Jak rychle se nabije BMW iX 40 s menší baterií?

Test nabíjení včetně grafů a videa
8
Jak rychle se nabije BMW iX 40 s menší baterií?
Fotografie: Miroslav Tomíšek, fDrive.cz
  • Dosáhli jsme maximálního výkonu nabíjení 147 kW
  • Celková nabíjecí křivka spadá do průměru
  • Pozitivní je vysoký nabíjecí výkon ve vyšších úrovních nabití

Pravidelně pro vás na fDrive.cz testujeme reálnou rychlost nabíjení nových elektromobilů, abychom ověřili v praxi teoretické hodnoty slibované výrobci a prověřili celou nabíjecí křivku. Výrobci sice deklarují maximální rychlost nabíjení, už ale neříkají, jak dlouho takto vysoký nabíjecí výkon auto udrží a jak rychle se reálně nabije do určité hodnoty. V dnešním testu projde naší reálnou zkouškou nové BMW iX ve verzi 40, tedy s menší baterií. Ta má celkovou kapacitu 76,6 kWh a využitelnou kapacitu jen 71 kWh. Oproti verzi 50 s obří 111,5kWh baterií je to velký rozdíl. Verzi 40 zvolí ti, kteří auto nepotřebují běžně na delší trasy a stačí jim reálný dojezd kolem 300 kilometrů (230 km na dálnici). O to důležitější bude, aby se BMW rychle nabilo v případě, že pojede delší trasu, pro kterou dojezd nestačí. Rychlost nabíjení otestujeme na Hyperchargeru PRE na Pankráci v Praze, který umí poskytnout výkon až 150 kW, tedy přesně tolik, kolik činí limit nabíjecího výkonu auta.

Jak rychle se nabije BMW iX 40 s menší baterií?

Technické parametry BMW iX xDrive 40

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 953 × 1 967 × 1 965 mm, 2 365 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon240 kW, 326 koní, točivý moment: 630 Nm
Baterie76,6 kWh (71 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 150 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 19,3 kWh / 100 km, dojezd: 425 km
Cena od2 067 000 Kč

BMW potěšilo rychlým náběhem na takřka maximální nabíjecí výkon. Při 6 % se dostalo na 143 kW a i přes teploty kolem nuly tak nedošlo k tzv. coldgate, tedy pomalému nabíjení vlivem nižších teplot. Výkon se postupně zvyšoval až na 147 kW, tedy blízko maximálnímu deklarovanému výkonu. BMW takto vysoký výkon drží do zhruba 25 %, kdy spadne ke 100 kW. Na této úrovni se drží do cca 50 %, poté nabíjecí výkon klesne až k 70 kW, což je už poměrně málo. Naštěstí se na této hodnotě drží až do takřka 80 %, kdy pak nabíjecí výkon naposledy spadne na cca 45 kW. Tento výkon ale poměrně netypicky drží až takřka ke 100 %, což mezi elektromobily není běžné. Na 50 % se auto nabije za 17 minut, 80 % pak dosáhne za 36 minut a plného nabití jsme dosáhli za 58 minut.


Nabíjecí křivka tak spadá do průměru a je porovnatelná například s (o poznání levnějšími) elektromobily na MEB platformě od Škody, VW nebo Audi. Na druhou stranu i mnohem levnější elektromobily se stejně velkou baterií se dokážou nabíjet výrazně rychleji. Příkladem jsou Hyundai Ioniq 5 nebo Kia EV6, které těží z nové 800V architektury, kterou BMW bohužel nemá. Naopak si lze povšimnout neobyčejně nízkého napětí baterie, která má i při plném nabití pod 380 V. To bude působit problémy na 50kW rychlonabíjecích stanicích ABB v nižších úrovních nabití, protože stanice jsou limitovány na 120A výkonu. S BMW iX tak vždy doporučuji jezdit na Hyperchargery, i když třeba jen 75kW.

V tabulce uvádíme časy nabití a přepočet, kolik dálničních kilometrů je možné s danou úrovní nabití dle našeho testu ujet. Při přepočtu používáme spotřebu 27,7 kWh/100 km, kterou jsme naměřili při našem testování.

Z 6 % do Délka nabíjení Reálný dojezd při naměřené dálniční spotřebě
50 % 17 minut 129 km
70 % 29 minut 179 km
80 % 36 minut 30 vteřin 205 km
90 % 47 minut 230 km
99 % 58 minut 254 km

BMW iX 40 s menší baterií – test dojezdu

Diskuze ke článku
Two Gamers cz
Two Gamers cz
IX40 je myšlena jako náhrada pro ty princezny s dětmi i bez co jezdí po městě, nyní v nějakém dieselu za 1.5mg ,většinou blondýny 🙂a přítel kope nebo rube skály za dobrý peníz. Akorát si myslím že ty to stejné budou nabíjet doma z Wallboxu,když to pochopi
Ivo Pavera
Ivo Pavera
Aby to nevypadalo, že protěžujete Hyperchargery, nechcete udělat obdobný test na Terra 184, třeba v nedalekých Průhonicích? Pro porovnání;)
Stanislav Vondraš
Stanislav Vondraš
Takže, pokud pojedu na delší vzdálenost, tak ID3 se stejně velkou baterií výkonem 150 kW za poloviční cenu bude rychlejší auto než BMW iX xDrive 40 s výkonem 220 kW.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze