I Evropa rodí nadějné startupy. Skotské Munro chce místo lesku pracovat

I Evropa rodí nadějné startupy. Skotské Munro chce místo lesku pracovat
Fotografie: Munro
  • Skotská automobilka Munro vznikla v roce 2019 a od té doby vyvíjí model Mark 1
  • Ten míří za prací do těžkého terénu a obtížných podmínek
  • Uveze tunu a utáhne dalších 3,5 tuny

Na trhu dosud chybějí ryze pracovní elektromobily do těžkého terénu. K mání je sice několik konverzí, avšak ty se nevyhnuly kompromisům. Těm se chce vyhnout Munro Mark 1, pracovní off-road klasické rámové konstrukce, nabízející vysokou průchodnost terénem, odolnost a díky galvanizovaným nosním součástem také výdrž. Počítá s možností montáže široké palety nástaveb včetně dodatečného retrofittingu. Zcela rezignoval na luxus, jde o ryze účelový stroj do obtížných podmínek. Tam by ale měl obstát díky konstrukci podvozku převzaté od konvenčních off-roadů. Míří do zemědělství, lesů, dolů, velkých stavebních firem či energetiky. Měl by totiž být schopen plnohodnotně nahradit klasické spalovací terénní auto. Nabízí mj. interiér, omyvatelný tekoucí vodou.

Pojezd tedy tvoří tuhé nápravy z Land Roveru Defender včetně stálého pohonu všech kol s uzamykatelným diferenciálem, dvoustupňové redukční převodovky umožňující maximální křižitelnost a zároveň brodivost až 90 cm. Umožňuje to utěsnění nejen samotných diferenciálů, ale i veškeré elektroinstalace. Samozřejmostí jsou také špičkové nájezdové i přejezdové úhly plus stoupavost. Celý vůz byl zkonstruován s maximálním využitím dostupných OEM součástek, což zlevní a zrychlí případné opravy. Základní servis lze také zvládnout mimo autorizovanou dílnu. Vůz je de facto stavebnicí, na kterou lze podle Munro namontovat podle přání nejen různé nástavby, interiéry a barvy, ale i podvozky. K tomu patří i ploché čelní sklo.

Mark 1 nabízí elektromotor o výkonu 376 k a 700 Nm. tunovou užitečnou hmotnost, schopnost tahat 3,5tunový přívěs a dojezd po silnici až 270 km. Pro doplnění baterie o využitelné kapacitě 80,1 kWh je k dispozici jak rychlonabíjení DC 100 kW, tak AC 22 kW. V prvním případě se z 15 na 80 % SoC nabije za 36 minut, ve druhém za zhruba tři hodiny. V současné době je dokončován vývoj; při zatím posledním oznámeném vylepšení byl hlučný a potenciálně problémový hydraulický posilovač řízení nahrazen elektrickým a příliš tuhé pružiny nahrazeny měkčími. Napřesrok by měla začít omezená produkce, ta je pro ročník 2023 naplánována v počtu 50 kusů, z toho polovina s levostranným řízením pro USA. Vůz už je nyní možné rezervovat proti vratné záloze, prodávat by se měl podle autocar.co.uk od příštího roku s cenou začínající kolem 75 000 £ (2,12 milionu korun). Pokud půjdou věci podle plánu, v roce 2025 by mělo vznikat 2 500 aut ročně, o 5 let později pak pět tisíc.

Utilitární design, tak trochu připomínající Iveco Massif či Santanu, navrhl Ross Compton. Ten předtím působil u automobilek Bollinger a Atlis, zabývajících se podobnými projekty
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze