Je carsharing budoucnost, anebo další slepá ulička?

Je carsharing budoucnost, anebo další slepá ulička?
  • Méně automobilů ve městech, více parkovacích míst a méně smogu – to vše by mohl carsharing přinést
  • Největším problémem bude neznalost a obava z nové služby ze strany lidí
  • Díky carsharingu platíte jen za to, co skutečně využijete

Vystudovat, najít si ženu, zasadit strom, založit rodinu a postavit dům. Někde mezi tím je jistě i „koupit si své první auto“. Minimálně nějak podobně vypadá život velké části české populace. Ne že by na tom bylo něco divného. Jen doba se mění a touha něco fyzicky vlastnit se mění. A to je jeden z mála důvodů, proč věřím v carsharing.

Pár let zpět bylo prakticky nemyslitelné, že dáte nějaké firmě své peníze, za které dostanete na několik let auto, se kterým jezdíte. Auto není vaše, ale můžete ho používat jak potřebujete. Neřešíte servis, ale jen do auta tankujete palivo. Podobnou cestou si dnes můžete „pořídit“ počítač či telefon. Opět platíte nějakou splátku a za každý rok či dva (dle typu smlouvy) dostanete nové zařízení. Lidé se pomalu učí, že za každou cenu všechno vlastnit pro ně nemusí být ta nejlepší cesta.

Carsharing neboli sdílení aut už ve velkých vyspělých městech funguje a tato služba dává mnohým lidem velký smysl. Carsharing nebo bikesharing je jednoznačně budoucností. Do jisté míry se vše váže i k ambicím měst, včetně Prahy, být chytrým městem. V čem vidím velké výhody carsharingu?

Výhody carsharingu

1. Auto vám nehnije na parkovišti

Automobil používáte pouze pokud ho potřebujete. Z různých statistik je dokázáno, že většině majitelů jejich automobil více jak 80 procent času někde stojí. Do jisté míry tedy platíte pojistku jen za to, že vám auto někde parkuje, což může nést další náklady. Logicky z toho plyne, že díky carsharingu by ve městě mohlo být méně automobilů, méně smogu a více parkovacích míst pro ty, kteří je opravdu potřebují.

Vize carsharingu je taková, že automobil by měl být pořád v provozu. Pokud by průměrná doba cesty každého z nás byla jedna hodina, tak by pouze od šesti hodin ráno do desáté hodiny večerní jedno auto teoreticky zvládlo odvést až 14 lidí, respektive řidičů, abych byl přesný.

2. Méně automobilů ve městě

Druhého bodu už jsem se dotkl v tom předchozím. Díky carsharingu by ve městě nebylo tolik vozidel. Ti, kteří auto mají, ale potřebují ho jen občas, by ho v klidu mohli prodat a automobil si prostě půjčovat.

BMW i3

3. Menší náklady na cestování

Z předchozích bodů plynou i celkově nižší náklady. Nemusíte platit pojistku, povinné ručení a další poplatky. Prostě jen zaplatíte za službu jako takovou, a to navíc pouze v případě, že ji využijete. U elektřiny také platíte jen tolik, kolik jí spotřebujete.

Proč to carsharing nebude mít snadné

Chápu, že mě mnozí z vás chtěli na základě výše uvedeného ukamenovat. Nebojte se, jsem si vědom toho, že carsharing má i stinné stránky. Každý fanoušek technologií však tento trend musí vidět a stačí vyrazit například do Amsterdamu či takové Vídně, kde minimálně bikesharing a v hlavním městě marihuany i carsharing běžně funguje.

Jako největší překážku v rozkvětu sdílení dopravních prostředků vidím nedůvěru, která přinejmenším v České republice panuje.

1. Lidé se bojí nových věcí

Jak už to tak bývá, tak my Češi se ve většině případů bojíme všech nových věcí a dlouho nám trvá, než je přijmeme. Bude velmi záležet zejména na mladších generacích, jak moc si služby tohoto typu osvojí.

2. Nezvyklý model účtování a otázka odpovědnosti

Jako u každé služby nebo spotřební věci je důležitá i cena. Pokud se platební podmínky povedou nastavit přívětivě, věřím, že taková služba má šanci na úspěch.

Problém bude i v neznalosti dané služby. Jistě budou velmi často padat otázky typu „Co když někde auto odřu?“ nebo „Jak vysoká je spoluúčast, když mě někdo nabourá?“

Naděje

Jako vlastně všechno, i carsharing bude potřebovat hodně času, než se ujme. Není tomu ale tak dávno, co měl v kapse každý Nokii 3310, a dnes máme v kapsách nesrovnatelně chytřejší placky, kterým je vlastní internet, pořizování fotografií a videí ve vysokém rozlišení nebo navigace na uživatelem určené místo.

MOIA

O tom, že carsharing není slepou uličkou, svědčí i MOIA, dceřiná společnost Volkswagenu, která se právě carsharingem má zabývat. Podobně je na tom Mercedes se službou car2go, která funguje například v Berlíně, Amsterdamu a dalších městech Evropy. Zmínit můžeme i SmileCar, společnost spadající pod Leo Express, která se svým modelem carsharingu vstoupila na náš trh.

Osobně carsharingu věřím, dle mého jde o nevyhnutelnou součást velkých měst. Otázkou je, jak dlouho to bude trvat, než se carsharing stane v Praze a dalších velkých městech v České republice stejnou samozřejmostí jako používat Uber či služby, které vám nákup dovezou až domů.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze