Carsharing Anytime
test

Carsharing Anytime

Jak sdílení funguje a komu je určeno?
8
  • Cena startuje na 1,99 Kč za minutu jízdy automobilem
  • Potěšila nás povedená aplikace pro operační systémy Android a iOS
  • Při využívání služby smíte parkovat v modrých a fialových zónách
  • S promo kódem lze Anytime vyzkoušet na 20 minut zdarma

Asi mi dáte zapravdu, že způsobů, jak se v našem hlavním městě dostat z bodu A do bodu B, existuje v dnešní době nespočet: obyčejná chůze, jízda na kole nebo využití městské hromadné dopravy. Ne vždy si však člověk může dovolit pěknou vycházku po „stověžaté matičce“, ať už z důvodu špatného počasí, nedostatku času či nadměrné vzdálenosti. Na řadu tak přichází jiné dopravní prostředky, například automobil, který pro mnoho lidí představuje ten nejkomfortnější způsob dopravy vůbec.

Nejedná se přitom pouze o teplotní komfort, možnost poslechu hlasité hudby, aniž byste tím obtěžovali své okolí, a výběr trasy, která se vám jeví jako nejkomfortnější, ale také to, že máte jednoduše situaci (alespoň do jisté míry) pod kontrolou. Problémem Prahy a většiny dnešního civilizovaného světa je, když se každý jedinec rozhodne nastoupit do svého pohodlného automobilu a vydá se na cestu. Infrastruktura má totiž jen omezenou kapacitu a přidá-li se do toho nějaká dopravní nehoda, může se cesta automobilem pěkně prodloužit. Nemluvě o tom, že vlastnictví automobilu může vyjít poměrně draho.

"Mnoho lidí si pořád neuvědomuje, kolik vlastnictví auta reálně stojí. A nejde jen o cenu auta, která letí ihned po nákupu strmě dolů. Musíte připočítat pravidelný servis včetně výměny letních a zimních pneumatik, povinné a havarijní pojištění, palivo a v Praze stále častěji i parkovací stání nebo dokonce garáž. Většina lidí má navíc velmi malý roční nájezd, takže je pak každý kilometr stojí reálně třeba 6 korun," propočítává Adam Borovský ze srovnávače povinného ručení Netfinance.cz

To, že je vlastně pro mnoho lidí vlastnictví automobilu zbytečným přepychem, potvrzuje i průzkum společnosti Ernst & Young, podle které v Praze jezdí přes milion automobilů, které v průměru denně ujedou pouze 23 kilometrů. Ke konci roku 2017 tak připadal jeden automobil na 1,5 obyvatele Prahy a obsazenost se dlouhodobě pohybuje kolem 1,3 osoby na vůz.

Vlastnictví automobilu se tak může stát pro mnoho lidí jak z ekonomického, tak environmentálního hlediska neakceptovatelné. A to je něco, s čím chce bojovat původem italská carsharingová služba Anytime, která začala nabízet sdílení aut ke konci dubna i v Praze. Jakožto příznivec carsharingu, který jsem poprvé vyzkoušel v roce 2016 v hlavním městě Litvy, kde byl mimochodem již tehdy na velmi vysoké úrovni, jsem rád využil příležitosti a novou carsharingovou službu Anytime otestoval i v Praze.

Co je potřeba k registraci

Automobil vám vzhledem k vyšší pořizovací ceně i zodpovědnosti vás jako řidiče Anytime nepronajme jen tak a je tedy nejprve potřeba oskenovat občanský i řidičský průkaz. Nejde však o sken v pravém slova smyslu a pomocí aplikace stačí oba dva zmíněné dokumenty jen vyfotit. Aby měli v Anytime jistotu, že jste to opravdu vy, vyfotíte si nakonec ještě selfíčko s občankou.

Co mě zaujalo již během procesu registrace je samotné rozhraní aplikace, které se podle mě opravdu povedlo. Kombinace černé a oranžové vypadá pěkně a během používání jsem se nikdy nesetkal s žádným neduhem v podobě čekání na potvrzovací SMS, která ne a ne přijít, či padání aplikace. Toto by pochopitelně měla být samozřejmost, avšak u konkurenčních služeb jsem se s odladěnou aplikací nesetkal vždy a vzhledem k tomu, že společnost Anytime v Praze teprve začíná, je podle mého dobře, že chce zapůsobit už na první dojem.

Jakmile jste zaregistrovaní a máte schválený účet, což v mém případě trvalo přibližně hodinu, máte k dispozici všechny funkce aplikace, a to včetně té hlavní, kterou je pronájem automobilu. Ještě než se k tomu dostaneme, stojí za to zmínit další funkce aplikace.

Používání aplikace a funkce

Jak jsem již předeslal v předchozí kapitole, aplikace samotná je zpracována na výbornou (testováno na operačním systému Android) a vždy fungovala spolehlivě, bez zasekávání či pádů. Hlavní menu, na které se lze dostat přes „hamburgerovou“ ikonku vedle nápisu „Rezervujte auto“, obsahuje hned několik kategorií. Můžete si zde prohlédnou váš profil, nastavit platební karty, prozkoumat ceny a jednotlivé balíčky, nebo získat jízdy zdarma. Každý uživatel má svůj osobní promo kód, který může sdílet s ostatními. Pokud tak zašlete svůj osobní promo kód začínajícím uživatelům, získají zdarma 20 minut volné jízdy, a jakmile ukončí svou první jízdu, získáte i vy 20 minut jízdy zdarma. Teoreticky tak můžete vy i vaši kamarádi vyzkoušet Anytime bezplatně, což není k zahození.

Úplně dole pak najdete podrobná pravidla a jak telefonní, tak emailový kontakt. Užitečnou sekcí jsou časté dotazy, které by podle mého názoru z hlediska hierarchie měly být nadřazeny pravidlům, která jsou pochopitelně obsáhlá a mnoho lidí si je pravděpodobně důkladně nepročte.

Ceny a balíčky

Při každé rezervaci automobilu máte na výběr až ze čtyř balíčků: Standard, Safety a jejich celodenních variant Standard 24 a Safety 24. U prvních dvou balíčků, které budou dle mého názoru nejvyužívanější, se Anytime na rozdíl od některých konkurenčních carsharingových společností rozhodlo uživateli účtovat pouze minuty, nikoliv ujeté kilometry.

V praxi to tedy znamená, že vám může být jedno, kolik kilometrů ujedete, a zajímá vás pouze délka pronájmu. Pro lepší představu uvedu příklad, který bude jistě zajímavější než jen teoretický výpočet.

Anytime

V neděli odpoledne jsem potřeboval vyzvednout návštěvu, která měla dorazit na vlakové Hlavní nádraží. Zhruba o půl šesté jsem zapnul aplikaci Anytime, vyhledal nejbližší auto v mé oblasti a zarezervoval si jej. Jelikož Anytime využívá mapové podklady od Googlu, na které jsem zvyklý, velmi rychle jsem pochopil, kde přesně se zaparkované auto nachází. I v případě, že byste snad danou oblast neznali, si ale můžete nechat vygenerovat trasu přes Google Maps přímo z aplikace, což je podle mě užitečná funkce, která mnohým usnadní život.

Asi o čtvrt hodiny později, přesně v 17:43:08, jsem dorazil k automobilu (o kterém si povíme ještě později) a převzal jej. V tomto kroku jsem si zkontroloval, zda auto nemá nějaké viditelné poškození, a po nasednutí do automobilu se ujistil, že se v přihrádce spolujezdce nachází všechna legislativou povinná dokumentace k vozidlu. O 38 sekund později, tedy v 17:43:46, se autem vydávám na cestu na pražské Hlavní nádraží. Jízda trvala 18 minut a 57 sekund a účtovala se tarifem Standard, tedy 4,99 Kč/min.

Toyota Yaris Hybrid (2017)

Celkem mě tedy cesta na nádraží stála 94,56 korun. Poté, co jsem dorazil na místo, jsem zjistil, že bude mít návštěva menší zpoždění, a tak jsem auto nechal zaparkované v blízkosti nádraží na modré zóně. V ten moment se mi hodilo, že automobily Anytime mohou v modrých a fialových zónách parkovat zdarma. V průběhu čekání jsem zaplatil 1,5 koruny za minutu a takřka půlhodinové čekání (26 minut a 24 sekund) mě vyšlo na 39,60 korun. Po návratu k automobilu jsem sebe a návštěvu se zavazadly přepravil zpět na místo, odkud jsem původně vyjel. Jízda tentokrát trvala 15 minut a 9 sekund a byla opět účtována po 4,99 korunách za minutu. Stála mě tedy 75,6 Kč.

Celkem jsem tak auto používal od půl šesté do tři čtvrtě na sedm, ujel 11 kilometrů a téměř půl hodiny čekal. Ve výsledku jsem zaplatil 209,75 korun. Jak jsem zmiňoval, na nádraží jsem jel vyzvednout návštěvu se zavazadly. Porovnám-li Anytime s další variantou, a to MHD, byla by cesta o dost méně komfortní (obzvlášť v teplých letních dnech to člověk „pocítí“ už při nastoupení do dopravního prostředku). Pokud bych měl snad očekávat větší návštěvu, řekněme tři osoby, vyšplhají se při využití MHD náklady na samotné jízdné po Praze takřka na stokorunu. Spočítáte-li si tyto náklady a připočtete-li cenu vašeho času, kterou jsem ve výpočtu vůbec nezohlednil, představuje podle mě využití carsharingové služby velmi zajímavou variantu.

Jízda a používání automobilu

Flotila společnosti Anytime se v současnosti skládá ze stovky hybridních vozů Toyota Yaris s automatickou převodovkou a parkovací kamerou. Po městě najdete tyto vozy v kombinaci oranžovo-šedé a oranžovo-modré a pokud jste s tímto vozem už někdy jeli, asi vám mnoho nového neprozradím. Já se však svezl hybridní Toyotou Yaris poprvé, a tak se s vámi v krátkosti podělím o své dojmy.

Toyota Yaris Hybrid (2017)

Rozměry3 945 × 1 695 × 1 510 mm, 1 565 kg
Výkon74 kW
Baterie?
Dojezd? km

Co mě mile překvapilo, je výbava a celkově komfort těchto automobilů. V interiéru najdete multifunkční volant obšitý kůží nebo multimediální systém. U sedadla řidiče jsem nalezl i loketní opěrku a samozřejmostí byla manuální klimatizace či elektricky ovládaná okénka. Hybridní motor 1.5 Hybrid (100 k) s automatickou převodovkou e‑CVT má dostatečný výkon i na svižnější jízdu i bezpečné předjíždění. Pokud nejste zvyklí na automatickou převodovku, je vhodné si dávat pozor na to, abyste nechtěně nesešlápli brzdový pedál, a mít levou nohu, alespoň ze začátku, raději pokrčenou v blízkosti dveří.

Nejdůležitější podle mého názoru však je, že auto zcela dostačuje svému účelu, a tím je pohodlná a rychlá přeprava po městě. Podvozek se poměrně slušně vyrovnává s nerovnostmi na silnici a do automobilu se relativně pohodlně vlezou čtyři osoby. Rovněž zavazadlový prostor s objemem 286 litrů většině uživatelů postačí. Při parkování s autem, na které nejste zvyklí, může přijít vhod i parkovací kamera. Celkově bych volbu carsharingu Anytime, aby nabízelo k zapůjčení tento vůz, označil za povedenou. Anytime každopádně slibuje flotilu rozšířit a možná se tak v budoucnu dočkáme i jiných modelů.

Výhody, nevýhody a zhodnocení

Služba Anytime nabízí zajímavou alternativu k vlastnění automobilu, respektive cestování veřejnou městskou dopravou. Velikou výhodu spatřuji zejména v jednoduchosti registrace, kterou vás provede povedená a hlavně funkční aplikace dostupná na platformách Android i iOS. V neposlední řadě je také oproti konkurenci velkou výhodou to, že není potřeba nejprve platit zálohy ani registrační poplatky. Skvělá je také možnost parkování na modrých a fialových zónách.

S přihlédnutím na zaměření této služby, jejíž primárním účelem je přeprava po Praze, se mi nevýhody Anytime hledají poměrně obtížně. Mohli byste namítnout, že by služba mohla fungovat i v jiných městech, s čímž souhlasím, ale s ohledem na to, že carsharing Anytime v České republice začal fungovat teprve před pár dny, by to podle mě nebyla úplně fér kritika. Placení od minuty taky nemusí vyhovovat všem – někteří uživatelé by preferovali kombinaci času a ujeté vzdálenosti. Každá z těchto dvou možností však může mít své výhody a nevýhody a nelze jednoznačně říci, co je lepší.

Spokojen jsem byl i se samotným automobilem a mé hodnocení je tedy kladné. Anytime doporučuji přinejmenším vyzkoušet, zvlášť když lze s promo kódem získat 20 minut zdarma. Osobně jsem zvědavý, s čím přijde Anytime do budoucna a jak se celkově carsharing v České republice bude vyvíjet. Pokud jste Anytime sami vyzkoušeli, budu rád, kdy se podělíte o své zážitky níže v komentářích.

Diskuze ke článku
Martin
Až 50 minut ZDARMA (kredit 100Kč) získáte použitím promo kódu při registraci. Kód: IPL4Q
Jsem pravidelným uživatelem a jsem velmi spokojen.
Pár postřehů: Auto si můžete přes aplikaci rezervovat a pak máte 20minut, abyste se k němu dostali. Pokud to nestihnete, začne běžet čas pronájmu. Když k auto dorazíte, máte ještě další 3 minuty na kontrolu, případně vyfocení a odeslání nějakých oděrek nebo poškození. Vším vás intuitivně provede aplikace. Do 10hodin dopoledne je cena pronájmu 1,99Kč za minutu. I ve vyšším tarifu jsou auta, které mají cenu pronájmu jen 2,99Kč. V aplikaci na mapě jdou poznat podle symbolu %.
Artem
Maximální spokojenost????aplikace funguje bez chyby, za mě mohu jen doporučit ????????
Stáhněte aplikace ???????? http://onelink.to/anytimecar a využité můj promo kód “ARTEM1” a odměnou bude 100kč????
Driver
Při registraci použijte promo kód M5LNMT a dostanete prvních 20 minut jízdy zdarma.
Petr
Při registraci použijte promo kód E7RVBF a dostanete prvních 20 minut jízdy zdarma.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze