Spalovací pohon, elektromobilita, nebo vodíkový pohon? Směrem do budoucna se počítá primárně s druhou dvojicí. Elektromobilita je dnes už více přítomností, ale právě vodíkový pohon by mohl být budoucností.
Možná vás jako první věc napadne, že v České republice není žádná vodíková stanice a nemáme, kde vodík „tankovat“. Tato situace se má však brzy změnit. Unipetrol (kam spadá i čerpací síť Benzina) plánuje v první fázi rozšířit o vodíkové plnící stojany tři stávající čerpací stanice. A to v Praze na Barrandově, v Litvínově a v Brně. V plánu rozvoje má však Benzina i další vytipované lokality.
„Máme zpracované studie proveditelnosti pro zmíněné lokality. Projekty jsou nyní ve stádiu získávání potřebných povolení a výběru dodavatelů, takže zatím nemůžeme sdělit přesný termín dokončení, ani výši předpokládané investice. První plnící stanici na vodík bychom nicméně rádi otevřeli v průběhu příštího roku. V nabídce bude vodík o tlakové úrovni 350 bar pro vozidla hromadné dopravy, resp. 700 bar pro osobní automobily,” řekl nám Michal Procházka specialista komunikace společnosti Unipetrol.
A jak Unipetrol budoucnost vodíkového pohonu v České republice? „Vodík je ideálním médiem pro všechny druhy dopravy. V nákladní dopravě může být impulsem využití vodíkových stanic pro tranzitní nákladní dopravu mezi Německem a Českem. V hromadné dopravě může být tímto impulsem například rozhodnutí zastupitelstev o nákupu vozového parku pro městskou hromadnou dopravu. Tak, jako automobilky uvádějí svá vodíková auta postupně na trh, tak se i rozvine způsob jejich využití, které bude časem stejné, jako u vozidel na tradiční paliva,” řekl Procházka.
Vodíkový pohon je momentálně v plenkách, ale v budoucnosti by se mohlo jednat i o zajímavou investici. Však osobní modely na vodíkový pohon má dnes například Toyota, Hyundai, ale také Mercedes. Postupem času se jistě přidají i další automobilky, a tak je potřeba, aby čerpací síť byla připravena.
„Chceme být na nástup vodíku připraveni a k jeho rozšíření aktivně přispět. Jakmile v Česku vzniknou první stanice na vodík, trh s vozidly na vodík se rychle rozvine. Očekáváme postupný zájem z řad provozovatelů vozových parků všude tam, kde je cílem rozvoj čisté mobility. Jedním z příkladů může být městská hromadná doprava,” doplnil Michal Procházka.