Agentura Reuters přišla s informací, že americká automobilka Fisker podlehla finančním těžkostem, o nichž se už nějakou dobu vědělo. Plány výroby za rok 2023 splnila ani ne ze čtvrtiny, prodat se však podařilo méně než polovinu z 10 tisíc vyprodukovaných aut, konkrétně 4 700. O Fisker se navíc zajímají americké orgány kvůli několika podezřelým nehodám, včetně vyšetřování úřadu pro dálniční bezpečnost (NHTSA), které bylo zahájeno minulý měsíc. Společnost podala v pondělí 17. 6. 2024 pozdě večer žádost o vyhlášení bankrotu v Delaware. V žádosti uvedla odhad aktiv ve výši 500 milionů až miliardu dolarů (16,5–23 miliard korun), počet věřitelů se pohybuje někde mezi 200 a tisícem.
O bankrot se zasloužila zejména nepříznivá tržní situace spolu s chronickými problémy se subdodavateli. Fisker není sám, kdo v těchto těžkých časech zkrachoval; ještě dříve takto skončilo snažení automobilek Proterra, Lordstown či Electric Last Mile Solutions. Včerejšímu bankrotu předcházelo únorové prohlášení automobilky o nejistotě stran schopnosti udržet se na trhu, o měsíc později zkrachovaly námluvy s automobilkou Nissan. Od té doby Fisker fungoval v omezeném režimu, nepomohly ani výprodeje skladů. Společnost se rozhodla zahájit prodej aktiv a jednat se zainteresovanými finančními subjekty o financování dlužníka.
Pro dánského designéra a podnikatele Henrika Fiskera to není první podobná událost. V roce 2012 zkrachoval jeho první projekt výroby prvního luxusního plug-in hybridu na světě Fisker Karma. Tehdejší automobilku koupili Číňané a pod jménem Karma dodnes pokračují ve výrobě verzí tehdejšího modelu i ve vývoji a produkci nových typů.