Když se na vás auto dívá. Hiphi Z GT posouvá hranice možného a chtěného

Když se na vás auto dívá. Hiphi Z GT posouvá hranice možného a chtěného
Fotografie: Human Horizons
  • Čínský startup z roku 2017 se nebojí experimentovat
  • Už SUV Hiphi X uvedené na trh letos v březnu pořádně rozvířilo vody
  • Liftback Hiphi Z GT, který se nyní odhalil, ale zachází mnohem dál

Společnost Human Horizons patří mezi automobilky, které chtějí prorazit superfuturistickým designem a technologiemi z blízké budoucnosti. Již prodávané SUV HiPhi X postavené přesně v tomto duchu zaznamenalo velký úspěch, proto i HiPhi Z GT nabídne věci, které jsme buď ještě neviděli vůbec, případně se s nimi jen těžko setkáme mimo Čínu – v některých případech nutno dodat naštěstí. Pětimetrový koncept vzal všechno, čím by mohl zaujmout čínské zákazníky, přidal to do výsledného koláče a vzal na sebe tvary, o nichž výrobce mluví jako o něčem, co předběhlo dobu o 20 let. Design stvořený pro zcela jiný vkus, než je ten euro-americký, tedy těžko hodnotit. Ovšem vůz zaujmout dokáže i naše oči, když ničím jiným, tak neuvěřitelným množstvím různých svítících ploch a tvarů.

Vůz je totiž vybaven světelným pásem Star Ring ISD, který oklopuje celé vozidlo a pomocí 4 066 světelných diod graficky komunikuje s posádkou, řidičem i okolním světem. Dokáže zobrazovat i zprávy určené okolnímu světu. Tento systém, s nímž dlouhodobě experimentuje i řada dalších automobilek, byť zpravidla v mnohem decentnější podobě a často s použitím modernější technologie OLED, podle výrobce slaví světovou premiéru právě zde. Pravdou je, že vůz přímo hýří různobarevnými světélky a intenzivní pocit lunaparku, který kolem sebe šíří, dosud ve světě obdoby skutečně nejspíš nemá.

Další perličkou jsou proti sobě otvírané dveře, které s pomocí UWB bezdrátové komunikace automaticky detekují osoby, klíče a jiná vozidla. A podle okolností se při příchodu vlastní posádky samočinně otevřou, a to tak, aby neohrozily okolí. A aby těch venkovních udělátek nebylo málo, tak nechybí ani systém aktivní aerodynamiky. Ten spojuje už dobře známou technologii aktivních chladicích lamel s pohyblivým zadním spoilerem a křídlem, přičemž cílem je vždy optimální, komplexní kombinace přítlaku a čelního odporu vzduchu pro danou situaci.

Interiér byl podle automobilky navržen jako „ultrafuturistický“, čili byl vyveden v odvážných kombinacích a úhlech křivek, kontrastních barev a samozřejmě vyzdoben ohromným množstvím dalších světélek. Podle fotografií ani na evropské poměry nevypadá špatně, pokud máte rádi interiéry s veškerými ovládacími a kontrolními prvky, soustředěnými do jediného, obrovského displeje a rozdělené mohutnou středovou konzolou na samostatné kóje. Palubní systém prý bude umět samočinně upravovat komfort i pocity z řízení, a to nejen pomocí zraku a sluchu, ale také hmatu a čichu. Součástí zážitku je i high-endový soundsystém Meridian s 23 reproduktory (stejný jako v Rivianu R1S).

Interiér míří do prémiových vod, měl by tedy nabídnout kvalitnější materiály a zpracování, než je dodnes zvykem u dostupných čínských modelů

To nejzajímavější ale není vidět na první pohled. Zmíněný středový displej totiž posunul komunikaci s posádkou na vyšší úroveň. Pomocí komplikovaného systému aktuátorů se totiž dokáže nejen otáčet a měnit horizontální a vertikální polohu (čímž se chlubí Fisker Ocean jako údajnou světovou novinkou), ale rovněž se v celkem osmi směrech pohybovat. Snaží se totiž navodit pocit androida a když na něj řidič nebo spolujezdec promluví, natočí se jeho směrem, prý velice rychle, přesně a tiše. To ale není vše; na hudbu dokáže tancovat a dotvořit pocit soukromé diskotéky blikáním interiérových světel. Pokud jste tedy toužili mít v autě barevnou hudbu a displej tancující v rytmu ryčné muziky, právě jste se dočkali.

HiPhi Z GT
Sofistikovaný systém natáčení a naklánění displeje je skutečnou novinkou, ať už je míra jeho smysluplnosti jakákoliv

Jenže špičková palubní elektronika zvládá i serióznější úkoly. Proprietární systém HiPhi Pilot ADAS nabízí duální redundanci pro šest hlavních systémů: výpočetní, senzorický, komunikační, brzdový, řídicí a napájecí. HiPhi Z využívá čip NVIDIA Orin X a operační systém QNX Neutrino pracující v reálném čase, který kromě LiDARu, jenž neustále snímá okolní prostředí a umožňuje asistovanou jízdu i parkování, ovládá 34 jednotlivých snímačů. Elektromobil si může také sám inteligentně přivolat pomoc skrz aplikaci pro chytrý telefon.

Použitá technika rovněž stojí za pozornost. Na výběr bude zadokolka RWD se 300 koňmi a 410 newtonmetry a čtyřkolka AWD s přesně dvojnásobnými výkony. Ta zrychlí z klidu na stovku za 3,8 s. Velkorysá baterie se 120 kWh by měla vystačit až na 705 km podle NEDC. Nechybí ani řízení zadních kol s úhlem natočení až 13,2 stupně, které výrazně usnadní manévrovaní s pětimetrovým kolosem. To vše bude k mání za předběžné ceny od 89 000 do 129 000 USD (2,15 až 3,12 milionu korun). Ty budou upřesněny spolu s datem tržního debutu až na srpnovém autosalonu v Čcheng-tu. Čínští zájemci si mohou rezervovat zkušební jízdu pomocí aplikace HiPhi.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze