Model E-XC si díky jeho brzkému příchodu na trh v roce 2014, získal značný počet příznivců, k tomu přispíval i fakt, že se jedná o KTM a jeho počínání v terénu i na trati bylo takové, jaké by jste od motocyklu této značky očekávali, i já jsem se o tom mohl přesvědčit v průběhu testování. Později se však na trhu zažaly objevovat nové a modernější stroje a příznivci KTM dychtivě očekávali aktualizace některých komponentů a technologií, přeci jen dekáda v dynamicky se rozvíjejícím odvětví představuje obrovský technologický skok, a proto KTM nepřišlo pouze s aktualizacemi, ale rovnou s úplně novým modelem pro rok 2025 - Freeride E a rovnou o něm víme i veškeré specifikace. Tento vylepšený model nabízí zvýšený výkon, delší životnost baterie a moderní funkce, které potěší jak zkušené jezdce, tak nováčky, kteří mají zájem o elektrické terénní motocykly.
Nejnovější model KTM Freeride E disponuje nominálním výkonem 11 kW, avšak jeho špičkový výkon krátkodobě dosahuje 19,2 kW, to naznačuje možnou přítomnost nějakého boost tlačítka, a točivý moment 37 Nm bude jistě zábava, web výrobce navíc uvádí, že motor je chlazený kapalinou jako u předchozího modelu, takže výdrž na trati bude značně vyšší, než v případě vzduchem chlazených biků. Nový motor je navíc údajně tišší a efektivnější než předchozí verze, což by se dalo očekávat. Maximální rychlost 95 km/h je sice působivá, ale skutečným lákadlem je okamžitý točivý moment, který je ideální pro jízdu v úzkém a technickém terénu.
K dispozici budou tři jízdní režimy - ECO, NORMAL a SPORT a tři režimy rekuperace – vypnutá, střední a vysoká. Z bezpečnostních prvků zde bude senzor pádu, který snad bude možné vypnout a o dalších softwarových nastaveních zatím nevíme, ale aspoň základní propojení s aplikací by nebylo na škodu. Vylepšení se dočkal i displej.
Nejočekávanější novinkou je baterie. Model 2025 Freeride E má baterii s kapacitou 5,5 kWh, což představuje 20% zlepšení oproti předchozímu modelu, takže se dá očekávat, že baterie vám zajistí 2 - 3 hodiny ježdění na trati.Baterie je vyjímatelná a odhadovaná doba výměny 10 minut naznačuje, že podobně jako u předchozí verze, bude baterka přichycena na šroubech. To je nejlepší řešení co se týče upevnění k rámu, protože nedochází k žádnému klepání, ale kdo mění, nebo vyndavá baterii častěji, tak ho to trošku zdrží. Nečekanou změnou a nečekaně k horšímu bude doba nabíjení. S dodávanou nabíječkou, zvládnete nabíjet výkonem pouze 660 W a to zabere z 0 na 100% přibližně 8 hodin a z 20 na 80% za 4 -5 hodin. Předešlá verze uměla v módu Fast nabíjet do 85% za 30 minut a v režimu Normal do 100% za hodinu a 15 minut, tak proč to nejde pořád? To byl bezesporu jeden z největších benefitů… Ve specifikacích jde najít ale i údaj o nabíjení 3,3 kW, jenže nic víc k tomu, tak snad to znamená, že se s rychlonabíjením stále počítá.
Značný kus práce věnovala KTM také novému podvozku. Je vybaven rámem z chrom-molybdenové oceli, který využívá motor a baterii jako konstrukční prvky, což udržuje celkovou hmotnost pod hranicí 112 kg. KTM tvrdí, že díky tomuto snížení hmotnosti v kombinaci s širším rozvorem a novou geometrií je motocykl hbitý, ale zároveň stabilní. Navíc bylo možné zachovat zdvih zadního tlumiče 240 mm a to je slušná hodnota, takže absorbce nerovností bude taková, jak jsme u KTM zvyklí. Předek má potom zdvih 250mm a 21” kolo vzadu je 18”. Tlumiče jsou nastavitelné za chodu, ať už zdoláváte kamenité stezky, nebo hladší cesty. Úhel hlavy řízení je 65.6 °. Světlá výška 345 mm a výška sedla 910 mm.
Výhodou je, že už nyní si můžete objednat i homologovanou verzi, takže se na novince můžete prohánět i na silnicích. Na první pohled se nový Freeride E zdá být skvěle vybaveným strojem, vyrobeným s ohledem na pověst KTM jako značky kvalitních a odolných motocyklů. Otázkou však zůstává, zda bude relevantní volbou ve srovnání s ostatními konkurenty na trhu. Už se těším, až si ho vyzkouším.