Testovací jízdy se zbrusu novým elektrickým Mercedesem CLA přinesly nejen možnost pořádně prověřit jeho jízdní vlastnosti a fenomenální dojezd, ale I zbrusu nový infotainment. Nové CLA totiž přináší jak novou architekturu MB.OS, tak novou verzi infotainmentu označovanou jako MBUX 4.0.
Podívejte se, jak vypadá a funguje nový infotainment v Mercedesu CLA
Nový Mercedes CLA slibuje skutečně zahájení nové generace elektromobilů. Nabídne novinky od zbrusu nové 800V platformy MMA s nabíjením výkonem 320 kW až po vysokou efektivitu a dojezd bezmála 800 kilometrů. To vše jsme vyzkoušeli dříve, nyní pojďme na software. Jak vypadá a funguje? To nejlépe odhalíte na videu níže.
Superscreen na kolmé ploše
Po nasednutí do interiéru v něm zcela bez zaváhání poznáte rukopis Mercedesu. Design je evolucí toho, co dnes nalezneme například v modelu EQA. Na první pohled zaujmou výrazné výduchy klimatizace s ještě výraznějším ambientním osvětlením, poznávací to prvek moderních Mercedesů. U CLA pak slaví premiéru takzvaný Superscreen, tedy kolmá černá plocha táhnoucí se přes celou přístrojovou desku, která skrývá až tři displeje. Chvíli mi trvalo, než jsem si na takto netypické zpracování zvyknul, přeci jen takto velkou kolmou plochu v interiérech aut úplně nevídáme, nicméně umístění displejů je praktické a zanedlouho už mi to nijak neobvyklé nepřišlo.








Displej před řidičem má 10,25", prostřední displej infotainmentu nabídne 14" a příplatkový před spolujezdcem má stejnou velikost. Za jízdy si pasažér může pouštět filmy z nabídky filmové databáze Sony Pictures Core, zde pojmenované jako Ridevu, nebo například hrát áčkové videohry skrze Boosteroid s externím ovladačem. Dále nechybí Disney+, YouTube a další oblíbené aplikace. Auto přitom řidiče hlídá přísnou kamerou, pokud se tedy na spolujezdcův displej zadíváte, po 2 vteřinách ho vypne. Mercedes tak nešel cestou zatmavování dspleje jen pro řidiče tak, jako například Audi. V praxi je to skutečně velmi dobře odladěné a i když jsem se díval delší dobu do pravého vnějšího zpětného zrcátka, auto poznalo, že se nedívám na displej a nechalo ho zapnutý.
Před řidičem už jen dva designy
Displej před řidičem v systému MBUX 4.0 nabízí ovládání pomocí dotykových plošek na volantu, které známe již z jiných Mercedesů. Řidiči mohou jednoduše přepínat nově jen mezi dvěma hlavními režimy zobrazení, případně třemi, pokud jde o AMG modely, kde je navíc speciální AMG zobrazení. Mercedes vycházel z uživatelských statistik, a proto ponechal jen ta zobrazení, která jsou nejvíce využívána –klasické uspořádání s kulatými přístroji a celoobrazovkovou mapu. Pryč jsou tedy všechny pohledy, které známe ze současných Mercedesů.
Unity engine v akci. Spojuje mapu i telematiku
Jednou z hlavních inovací v novém MBUX je rozšířená realita, která kombinuje informace z navigace, telematických dat a asistenčních systémů. Na displeji před řidičem se tak zobrazují skutečné ulice a budovy, jejichž podklady systém přebírá například z Google Maps. V reálném čase vidíte nejen topografii okolí, ale také animace dalších vozidel, jízdní pruhy, asistenční funkce, upozornění na mrtvý úhel či detekci srážky. Animace jsou navrženy tak, aby vás nerušily – auta v protisměru jsou poloprůhledná, relevantní vozidla zvýrazněná, nechybí animovaní chodci nebo navigační šipky. Grafická stránka běží na herním enginu Unity, což zajišťuje plynulost a detailnost 3D zobrazení budov i ostatních prvků. V praxi to vypadá skutečně zajímavě a v podstatě samozřejmě. Opakovaně jsem si musel připomínat, že je Mercedes první, který umí spojit vše v jeden pohled.




MBUX 4.0 vyniká také rychlostí a responzivitou mapových podkladů na středovém displeji. Mapy jsou detailní, budovy zobrazené ve třech rozměrech a celé prostředí působí velmi moderně a designově. Navigace navíc nově nabízí nové možnosti filtrování nabíjecích stanic podle vybavení v místě (například WC, restaurace). Novinkou také je, že auto v případě nabíjení zobrazuje dostupný maximální nabíjecí výkon včetně důvodů případného jeho omezení, které často uživateli nemusí být zřejmé. Může to být nízká teplota baterie, příliš vysoký stav nabití nebo omezení výkonu samotné nabíjecí stanice. Samozřejmostí je automatický předehřev baterie a zobrazení detailních parametrů v nastavení.
Domovská obrazovka v tzv. zero layer režimu je podobná, jako u staršího MBUX, tedy základním zobrazením je mapa s widgety. Uživatelé si také mohou zobrazit všechny aplikace, seskupit je do složek obdobně jako v mobilním telefonu a využívat intuitivní gesto zpět tahem z levého rohu displeje. Horní část tvoří notifikační lišta, spodní pak menu s možnostmi nastavení, výběrem posledních spuštěných aplikací a rychlým přístupem do hlavní nabídky vozu.
Několik AI v jednom
Další velkou novinkou je multimodální Mercedes asistent napojený na AI, který reaguje na hlasové povely v češtině i angličtině. Podle typu vašeho dotazu vyhledává informace v různých databázích – počasí, novinky, zajímavosti, vyhledávání míst v okolí nebo například výška Mount Everestu. Podle druhu dotazu se ptá Microsoft Bingu, Googlu nebo ChatGPT a uživateli vždy poskytne informaci bez toho, aby uživatel musel řešit zdroj. Pokud je potřeba, asistent automaticky doporučí kavárnu, zobrazí recenze z Googlu a nabízí možnost okamžité navigace. Interaguje i s funkcemi vozu, například nastaví klimatizaci nebo vyhledá požadovanou aplikaci.
Vestavěné funkce infotainmentu lze rozšířit díky dalším Android aplikacím. Už nyní jsou v infotainmentu streamovací platformy (Disney+, YouTube, Ridevu), ale lze hrát i náročné hry přes Boosteroid s podporou bluetoothových ovladačů. Hry a multimédia lze zobrazit jak na středovém, tak na spolujezdcově displeji.
MBUX 4.0 tak posouvá laťku infotainmentu na absolutní špičku současného trhu. Díky plynulé grafice, rozšířené realitě, široké nabídce funkcí, rychlosti i možnostem nastavení patří mezi to nejlepší, co je dnes ve vozech k dispozici. A v kombinaci se špičkovým novým CLA je radost ho používat.
