Hybridní technologie vozů Lexus (nebo Toyota) je dlouhodobě prověřená a nedávno oslavila 25 let. Z naší zkušenosti mají hybridy malou spotřebu a díky atmosférickým motorům i velkou životnost a spolehlivost. Co ale nenabízí je sportovní zážitek, protože převodovka e-CVT je stavěna spíš na nízkou spotřebu a člověku pak připadá, že závodí se skútrem. Pro sportovní hybrid jste museli zamířit spíš směrem BMW pro 330e, které se umí krásně klouzat i jezdit pořádně ostře. Jediný Japonec, který se alespoň trochu hodil na rychlou jízdu, je IS 300h.
Lexus má ale ještě jedno sportovní hybridní tělísko v ohni: krásné kupé LC 500h, jehož cílem bylo změnit vnímání značky Lexus. Hlavní konstruktér Kodži Sato a jeho kolega Kodži Ošima, který má na starost hybridní hnací ústrojí, se shodli, že musí oslovit automobilové nadšence. Sato vysvětluje: „Nemohli jsme jednoduše převzít stávající technologii a beze změny ji použít v modelu LC. Potřebovali jsme vymyslet nový způsob, jak aplikovat celou koncepci hnacího ústrojí s vyvážením síly motoru a elektrické energie, abychom vytvořili něco zcela nového.“
Vývojáři museli zapracovat podle průzkumů především na vytvoření emotivnějšího zvuku, který se bude lépe hodit k akceleraci vozu. Naopak snížit se musel pocit prodlevy, který se může dostavit, když se auto blíží k zatáčce a řidič ubere plyn.
Plán obou konstruktérů se vracel přímo k základům a byl v něm využit výzkum, jenž začal už téměř před deseti lety. Cílem bylo vytvořit hybridní hnací ústrojí, které bude lépe využívat elektrickou energii a posílí výkon všech součástí systému. Nebude se tedy již soustředit na spotřebu. O více než osm let později a po mnoha tisících kilometrech zkušebních jízd se zrodil Lexus Multi Stage Hybrid System. Jedná se o systém, který v maximální možné míře využívá hybridní know-how značky. Vnáší tak do zážitku z řízení hybridního vozu více emocí.
Ve sportovním hybridu je použito čtyřrychlostní řadící zařízení dodávající výkon desetistupňové převodové skříni s plynulou změnou rychlostních stupňů, která trvá méně než 100 milisekund. Díky dalším rychlostním stupňům dokáže hnací ústrojí měnit otáčky motoru tak, aby co nejlépe vyhovovaly potřebám řidiče. Akcelerace je ihned po startu rychlá a přímější i lineárnější, protože je lépe synchronizovaná s tím, jak řidič používá pedál plynu.
Důležitou roli hraje také řešení baterie. LC 500h obsahuje lithium-iontové články uspořádané v nové „satelitní“ konfiguraci. Výsledkem je lehčí a kompaktnější baterie s větším výkonem. Jak to celé funguje dohromady se dozvíme již brzy, zanedlouho totiž LC 500h přebíráme pro účel otestování a nedáme mu nic zadarmo.
Zdroj: lexusnews.eu