Automobilový trh se po století relativního klidu dává díky elektromobilitě opět do pohybu. Staří hráči bojují o udržení pozic a mladí se derou na jejich místa. A příklad Tesly, která jako zatím jediná dokázala spojit masovou produkci s globálním úspěchem a vysokou marží, je mocným lákadlem. Zlákat se nechala i americká společnost Lucid, která právě dokončuje luxusní cestovní elektromobil Air, namířený přímo proti Tesle Model S a Mercedesu EQS. Předprodukčními vzorky už se nechali povozit novináři a natočili o tom několik videí. Server insideevs.com však přináší krátký, už druhý šot s Peterem Rawlinsonem, ředitelem společnosti Lucid Motors, který je zajímavý mimo jiné tím, že se směl, na rozdíl od novinářů, posadit za volant.
Lucid Air pomalu pluje mírně omšelými kulisami Manhattanu a jeho elegantní příď svítí nejen v okolním provozu, ale i na pozadí geometricky vedených ulic. Ohlížejí se chodci i posádky okolních aut a pan ředitel za volantem chválí a chválí. Těžko se mu divit, ovšem kdo viděl první podobné video ze severní Kalifornie, vydané necelý měsíc předtím, možná si vzpomene, že z Rawlinsonových úst zazněla i kritika, a to konkrétně na umístění zpětných zrcátek. A dnes už jsou tam, kde mají být. Těžko soudit, zda nešlo jen o sehrané divadlo, ovšem podobně, byť s menší pompou, to chodí při testech dosud neodhalených prototypů. Některých nedostatků si prostě nevšimne ani sebevýkonnější superpočítač a objeví se až v praktickém provozu. Prozíravější automobilky nechávají s nedovyvinutými modely jezdit novináře a pozorně naslouchají jejich připomínkám. Tak to svého času dělala například Mazda.
Asi poprvé také máme příležitost pořádně si prohlédnout interiér i jinak než na ideálně nasvícených studiových fotkách. A vidíme elegantně zvlněnou palubní desku z noblesně vypadajících materiálů s oblým displejem, nahrazujícím přístrojový štít. A také dotaženou ergonomii. Což také ředitel neváhá s gustem zdůraznit se zjevnou narážkou na Teslu, u níž bývají přesně tyto body terčem kritiky. Chvála zní i na jízdní komfort, který má demonstrovat plavná jízda přes kočičí hlavy. Z poskakující kamery těžko soudit, jak klidná jízda v tu chvíli opravdu je, je ovšem třeba přiznat, že přinejmenším odhlučnění podvozku se zdá být skutečně na výši. Jiné je to se sedadly; ač si je pan šéf rovněž pochvaluje, už na videu je zjevné, že i za jeho útlou postavou se do šířky poněkud ztrácejí, hlavně v horní části.
Moudřejší budeme po zahájení výroby, plánovaném ještě na letošní rok. Uvidíme, zda se Lucidu podaří dohnat desetileté zpoždění proti Tesle, velké ambice jsou totiž nutnou, ovšem nikoliv dostačující podmínkou úspěchu.
Technické parametry Lucid Air Dream Edition Range
Kompletní specifikaceKonstrukce | sedan, 4 975 × 1 936 × 1 410 mm, ? kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 696 kW, 947 koní, točivý moment: 1 390 Nm |
Baterie | 118 kWh (112 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 300 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | ? |
Cena od | 5 450 000 Kč |