Mangan místo kobaltu. GM a LG ladí novou chemii pro dojezd přes 640 km

1
Mangan místo kobaltu. GM a LG ladí novou chemii pro dojezd přes 640 km
Fotografie: Tesla Motors
  • General Motors a LG Energy Solution vyvíjejí nové LMR prizmatické články pro elektromobily
  • Cílem je nasazení do produkce už v roce 2028
  • Baterie s vysokým podílem manganu nabídnou o 33 % vyšší energetickou hustotu než běžné LFP články, dostupné mají být za srovnatelnou cenu

Společnosti General Motors a LG Energy Solution oznámily, že společně míří k další generaci elektromobilů s novou bateriovou technologií. Společně totiž firmy vyvinuly prizmatické články LMR (lithium-manganese-rich), tedy baterie s vyšším podílem manganu, který nahrazuje dražší a hůře dostupný kobalt.

Díky této chemii články údajně dosahují až o 33 % vyšší energetické hustoty oproti dnes hojně používaným bateriím LFP. Klíčové je přitom dodat, že za srovnatelné náklady. GM navíc počítá s využitím prostoru i výrobní efektivity prizmatických článků, takže dokáže nabídnout dojezd přes 400 mil (640 km) při nižších nákladech na bateriový modul než u současných řešení s vysokým obsahem niklu.

Kurt Kelty, viceprezident pro baterie, pohon a udržitelnost ve společnosti GM, k novince uvedl: „Jsme průkopníky v oblasti baterií s vysokým obsahem manganu, které umožní prémiový dojezd a výkon za dostupnou cenu – obzvlášť u elektrických trucků. Při vývoji ideální baterie pro každý vůz z našeho rozmanitého portfolia elektromobilů bude technologie LMR doplňovat naše dosavadní řešení s vysokým obsahem niklu i železo-fosfátové články. Díky tomu rozšíříme nabídku pro zákazníky v segmentech trucků a velkých SUV, podpoříme americké inovace v oblasti baterií a vytvoříme pracovní místa pro další roky.

Společný podnik Ultium Cells plánuje zahájit komerční výrobu článků v USA v roce 2028, první předprodukční série má ale spatřit světlo světa už o rok dříve v závodech LG Energy Solution. Vývoj a validace článků pak probíhá v GM Battery Cell Development Center v Michiganu. Dodejme, že GM rozhodně není v oblasti manganových baterií nováčkem, neboť s vývojem technologií LMR začal už v roce 2015. Velkou výzvou však byla dostatečná stabilita a životnost, což se už aktuálně díky kombinaci pokročilých katod, elektrolytů a výrobních procesů podařilo výrazně zlepšit.

Wonjoon Suh, výkonný viceprezident a šéf divize pokročilých automobilových baterií ve společnosti LG Energy Solution, dodal: „Jsme nadšeni, že můžeme představit vůbec první prizmatické články s LMR chemií pro elektromobily – výsledek desítek let výzkumu a investic do této technologie. Budoucí elektrické trucky GM s touto novou chemií jsou skvělým příkladem našeho společného závazku nabídnout spotřebitelům širší výběr elektromobilů.

Diskuze ke článku
Martin Lacina
Martin Lacina
Naposledy upraveno: 15. 5. 07:13
“ Díky této chemii články údajně dosahují až o 33 % vyšší energetické hustoty oproti dnes hojně používaným bateriím LFP.”
Takze se blizi en.hustote NMC? Tedy to bude jen o tom, ze jsou levnejsi oproti NMC?

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze