Čištění a údržba
Ještě než začnete s čímkoliv pod kapotou auta, je vždy důležité si umět vyhodnotit, jestli je to správně. Jinými slovy, jestli problém, který řeším, mohu vyřešit. A pokud ano, zda je to v mých schopnostech a znalostech. A to se týká i údržby a čištění motoru. Je totiž velmi snadné podlehnout dojmu, že jsou věci, které přeci musí umět každý. Takže dříve, než se do něčeho pustíte, si buďte jistí, že víte, co děláte.
Především je dobré mít přehled, jaký typ motoru máme v autě, a jakou péči snese. Obvykle není problém se zevním mytím přípravkem na mytí aut, případně specializovaným mycím prostředkem na autodíly. Náročnější je pak údržba motoru zevnitř, nad kterou je často lepší mít odborný dohled.
Vyplachování motoru
Váháte, co je to vyplachování motoru? Jedná se o chemické ošetření motoru, určené k odstranění kalů, usazenin a nečistot. Používá se k němu tzv. výplach motoru, který obsahuje přidaná aditiva k čištění a zvýšení výkonu. Přípravek se používá jednoduše. Nalijete jej do plnicího hrdla oleje a následně necháte motor běžet na volnoběh přibližně patnáct minut. Následně je vhodné vyměnit jak samotný olej, aby v něm přípravek nezůstal, tak i olejový filtr.
Kvalitní motorové oleje
Životnost motoru prodlouží také používání kvalitních motorových olejů. A to jak v létě, tak zejména v zimě, kdy se motor rapidně poškozuje při nízkých teplotách. Hraničních je -20° C, kdy je nezbytné používat speciální směs pro ochranu motorových dílů. To poznáme na olejích označením číslice s písmenem W. Čím olej obsahuje nižší je číslo, tím se předpokládá jeho lepší tekutost při nízkých teplotách. U nás se často doporučují oleje 10W. Studený start je totiž zejména u dieselového auta velmi nebezpečný ohledně případného poškození.
Zimní vs. letní nafta
Běžný motorista pravděpodobně neví, že se složení nafty na benzinových stanicích mění s roční dobou. V létě se používá nafta třídy B, která je vhodná až do nulových teplot. Pod bodem mrazu se pak začíná používat nafta třídy D, nazývaná zimní. A do teplot pod -20° C je pak vhodná nafta třídy F, takzvaná arktická, často i s potřebnými aditivy.
Studené rozjezdy
V zimních měsících je pro stav motoru, ale také převodovky nebo například diferenciálů, nejdůležitějších prvních deset ujetých kilometrů. To totiž teprve dochází k zahřívání celého vnitřního zařízení automobilu, a vysoké přetížení by mohlo způsobit problém. Je tedy vhodné držet otáčkoměr v první polovině svého rozsahu a na plyn šlapat spíše jemně. Jakýkoliv výkyv nebo velká změna může mít nepočítané následky.
Černý kouř při startu
Pokud se za vaším dieselovým autem objeví oblak černého kouře, je něco v nepořádku. Může jít buď o poruchu vstřikovacích čerpadel nebo o závadu turbodmychadla. To je vidět zejména při náhlém sešlápnutí plynu, kdy se za autem zakouří jako za starých časů. Pokud se vám toto děje, doporučujeme zajet ihned do servisu, než se škoda rozšíří. Může být totiž i tak poměrně finančně náročná.
Filtry pevných částic
Jednou z částí, které velmi pomáhají správnému fungování motoru, je filtr pevných částic. Ten zabraňuje vstupu nečistot z aditivních naft do prostoru motoru. Je tedy vhodné je často měnit. Nebude tak docházet k jejich úplnému zablokování a nefunkčnosti. Běžná životnost se pohybuje kolem sta tisíc najetých kilometrů – záleží to také na typu vozu, stylu jízdy a dalších faktorech. Pokud se často rozjíždíte na tzv. studený start, zvažte spíše častější výměnu tohoto filtru. Ten totiž produkuje mnohem více částic, které je potřeba zachytit, než start se zahřátým motorem.
Běžná opotřebení motoru
Pokud bychom měli jmenovat nejčastější chybu v motoru, jedná se o pokles kompresních tlaků ve válcích. Ten spolehlivě indikuje počet najetých kilometrů. Dokonce i lépe než tachometr. Proto je dobré si jej při koupi ojetého vozu zjistit. A s tím může souviset i produkce modrého kouře, který se může objevit jako důsledek pronikání oleje do motoru nebo poškození vstřikovacích trysek.
Ideální výkon motoru
Pokud vlastníte nové auto, dbejte na jeho tzv. zajetí. Nenechávejte jej temperovat na volnoběh. Je lepší jej nechat zahřát jízdou. Ta by neměla však přesáhnout první polovinu otáčkoměru, ani být nijak dravá. U dieselového motoru se doporučují otáčky do 2 500 za minutu. Není ale dobré ani držet příliš nízké otáčky, jak už kvůli spotřebě, tak kvůli zanášení. Jako zajetý motor je možné považovat kus, který má za sebou přibližně dva tisíce kilometrů jízdy. Po tomto milníku je naopak lepší držet motor ve vyšších otáčkách, protože to pomáhá vypalovat usazené nečistoty.
Pokud již máte motor zajetý a jste milovníky rychlejší jízdy s prudkou akcelerací, je vhodné nechat pak motor „odpočinout“ na volnoběh, nebo několika posledními kilometry volnějším tempem.