Pravidelně pro vás na fDrive.cz testujeme reálnou rychlost nabíjení nových elektromobilů, abychom ověřili v praxi teoretické hodnoty slibované výrobci a prověřili celou nabíjecí křivku. Výrobci sice deklarují maximální rychlost nabíjení, už ale neříkají, jak dlouho takto vysoký nabíjecí výkon auto udrží a jak rychle se reálně nabije do určité hodnoty. V dnešním testu projde naší reálnou zkouškou nové BMW iX ve verzi 40, tedy s menší baterií. Ta má celkovou kapacitu 76,6 kWh a využitelnou kapacitu jen 71 kWh. Oproti verzi 50 s obří 111,5kWh baterií je to velký rozdíl. Verzi 40 zvolí ti, kteří auto nepotřebují běžně na delší trasy a stačí jim reálný dojezd kolem 300 kilometrů (230 km na dálnici). O to důležitější bude, aby se BMW rychle nabilo v případě, že pojede delší trasu, pro kterou dojezd nestačí. Rychlost nabíjení otestujeme na Hyperchargeru PRE na Pankráci v Praze, který umí poskytnout výkon až 150 kW, tedy přesně tolik, kolik činí limit nabíjecího výkonu auta.
Jak rychle se nabije BMW iX 40 s menší baterií?
Technické parametry BMW iX xDrive 40
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 953 × 1 967 × 1 965 mm, 2 365 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 240 kW, 326 koní, točivý moment: 630 Nm |
Baterie | 76,6 kWh (71 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 150 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 19,3 kWh / 100 km, dojezd: 425 km |
Cena od | 2 067 000 Kč |
BMW potěšilo rychlým náběhem na takřka maximální nabíjecí výkon. Při 6 % se dostalo na 143 kW a i přes teploty kolem nuly tak nedošlo k tzv. coldgate, tedy pomalému nabíjení vlivem nižších teplot. Výkon se postupně zvyšoval až na 147 kW, tedy blízko maximálnímu deklarovanému výkonu. BMW takto vysoký výkon drží do zhruba 25 %, kdy spadne ke 100 kW. Na této úrovni se drží do cca 50 %, poté nabíjecí výkon klesne až k 70 kW, což je už poměrně málo. Naštěstí se na této hodnotě drží až do takřka 80 %, kdy pak nabíjecí výkon naposledy spadne na cca 45 kW. Tento výkon ale poměrně netypicky drží až takřka ke 100 %, což mezi elektromobily není běžné. Na 50 % se auto nabije za 17 minut, 80 % pak dosáhne za 36 minut a plného nabití jsme dosáhli za 58 minut.
Nabíjecí křivka tak spadá do průměru a je porovnatelná například s (o poznání levnějšími) elektromobily na MEB platformě od Škody, VW nebo Audi. Na druhou stranu i mnohem levnější elektromobily se stejně velkou baterií se dokážou nabíjet výrazně rychleji. Příkladem jsou Hyundai Ioniq 5 nebo Kia EV6, které těží z nové 800V architektury, kterou BMW bohužel nemá. Naopak si lze povšimnout neobyčejně nízkého napětí baterie, která má i při plném nabití pod 380 V. To bude působit problémy na 50kW rychlonabíjecích stanicích ABB v nižších úrovních nabití, protože stanice jsou limitovány na 120A výkonu. S BMW iX tak vždy doporučuji jezdit na Hyperchargery, i když třeba jen 75kW.
V tabulce uvádíme časy nabití a přepočet, kolik dálničních kilometrů je možné s danou úrovní nabití dle našeho testu ujet. Při přepočtu používáme spotřebu 27,7 kWh/100 km, kterou jsme naměřili při našem testování.
Z 6 % do | Délka nabíjení | Reálný dojezd při naměřené dálniční spotřebě |
---|---|---|
50 % | 17 minut | 129 km |
70 % | 29 minut | 179 km |
80 % | 36 minut 30 vteřin | 205 km |
90 % | 47 minut | 230 km |
99 % | 58 minut | 254 km |