Na legendární závod do vrchu, Pikes Peak, který stoupá do nadmořské výšky 4 302 metrů nad mořem, se vydává čím dál více elektromobilů. A nutno dodat, že tam také sbírají úspěchy. Za průkopníka lze označit speciál Volkswagen ID.R, se kterým v roce 2018 francouzský pilot Romain Dumas pokořil všechny dosavadní rekordy na Pikes Peaku. O dva roky později si v trénincích skvěle vedl Randy Pobst s upravenou Teslou Model 3, ale ještě před závodem havaroval a do výsledků tak nepromluvil. O rok později ale svoji třídu vyhrál s upraveným vozem Tesla Model S Plaid.
V loňském roce se pak na slavný vrchol vydal opět Romain Dumas s elektrickým speciálem Ford Performance SuperVan 4.2, se kterým dojel na celkovém druhém místě a s přehledem vyhrál svoji třídu. Letos se pak na start postavil s elektrickým pick-upem Ford F-150 Lightning a za zmínku stojí i to, že kromě něj stál na startu i pouze mírně upravený Hyundai Ioniq 5 N.
Romain Dumas nejprve stanovil nový kvalifikační rekord pro třídu Open s časem 3:32,831, který je o více než sedm sekund rychlejší než předchozí rekord 3:39,939, jenž v roce 2023 stanovil Ford Performance SuperVan 4.2. Již po kvalifikaci tedy bylo jasné, že má nakročeno k vítězství. Když ale přišel den závodu, objevily se komplikace v podobě technických problémů na jeho elektrickém pick-upu.
Ford F-150 Lightning SuperTruck ale nakonec na letošním 102. ročníku závodu Pikes Peak International Hill Climb zaznamenal úspěch s časem osm minut a padesát tři sekund, čímž se na této hoře stal v roce 2024 celkově nejrychlejším vozem. O tento úspěch se vydatnou měrou zasloužil jezdec Romain Dumas poté, co se potýkal s technickým problémem a na trati musel úplně zastavit. Zastávka přidala k jeho původnímu kvalifikačnímu času zpoždění přibližně 26 sekund, ale Dumasovo rychlé uvažování pomohlo problém minimalizovat. Francouz dokázal rychle dokončit kompletní reset vozu a pokračovat ve zdolávání trati, kde tlačil na pilu agresivněji než kdykoli předtím, aby si stále mohl nárokovat první místo ze všech 61 účastníků.
„Postup, s jakým se elektromobily Ford ujímají nejtěžších výzev a zdolávají je, je velkým důkazem tvrdé práce a odhodlání, které naše týmy do programu vložily,“ řekl Mark Rushbrook, globální ředitel Ford Performance Motorsports. „V loňském závodě Pikes Peak International Hill climb jsme se od vozu SuperVan 4.2 hodně naučili a mohli jsme tyto poznatky uplatnit při letošní jízdě - odtud už to jde jen a jen nahoru.“
Romain Dumas, držitel celkového rekordu závodu do vrchu s Volkswagenem ID.R a odborník na posunování elektrických prototypů Ford až na samou hranici možností, pilotoval vůz F-150 Lightning SuperTruck o výkonu 1 600 koní. „Je mi ctí dosáhnout s Ford Performance tohoto vítězství v závodě Pikes Peak International Hill Climb,“ řekl Dumas. „Všechno na tomto závodě je výzva, protože na rozdíl od jiných závodů máte jen jeden pokus. Na začátku závodu jsme čelili určité překážce, ale to mi dodalo jen větší odhodlání dohnat ztracený čas ve zbytku závodu.“
Konstrukce modelu Ford Performance F-150 Lightning EV Demonstrator byla důkazem síly spolupráce. Společnost STARD (Stohl Advanced Research and Development) sehrála klíčovou roli při vytváření více než 1600koňového elektrického prototypu. SuperTruck byl také vybaven špičkovými závodními bezpečnostními pásy Sparco a bezpečnostní výbavou a na zakázku vyrobenými pneumatikami Pirelli P-Zero, které zajišťovaly jeho stabilitu na náročných horských silnicích.
Kde se Ford Performance F-150 Lightning EV Demonstrator objeví příště?
„Dosáhnout tohoto úžasného výkonu nebylo vůbec jednoduché,“ řekl Sriram Pakkam, Manager pro Formuli 1 a vysoce výkonné elektromobily ve společnosti Ford Performance Motorsports. „Byla to skutečná týmová práce napříč všemi obory, od našich supertalentovaných specialistů na aerodynamiku až po odborníky na pohonné jednotky. Museli jsme také jako tým pracovat na detailech, jako je udržení nízké hmotnosti při maximálním přítlaku, a myslím, že tým odvedl fantastickou práci,“ dodává Pakkam. Toto premiérové vystoupení SuperTrucku je podle Fordu teprve začátek. Budeme sledovat, kde jinde ve světě se tento prototyp modelu F-150 Lightning objeví příště.
Skvělého výsledku dosáhl i Hyundai Ioniq 5 N TA Spec, který pilotoval Dani Sordo. Ten dojel na celkovém třetím místě a vyhrál svoji kategorii Exhibition. Lze tedy říci, že elektromobily letos ovládly stupně vítězů, protože se mezi ně vklínil pouze Ital Christian Merli se speciálem Wolf Aurobay GB08 2.0 HP, který vyhrál kategorii Unlimited. Na celkových stupních vítězů tedy skončili zástupci tří různých kategorií, ale dva z nich byly elektromobily.