V minulé dekádě lákala čínská vláda zahraniční automobilky do zakládání společných podniků s těmi domácími, což byla ostatně také jediná možnost, jak proniknout na prudce expandující tamější trh. Zahraniční značky ochotně vkládaly do společných projektů kapitál i know-how a několik let se pak zpravidla těšily z pohádkových zisků, plynoucích z prodejů na hladovém čínském trhu. Jenže období hojnosti končí, aspoň tedy pro zahraniční investory. A z říše středu se stahuje jedna evropská automobilka za druhou.
Nejnověji utlumil podle CnEVPost své čínské aktivity Mercedes-Benz tím, že prodal zbytkový, 10% podíl ve společném projektu Denza tamější mamutí automobilce BYD. Stalo se tak poté, co už v roce 2022 snížil svůj podíl z 50 na 10 %, zhruba ve stejné době, kdy se celý koncern přejmenoval z Daimleru na Mercedes-Benz. Důvodem jsou permanentně špatné prodeje prémiové značky Denza, které nikdy nedosáhly ani 100 000 ročně (letos se možná modelu Denza D9 tento milník překonat konečně podaří). Automobilka BYD, tehdy už jako majoritní vlastník, dokonce v roce 2022 provedla relaunch značky.