Prozkoumali jsme naživo čínské elektromobily HiPhi X a Y. Konkurovat chtějí Tesle

Prozkoumali jsme naživo čínské elektromobily HiPhi X a Y. Konkurovat chtějí Tesle
Fotografie: fDrive.cz
  • HiPhi X lze v Číně odemykat skrze vlastní tvář
  • Nedostatečná je rychlost nabíjení a kvalita zpracování

Na letošním ročníku autosalonu v Mnichově jsme se naživo podívali na dva nové modely od čínské automobilky HiPhi. Pro někoho neznámý výrobce již několik let nabízí elektromobily na domácím trhu a nyní přišel čas na to, aby došlo ke vstupu do Evropy. Při té příležitosti jsme prozkoumali modely HipHi Y a HiPhi Z. Oba vozy se nejsou zrovna malé, nabídnou minimálně čtyři místa k sezení, hromadu výbavy, luxusně vypadající interiér a také dojezd není úplně nejhorší. Za konkurenci považuje značka Hiphi především prémiovější výrobce, jako je Mercedes-Benz, BMW nebo třeba i Tesla. Otázka však zní: má na to?

HiPhi Y

Základem je právě model s označením Y, který na evropský trh dorazí začátkem příštího roku. Pětimístné SUV střední velikosti je konkurencí pro BMW iX nebo Mercedes-Benz EQE SUV. Předností je ale nízká cena, kdy na německém trhu stojí základní verze pod dva miliony Kč. Ve výbavě vozu nechybí elektricky ovládané dveře skrze speciální tlačítko. Největší předností HiPhi Y je ale baterie o využitelné kapacitě 108 kWh, což zaručí dojezd blížící se 600 km. Nabíjení lze provést výkonem až 80 kW, což je i v rámci mnohem levnější konkurence bídná hodnota.

Čínský HiPhi Y míří do Evropy a vsází na luxusní zpracování i unikátní dveře

Lze využít kufr o objemu 570 litrů a také „frunk“ s objemem 60 litrů, z čehož by se mohla třeba německá konkurence výrazně poučit. Po usednutí do kabiny jsme byli naprosto mimo luxusu. Ten ale brzy zkazily materiály, které často vrzaly. Zaujal nás zvláštně tvarovaný volant, naklápěcí středový displej, ambientní osvětlení s hromadou barev, fialové bezpečnostní pásy a koženkové čalounění ve dveřích a na sedadlech. HiPhi Y má pohon všech kol a nabídne výkon přes 500 koní. Z 0 na 100 km/h umí zrychlit v čase 4,5 sekundy, což je krásná hodnota navzdory hmotnosti 2,7 tuny. Je ale potřeba si zvyknout na netradiční vzhled, který bude lákat veškerou pozornost okolí, a také fakt, že se jedná o čínskou neprověřenou novinku.

Technické parametry HiPhi Y

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 938 × 1 958 × 1 658 mm, 2 730 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon371 kW, 504 koní, točivý moment: 700 Nm
Baterie115 kWh (108 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 80 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
Spotřeba?
Cena od

HiPhi X

Trošku překvapivě se nejedná o žhavou novinku, ale o čtyři roky starý elektromobil, který lze koupit například v Německu za cenu v přepočtu 2,5 miliony Kč. Přitom se bavíme o výbavě a pohodlí, které najdeme jen u těch nejlepších výrobců. Design vozu připomíná sci-fi elektromobil z budoucnosti, nechybí racčí dveře a do kabiny se vejde až šest cestujících. Toto dlouhé SUV má na délku 5,2 metru a kufr má objem 250 litrů. Koho ale zajímá nadpozemský luxus a komfort, pro něho by mohla být vhodná verze se čtyřmi místy k sezení, kde lze nalézt obří ledničku, podložky pro nohy nebo plně elektricky ovladatelné dveře, které se navíc otevírají na několik částí, což je ale z našeho pohledu trochu komplikované.

HiPhi X je čínský luxus, který konkuruje těm nejdražším

A jak je na tom HiPhi X s technikou? Čtyřletý elektromobil dostal 97kWh baterii, což není vůbec málo, ale najdeme zde drobné nevýhody. Reálný dojezd je 450 km, což platí pro jízdu s lehkou nohou. O dost horší je nabíjení, kdy na rychlonabíjecích stanicích vůz dosáhne jen 80 kW. To je hodně velký podprůměr a v rámci konkurence jedno z největších negativ. Dalším nesporným mínusem je hmotnost vozu, která činí 3,2 tuny! Vzhledem k výkonu 440 kW a pohonu všech kol je ale i tak zaručeno zrychlení z 0 na 100 km/h v čase 3,9 sekundy. Číňané dokáží zkrátka kouzlit a model X je toho důkazem.

Co se týče palubního systému a obrazovek v kabině, opět se jedná o průměr, kdy například animace některých palubních funkcí jsou pomalé. Před spolujezdcem se nachází 20" displej, který nabízí propojení s telefonem nebo počítačem skrze MirrorLink. Výhledu z vozu dozadu pomůže digitální zpětné zrcátko a při jízdě v noci si posádka může užívat pohled na oblohu skrze dvě panoramatická střešní okna. Ostatně, zadní cestující si mohou užívat taktéž masážní, elektricky ovladatelná a odvětrávaná sedadla, ve kterých se sedí velmi dobře. A víte jak se v Číně dá tento vůz odemykat a zamykat? No přece pomocí vaší tváře! Ano, HipHi X má v bočních B-sloupcích kamery, které na základě obličeje uživatele dokáží vůz odemknout a nebo zamknout. Sluší se dodat, že vůz stál okolo dvou milionů Kč, ale vrcholem nabídky je verze se šesti místy a cenou o milion korun vyšší.

Technické parametry HiPhi X

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 5 200 × 2 062 × 1 618 mm, 3 210 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon440 kW, 598 koní, točivý moment: 820 Nm
Baterie97 kWh (92 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 80 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
Spotřeba?
Cena od
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze