Ford poráží velké kluky odvedle. Pick-up F-150 Lightning je nečekaně levný

Ford poráží velké kluky odvedle. Pick-up F-150 Lightning je nečekaně levný
Fotografie: Ford
  • Elektrický Ford F-150 Lightning vstupuje na trh
  • Poslouží i jako domácí elektrárna
  • Joe Biden se s ním svezl a slíbil dotace na nákup

Oficiálně nevyhlášený souboj mezi velkými elektrickými pick-upy jde do finále. Právě nyní otevírá oficiální prodej Ford F-150 Lightning, nejméně nápadný z čela pelotonu, kde kromě něj soutěží ještě Hummer EV, Rivian R1T a samozřejmě i Tesla Cybertruck, která svým už dlouho známým, extravagantním konceptem celou tuto mánii spustila. Přesněji řečeno na první pohled téměř k nerozeznání od právě nyní zcela nové, již čtrnácté generace spalovacích pick-upů, dlouhodobě držících pozici nejprodávanějšího auta USA napříč kategoriemi. To ovšem platí pouze při pohledu z boku, protože specifickou příď celoelektrické verze si nespletete. Ostatně zákazníci jsou prý s konzervativním vzhledem spokojeni, podle marketingového manažera Jasena Turnbulla prý dokonce nestojí o něco, co připomíná kosmickou loď nebo klín pod dveře. Asi není těžké uhodnout, na které konkurenty narážel.

Sebevědomá prohlášení si pan Turnbull zřejmě může dovolit, protože se zdá, že konstruktéři neponechali nic náhodě. Pod navýsost tradičním kabátem se totiž skrývá zcela nová, moderní elektrická platforma, která by měla být stejně odolná, jako ta konvenční, i když, a nebo právě proto, že je v ní namontována obří baterie. Ta bude nabízena ve dvou, zatím neupřesněných kapacitách, přičemž menší z nich (SR) udává normovaný dojezd podle americké normy EPA 370 a větší (ER) pak 483 km. Hodnoty podle WLTP zatím neznáme, mohou se výrazně lišit. Jenže už víme, že budou v nabídce rovněž dvě výkonové verze. Slabší nabízí úhrnem 318 kW (433 k), silnější pak 420 kW (571 k). Točivý moment obou verzí je stejný – impozantních 1050 Nm – což znamená, že používají stejný hardware. Z poněkud řídkých, zatím zveřejněných technických údajů ještě citujeme zrychlení 0–96 km/h, které by slabší verze měla zvládnout kolem pěti sekund a silnější za 4,4 s. To aspoň tvrdil Joe Biden po svezení elektrickým pick-upem. To mj. znamená, že akcelerační schopnosti jsou výrazně lepší, než u dosud historicky nejsilnější spalovací verze F-150 Raptor. DC nabíjení zvládne minimálně 150 kW, AC pak nabídne premiérovou možnost duálního nabíjení.

Rovněž přepravní kapacita je na výši a nejenže se vyrovná se benzinovým modelům, dokonce je překonává. Nabízí totiž úložný prostor pod kapotou (frunk) o objemu 400 l a nosnosti 181 kg. A ne ledajaký; je vodotěsný, odolný a vybavený elektrickou zásuvkou až na 2,4 kW, s níž můžete příď F-150 Lightning proměnit nejen na improvizovanou dílnu, ale i na polní diskotéku, bar či výčep s veškerým komfortem. A kdyby to nestačilo, dalších 900 kg naložíte na korbu, kde mají vyšší linie další zásuvky o výkonu až 7,2 kW. Touto cestou lze napojit nejen kompletní, slušně velkou zahradní párty, ale v případě výpadku i celý dům. Při průměrné denní spotřebě 30 kWh takto lze fungovat až tři dny (z toho lze asi celkem úspěšně odhadovat kapacitu větší baterie). A není třeba se obávat, že byste pak nedojeli k nejbližší nabíječce; palubní elektronika si to ohlídá, a při přiblížení se ke kritickému SoC vás varuje a palubní zásuvky vypne. Kdybyste na to všechno měli málo světla, pick-up vám posvítí do kteréhokoliv směru. Tahat lze se silnější verzí více než 4,5tunový vlek.

Adept na elektrický bestseller toho ale umí dost i na silnici. Především autonomní řízení BlueCruise, pro nějž je v tuto chvíli údajně připraveno již 160 000 km amerických a kanadských dálnic. Dost toho má umět i v terénu a dále nabízí pokročilou palubní konektivitu Ford Sync 4, převzatou i s obřím, volně stojícím vertikálním displejem z Fordu Mustang Mach-E. Podélná dynamika by měla odpovídat Tesle Model 3, jízdní komfort zase díky nezávislému zavěšení zadních kol osobnímu autu. K zákazníkům se vůz dostane až na jaře 2022, takže konkurence jej ještě může předehnat a jak Rivian, tak Hummer i Tesla se k tomu také chystají. Ovšem přinejmenším Rivian a Hummer nebudou moci konkurovat velmi vstřícně nastaveným cenám Fordu.

Ford F-150 Lightning se maximálně podobá nově uvedené 14. generaci benzinové F-150

Technické parametry Ford F-150 Lightning SR

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 5 911 × 2 438 × 1 989 mm, 2 850 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon337 kW, 452 koní, točivý moment: 1 050 Nm
Baterie? (98 kWh využitelná kapacita)
Nabíjeníkonektory: CCS Combo, Mennekes
Spotřeba?
Cena od
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze