Městská logistika bez zbytečných parádiček? Zkuste cyklovlak!

Městská logistika bez zbytečných parádiček? Zkuste cyklovlak!
Fotografie: Pelican Cycles
  • Ve Francii přišli s levným a účinným nápadem, jak vyřešit dopravu na poslední míli ve městech
  • Naprostá univerzalita, modularita a vysoký přepravní objem jsou hesly dne

Pod pojmem cyklovlak si mnozí vybaví speciální kolejové soupravy pro převoz bicyklů, však Cyklohráček už brázdí české koleje nějaký ten týden. Sémantika však připouští i druhý význam tohoto slova – vlak sestavený z bicyklů. Tento zdánlivý oxymóron však značí zcela reálnou novinku, která vypadá, že by mohla účinně pomoci očistit zklidněná městská centra od lokálních emisí. Jistě, nejrůznější šlapací elektrorikši už z ulic známe, jenže tady se kreativita nezastavila u jedné korbičky či skříně na náklad. Tady se pracovalo ve velkém, byť skutečně minimalisticky. A to ve všech významech toho slova.

Dva francouzští elektroinženýři se zkušenostmi z kreativních projektů si totiž založili startup Pelican Cycles, který se zabývá prodejem nákladních elektrokol, což jej zároveň živí, současně ale vyvinul a nabízí vlastní koncept mikromobility. Ten je založen na krajním využívání eurounijních předpisů a jeho plodem je originální soustrojí, které je, právně vzato, stále bicyklem, takže nevyžaduje žádné řidičské oprávnění a smí legálně jezdit po cyklostezkách. Takže se ke klasickému nákladnímu elektrokolu připojí až dva přívěsy a rázem lze odvézt až tři kubíky a půl tuny nákladu, a to na mnoha různých, takřka nekonečně přizpůsobitelných nástavbách. A to už je porce srovnatelná s malou dodávkou.

Netřeba se obávat přetěžování jezdce; vtip je v tom, že každý vůz soupravy má vlastní elektromotor i s baterií, přičemž všechny jsou při jízdě synchronizovány a jeden každý nepřesahuje předpisových 250 W ani rychlost 25 km/h při asistenci. Všechny tři dohromady ovšem vyvinou až 111 Nm a nechybí jim ani automatická parkovací brzda. Samotným elektrokolem lze pochopitelně jezdit rovněž a naložit cca 300 l. Pak se prostě připojí jeden/dva přívěsy a jede se na velký závoz. Vleky jsou samozřejmě brzděné, tříkolové a pohání je přední kolo, natáčené ojí.

Celé si to lze vyzkoušet, pronajmout na jediný den nebo déle, případně koupit, přičemž zájemce si musí připravit od 4 500 eur (110 000 Kč), ovšem na stránkách výrobce není tak docela jasné, zda jde o cenu za celou soupravu (což předpokládáme), nebo samotné elektrokolo.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze