E.ON slavnostně otevřel svůj první ultrarychlý nabíjecí hub

2
E.ON slavnostně otevřel svůj první ultrarychlý nabíjecí hub
Fotografie: Marek Tomíšek, fDrive.cz
  • Společnost E.ON má v Česku už 170 veřejných nabíjecích stanic
  • V Sulejovicích u Lovosic otevřela první ultrarychlý hub v ČR
  • Na rozvoji elektromobility pracuje i Kia Czech

Společnost E.ON spustila svoji první veřejnou rychlonabíjecí stanici před více než 10 lety, konkrétně v roce 2011 v Brně. V roce 2017 jich bylo již 15 a poté přišel mnohem strmější růst. Aktuálně E.ON provozuje 170 veřejných nabíjecích stanic a dnes otevřel svůj první ultrarychlý nabíjecí hub v Česku. Ten je v Sulejovice u Lovosic, kousek od dálnice D8, a slavnostního otevření se zúčastnili zástupci společnosti E.ON i Kia Czech.

Pro E.ON je podpora elektromobility jedním z klíčových témat v celé Evropě. Od roku 2011, kdy jsme na brněnském letišti otevřeli první veřejnou dobíjecí stanici v Česku, jsme ušli velký kus cesty. A ten největší v posledních letech. Ještě v roce 2017 měla naše síť 15 stanic. Aktuálně už mohou řidiči využít 150 stanic a v tomto ohledu patříme k čelným společnostem, které se na výstavbě veřejné dobíjecí infrastruktury podílejí. Na konci tohoto roku plánujeme mít v naší síti v České republice na 300 veřejných dobíjecích stanic a jen v letošním roce budeme do veřejné infrastruktury investovat zhruba 80 milionů korun. Hub v Sulejovicích, který je prvním z 13 celkově plánovaných, by měl být do budoucna standardem pro naše zákazníky. Stejně jako možnost zaplatit u všech stojanů E.ON Drive v Evropě jednou kartou. Už jsme ve finální fázi implementace a brzy tuhle možnost našim zákazníkům nabídneme,“ popisuje nejbližší plány Claudia Viohl, CEO skupiny E.ON v České republice.

E.ON Drive v Evropě bude mít brzy 17 000 dobíjecích bodů

Plány společnosti E.ON v České republice korespondují s vizí v dalších zemích. Síť E.ON Drive protíná 11 evropských států od Norska po Rumunsko a má na 12 tisíc dobíjecích bodů. Většina z nich je v tuto chvíli pro AC dobíjení o výkonu do 42 kW. Zhruba 10 % jich je rychlodobíjecích a přibližně 2 % jsou ultrarychlé dobíječky (UFC). A tento poměr by se měl do budoucna změnit. „Jen za minulý rok v síti E.ON Drive v celé Evropě evidujeme více než dva miliony dobití, při kterých uživatelé elektromobilů odebrali přes 36 GWh elektrické energie. Vidíme zvyšující se trendy v této oblasti. Naše síť bude dál velmi významně růst. Když se dnes bavíme o tom, že máme na 12 tisíc dobíjecích bodů, do roku 2026 jich chceme mít 17 tisíc. Ve všech zemích, kde působíme, chceme patřit mezi tři hlavní hráče na poli elektromobility a zaměřit se hodláme především na ultrarychlé dobíjení, které je klíčové pro pohodlné cestování napříč celou Evropou. Podobně jako tady v Sulejovicích vybavíme dalších více než 200 lokalit ve všech zemích, kde působíme,“ vysvětluje Sukhjinder Singh, člen vedení společnosti E.ON Drive Infrastructure.

O ultrarychlém dobíjecím hubu v Sulejovicích

Společnost E.ON otevírá svůj druhý dobíjecí hub v síti E.ON Drive v České republice a vůbec první, který je složen výhradně z ultrarychlých dobíjecích stanic. Během roční výstavby, která stála zhruba 20 milionů korun, vznikla nejdříve CNG plnicí stanice, kterou posléze doplnily tři ultrarychlé dobíjecí stanice. Jedna stanice je od společnosti ABB a disponuje výkonem 175 kW. Jedná se o modulární architekturu, kdy se dá velmi jednoduchým zásahem výkon navýšit až na 350 kW. Další dvě dobíječky jsou od společnosti Alpitronic a mají výkon 150 kW a dva DC dobíjecí body. To znamená, že v Sulejovicích může dobít najednou na další cestu do deseti minut až pět automobilů.

Dobíjecí hub nabídne uživatelům řadu doplňkových služeb. Registrovaní zákazníci v systému E.ON Drive budou moci doplnit vodu do ostřikovačů nebo zdarma použít vysavač, a využít tak dobu, po kterou budou dobíjet. Před nepřízní počasí je ochrání betonový přístřešek, který je vyrobený technologií 3D tisku. Na jaře tady také vznikne odpočinková zóna s herními prvky pro děti a lavičkami.

V ČR do tří let vyroste 12 dalších hubů s ultrarychlými dobíječkami

Instalování UFC dobíjecích hubů, a tím i posilování jednotlivých míst, kde se dá dobíjet, je cesta, kterou chce E.ON v České republice jít do budoucna dál. První dobíjecí hub ve Vystrkově u Humpolce patří k nejvytěžovanější lokalitě v síti E.ON Drive v Česku. Jen za minulý rok tam odebrali řidiči zhruba 13 % celého objemu, který v síti E.ON Drive dobili. Celkem odebrali 627 MWh. Společně se svými partnery E.ON vybral vhodná místa po celé České republice, která jsou v blízkosti hlavních dopravních tahů a kolem nich vznikne 12 dalších UFC dobíjecích hubů. Osm z nich bude osazeno třemi stojany a každý bude mít výkon 300 kW, budou tak schopny odbavit až šest vozidel najednou. Další čtyři huby budou disponovat dvěma stojany o stejném výkonu 300 kW, které zvládnou dobíjet naráz čtyři vozidla. Huby by měly do budoucna vzniknout například v Brně, Hradci Králové, Ústí nad Labem, Českých Budějovicích, Olomouci a v Praze.

Spolupráce se společností Kia ukazuje výhodné řešení pro firmy i domácnosti

Rozvoj elektromobility se ale netýká pouze veřejného dobíjení. Ruku v ruce s ním jde i rozvoj domácího nebo firemního dobíjení. „Obecně lze říci, že s rozvojem prodejů elektromobilů na českém trhu se současně rozvíjí i poptávka po možnostech dobíjení ve firmách a v domácnostech. Rezidenční dobíjení je pro nás dalším pilířem naší činnosti. V tomto segmentu evidujeme meziroční růst, který výrazně převyšuje naše očekávání. Dominantní je sektor B2B, který má zároveň vyšší požadavky na kvalitu dodaných služeb. Zájem je zejména o komplexní energetické systémy, možnosti využívání fotovoltaiky pro účely dobíjení nebo o rozúčtování nákladů pro zaměstnance,“ dodává Martin Klíma, vedoucí Mobility Services společnosti E.ON Energie.

Praktické možnosti ilustruje úspěšná spolupráce se společností Kia, kterou E.ON kompletně vybavil dobíjecími systémy v jejích autosalonech i školicím středisku. E.ON pro automobilovou společnost zajistí také kompletní řešení pro oblast domácího dobíjení jejích zákazníků, kteří si elektromobil Kia zakoupí. Včetně vyřízení dotace. „V České republice máme už dnes nejširší nabídku elektrifikovaných vozů na trhu a do roku 2025 plánujeme nabízet celkem 11 čistě bateriových elektromobilů. V souladu s tímto cílem jsme se v posledních letech zaměřili také na rozvoj kompletního balíčku služeb spojených s elektromobilitou. Jeho součástí je ve spolupráci s E.ON také vyjednání dotace na pořízení wallboxu, jeho dodání i instalace, a to jak pro firemní zákazníky, tak pro domácnosti,“ říká Arnošt Barna, generální ředitel Kia Czech.

Do roku 2025 plánuje automobilka investovat do rozvoje inovativních technologií přibližně 340 miliard korun, přičemž výrazná část z těchto peněz bude použita na rozvoj elektromobility. Kia se loni rovněž zapojila do rozšiřování dobíjecí infrastruktury v ČR a svou dealerskou síť kompletně vybavila dobíjecími wallboxy. Samotné dobíjení pak majitelům vozů Kia usnadňuje Kia EV Power Card. Ta umožňuje za výhodné ceny dobíjet v tuzemsku u největších operátorů veřejné dobíjecí sítě, a navíc od února 2022 i v Rakousku a v Německu. „Již od příštího měsíce nabídneme našim zákazníkům rovněž produkt Kia Charge, což je karta a aplikace, která zpřístupňuje další dobíjecí místa napříč Evropou,“ dodává Arnošt Barna. Podíl elektrifikovaných vozů značky Kia na prodejích v Evropě představuje již téměř 50 % a celosvětově disponuje elektrifikovaným pohonem každý desátý vůz Kia.

Diskuze ke článku
Lukáš Bajt
Lukáš Bajt
Dobrý den, pane Lacino,

nebudu se vyjadřovat k Vašemu napadání, domněnkám a nepravdivým vyjádřením. Jen bych to rád uvedl na pravou míru výpisem faktů:

- 3/2019 jste mne kontaktoval s nabídkou lokality v Chebu - OC Pivovarská, kde jste byl v nájmu
- 5/2019 jste začal domlouvat přenechání nájmu
- 6/2019 jsme si potvrdili s majitelem pozemku podmínky
- 7/2019 jsme uzavřeli rámcovou smlouvu s velkým partnerem a potvrdili jsme, že budeme spolupracovat na více lokalitách najednou, proto jsme jednání přerušili
- 1/2020 se situace změnila, začali jsme řešit opět spolupráci s majitelem pozemku
- 2/2020 odeslán návrh Nájemní smlouvy na majitele pozemku
- 6/2020 se ke mně dostalo první kolo revizí, probíhá návštěva místa naším technikem
- 7/2020 Nájemní smlouva podepsána

Tímto byla moje práce na této lokalitě hotova. Následně výstavbu řeší kolegové. Bylo požádáno o připojení. Distribuce nás připojila v lednu roku 2022. Mezitím se řešilo VŘ na projektanta, na projekt a vyřízení ÚS má projektant půl roku. Nyní máme ÚS. Přes zimu se nyní soutěží dodavatel.

Sami bychom výstavbu rádi urychlili, ale není to možné. Vaše představa, že se DC dobíjecí stanice vystaví v řádu měsíců je prostě nereálná.

S pozdravem
Lukáš Bajt
E.ON Drive
Martin Lacina
Martin Lacina
Naposledy upraveno: 23. 2. 2022 08:33
PR keci v kleci.

Kdyz jim clovek naserviruje misto na nabijecku u Kauflandu v okresnim meste kde siroko daleko neni kam pripojit auto, domluvi jim to s majitelem arealu, tak rok a pul ceka a nic se nedeje.
Pak je donuti s tim majitelem uzavrit najemni smlouvu a dalsi rok se nic nedeje. Dostava jen vymluvy jak vyrizuji odberne misto.
Kdyz tam po tech celkem skoro trech letech to odberne misto mistni distributor zridi a postsvi jim vedle hotoveho betonoveho zakladu sloupek s pripojkou tak volam (na jare) panu Bajtovi z Eonu, ktery to ma na starosti kdy mame sundat nas AC stojan, a on mi rekne snad do konce roku to tam dame a o pul roku pozdeji v lednu mi napise, ze snad do jara…
To je tak kdyz se do nejakeho byznysu dostanou verejne penize, ktere se navic rozdeluji podle pravidel nastavenych tak aby se k nim dostali jen velci hraci.
Chce se mi zvracet velebnosti!

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze