Lexus říká, že UX 250h patří mezi nejvyspělejší auta, co kdy postavil. Proč?

Lexus říká, že UX 250h patří mezi nejvyspělejší auta, co kdy postavil. Proč?
  • Nová je baterie, přepracovaný je také pohon všech kol
  • Benzinový dvoulitrový čtyřválec má mít jednu z nejnižších spotřeb v segmentu

Vývoj nového crossoveru UX 250h s hybridním pohonem čtvrté generace a autonomním dobíjením trval bezmála pět let a zaměstnal stovky konstruktérů a techniků. Aby splnili náročné zadání a vytvořili jeden z nejvyspělejších vozů značky Lexus, museli ještě zdokonalit už tak pokrokové výrobní procesy.

Model UX 250h dostal jeden z nejhospodárnějších motorů, jaký kdy Lexus vyvinul. Jde o řadový benzínový čtyřválec o objemu 2,0 litru, který využívá řadu vyspělých technologií, jako jsou laserem opracovaná sedla sacích ventilů, vysoký kompresní poměr 14:1 nebo technologie vstřikování paliva D4-S kombinující přímé vstřikování do sacího kanálu. Zatímco technologie rekuperace tepla z výfukových plynů umožňuje rychlé zahřátí motoru, systém proměnného časování ventilů VVT-iE zlepšuje výkonové parametry a současně snižuje emise.

UX 250h používá nově navrženou hybridní převodovku na přední nápravě, která propojuje benzínový motor a dva motorgenerátory, čímž dosahuje dobré spotřeby a tichého chodu. Ve snaze o zmenšení převodovky a zlepšení jízdních schopností se konstruktéři rozhodli pro víceosé uspořádání místo konvenčního řešení, kde jsou elektromotory uspořádány souose. Délka této jednotky se ve srovnání s předchozí převodovkou kompaktního modelu Lexus zkrátila o 45 milimetrů.

Díky tomu zbylo více místa pro komponenty řízení, a tak se UX může pochlubit poloměrem otáčení o poloměru pouze 5,2 metru. Díky snížení celkových třecích ztrát převodovky o 25 procent se z jednoho motorgenerátoru stal rychloběžný motor s lepšími výkonovými parametry i účinností. Konstruktéři Lexus rovněž vyvinuli nový systém pro vedení vychlazeného oleje zpět do převodovky a k motorgenerátorům, což je důležitý aspekt pro hladký chod a dlouhodobou spolehlivost hybridního pohonu s autonomním dobíjením.

Nově vyvinutá je také baterie. Jde o typ NiMH, což pro UX 250h znamená nejen nižší spotřebu a lepší schopnosti elektromobilu, ale i úsporu místa. Menší rozměry zajistil nový materiál elektrod, přepracovaná konstrukce a kompaktnější systém chlazení. Hybridní baterie UX 250h se 180 články po 1,2 V (celkem 216 V) disponuje výkonem 24 kW a je uložena pod zadním sedadlem, aby minimálně zasahovala do zavazadlového prostoru a aby se zároveň dosáhlo co nejlepšího rozložení hmotnosti mezi nápravami i nízkého těžiště.

Nejen baterie, ale také pohon všech kol E-FOUR v modelu UX 250h je nový. Používá svůj vlastní motorgenerátor zabudovaný do diferenciálu zadní nápravy. Zadní hybridní převodovka má oproti předchozím systémům Lexus E-FOUR menší rozměry i hmotnost, což se příznivě projevilo ve velikosti prostoru pro zavazadla i jízdních vlastnostech vozidla.

Informace získávané prostřednictvím různých senzorů, jako jsou snímače rychlosti otáčení kol, senzoru zrychlení, senzoru rychlosti stáčení nebo senzoru úhlu natočení volantu, se využívají k přesnému rozdělování hnacího momentu mezi nápravy (v poměru od 100:0 až po 20:80) při akceleraci, zatáčení nebo jízdě po povrchu s nízkou adhezí. Systém E-FOUR také zlepšuje stabilitu v prudkých stoupáních nebo zasněžených cestách, a to při nižší spotřebě paliva než konvenční a těžší systémy stálého pohonu všech kol.

Takhle zní teorie, která je lákavá, ale až praxe ukáže, jak Lexus UX 250h skutečně funguje. Vše pečlivě ověříme v redakčním testu.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze