa v dostupné vzdálenosti k dispozici, ve valné většině případů je využívají. Díky tomu se pak významně zlepšuje situace s parkováním těchto prostředků.
„Je dobré si uvědomit, že s koloběžkami, koly či dalšími lehkými dopravními prostředky – sdílenými i soukromými – se budeme setkávat čím dál častěji. Města na tuto skutečnost budou muset reagovat a jejich uživatelům bude potřeba umožnit bezpečný pohyb po městě. S dostatečnou infrastrukturou pro jízdu i parkování do značné míry odpadnou problémy, kterým čelíme dnes, a lehké jednostopé dopravní prostředky naopak mohou přispět k tomu, že se ve městech bude všem lépe žít a dýchat,” komentoval během posledního Evropského týdne mobility nástup trendu mikromobility Lukáš Eršil z magistrátního projektu Čistou stopou Prahou.