Že se Elon Musk nebojí vyjádřit svůj názor, dokázal právě v těchto dnech, kdy opakovaně veřejně zkritizoval amerického prezidenta Bidena. Začalo to, když byl Musk na Twitteru dotázán, proč si myslí, že se Joe Biden nepřipojil k dlouhé řádce gratulantů za úspěšné dokončení charitativní mise Inspiration4, při níž vesmírná loď SpaceX vyvezla na tři dny na nízkou oběžnou dráhu kromě investora, posádky i dva civilisty. Elon Musk na to odpověděl, že prezident „ještě spí“ ve zjevné narážce na přezdívku „ospalý Joe“, kterou Bidena častoval jeho předchůdce v úřadu Donald Trump.
V úterý tohoto týdne byl na zmíněný tweet dotázán v populárním diskuzním pořadu Code Conference, v němž moderátorka Kara Swisherová zpovídá špičky amerického průmyslu, vědy a showbyznysu. Muskovu odpověď si americký prezident za rámeček jistě nedá: „Biden uspořádal v Bílém domě summit o elektromobilech. Pozval na něj GM, Ford, Chrysler a odborový svaz UAW. Teslu vynechal. Ani jednou nezmínil Teslu a pochválil GM a Ford za to, že stojí v čele elektromobilní revoluce. Nezní to trochu zaujatě? Není to zrovna vstřícná administrativa. Zdá se, že je řízena odbory.“
Elon Musk Says Biden's EV Policy Is "Controlled By Unions" https://t.co/sf2DgCYOcg via @insideevs.com
— InsideEVs (@InsideEVs) September 29, 2021
Musk podle electrek.co narážel na ceremoniál, při němž prezident slavnostně podepsal exekutivní příkaz, aby bylo do roku 2030 minimálně 50 % procent nových aut prodaných v USA elektrických. Tento akt zanechal pachuť, protože Biden obratem prezentoval jako svůj úspěch, že se mu podařilo automobilky osobně přesvědčit. Přitom zjevně šlo o dohodu mezi představiteli velké trojky a odborů, kterou prezident pouze stvrdil. Zvláštní ale je, proč se nad tím rozčiluje zrovna šéf Tesly, který z této dohody bude mít jako dominantní výrobce elektromobilů největší prospěch. Navíc právě tato schůzka s propojeností s odbory (z níž lze jinak administrativu Bílého domu podezírat celkem oprávněně) neměla nic společného. Když už cítil potřebu rýpnout si do nejvyššího státního představitele, mohl si vybrat mnohem relevantnější argument. V senátu totiž leží nový návrh na zavedení federálních dotací na nákup elektromobilů ve výši 4 500 USD (99 tisíc Kč). Na tom by nebylo nic špatného, kdyby nebyl spojen s politicky třaskavou podmínkou, že bude poskytnuta pouze na vozy vyrobené v továrnách s aktivními odbory.