Zájem o pronájem aut začal po počátečním propadu způsobeným koronavirovou epidemií opět růst. Proti březnu, kdy byl zavedený nouzový stav, je poptávka po autech u carsharingu Anytime vyšší řádově o desítky procent. Návrat ke stavu před epidemií očekává během května. Podobnou strategii má i společnost Lime, která tento týden v Praze opět nabízí své koloběžky.
Koronavirová krize znamenala na začátku výrazné snížení zájmu o carsharing. Zatímco ale MHD zaznamenala po nařízení karantény propad až o 90 procent, sdílení aut pokleslo o 42 procent. Současně téměř vymizely cesty mimo Prahu. Ukázalo se, že v době zvýšeného nebezpečí šíření infekční nemoci je přeci jen bezpečnější jet autem než hromadnou dopravou. Zájem o individuální dopravu jako bezpečný způsob dopravy tak postupně roste. „Přibližně od Velikonoc se začal počet pronájmů každý týden navyšovat a téměř normální stav očekáváme v průběhu května. Současně v posledních 14 dnech vidíme již téměř normální podíl jízd mimo Prahu,“ říká ředitel Anytime v ČR Milan Beutl.
Sdílet auta začaly i firmy
Společnost Anytime v rámci opatření proti šíření koronaviru zavedla pravidelnou dezinfekci vozů několikrát týdně. V souvislosti s dopady koronavirové epidemie se Anytime začal orientovat i na firemní zákazníky, u kterých zaznamenal rostoucí poptávku. Firmy začaly odkládat koupi nových vozů, podobně jako při předchozí krizi v roce 2009, a právě carsharing je zajímavou alternativou k dlouhodobějšímu pořízení vozu například na operativní leasing.„Již minulý týden jsme spustili produkt Anytime Business cílící na malé a střední firmy, odezva předčila naše očekávání, první desítky zájemců se ozvali hned v prvních dnech po zveřejnění nabídky,“ říká Milan Beutl.
Carsharingová služba Anytime v současnosti provozuje v Praze 200 vozů Toyota Yaris Hybrid vybavených automatickou převodovkou a parkovací kamerou. „Tato kombinace výbavy se nám do města osvědčila. Zákazníci oceňují i šetrnost hybridů k životnímu prostředí, která přitom není vykoupena vyblokováním parkovacích míst pro dobíjecí stanice, jako je to u elektromobilů,“ doplňuje Beutl. Do konce roku chce Anytime zvýšit počet provozovaných aut v Praze ze současných 200 na 500. Vedle osvědčené Toyoty Yaris Hybrid do flotily přibudou vozy vyšší třídy pro jízdy mimo město s rozšířenou výbavou, například parkovacím asistentem nebo adaptivním tempomatem.
AnyTime také pomáhal. Prvního dubna spustil program Pomáháme, v rámci kterého poskytoval jízdy zdarma pro dobrovolníky, kteří rozváželi roušky, jídlo a tak podobně.