Elon Musk by prý Tesly klidně zlevnil. Ale nejspíš to neudělá

Elon Musk by prý Tesly klidně zlevnil. Ale nejspíš to neudělá
Fotografie: Tesla
  • Tesla trvale nestačí uspokojovat poptávku po svých automobilech, i když výroba roste
  • Může si tedy dovolit zvyšovat ceny a také to hojně dělá, jen vloni hned několikrát
  • Jenže majitel automobilky vidí i jiné možnosti, ovšem za určitých okolností

V době, kdy Tesly pronikaly na trh, nebyly stavěny jako prémiové zboží. Jejich konstrukce nabízela racionální elektrický pohon spolu s komfortem, na jaký jsou Američané zvyklí, ovšem bez nějakých rozmařilostí. Tomu odpovídaly i ceny, které byly v poměru k nabízeným výkonům, prostoru a výbavě vlastně velice příznivé. Jenže mánie, jakou sympaticky otevřený a vždy upřímný Musk způsobil, vyvolala obrovský zájem a trvalý převis poptávky nad nabídkou trvající dodnes. A logické následky na sebe nenechaly dlouho čekat; prodejní ceny Tesel rostly a rostly, často i několikrát ročně, a dnes už jsou na úrovni ryze prémiové konkurence. A to už začíná být pro řadu zájemců překážkou, protože i když si Tesla stále drží náskok v efektivitě, mezitím dorostlá konkurence často nabízí za srovnatelné částky mnohem více komfortu a lepší design.

I když Tesla navzdory četným proroctví stále roste, už i Elon Musk pochopil, že na pořekadle o stromech nerostoucích až do nebe něco bude. Významnou lekci dostal při čipové krizi, o níž dlouho tvrdil, že na ni vyzrál, aby se posléze ukázalo, že to není tak docela pravda. Opakovaně se mu také nedaří dodržovat prakticky žádné termíny dodávek, otevírání nových továren, nemluvě o uvádění nových modelů. A tak se v jeho rétorice objevilo něco, co jsme dosud neslýchali. Zlevňování. Tesla si jej rozhodně může dovolit, protože se svými 19% maržemi patří k naprosté světové špičce a její ziskovost jí může téměř veškerá konkurence jen bezmocně závidět. Dosud k němu nebyl důvod, jenže to se může při současném světovém dění změnit velice rychle.


Zatímco v době uvedení na trh začínala Tesla Model 3 na 35 000 USD, což bylo při tehdejším kurzu pod 700 000 korun, dnes si za stejný vůz musíte připravit včetně poplatků minimálně 50 000 USD (1,2 milionu korun), v Česku začíná dokonce na 1 369 990 Kč. Přesto je Elon Musk připraven podle svých nedávných slov na Twitteru aktuální kurz změnit. Jen musejí nastat příhodné okolnosti. Za prvé by k tomu měl nastat nějaký důvod, což ovšem zaznělo pouze mezi řádky, za druhé by se podle Elona musela zklidnit inflace. A protože důvodem může být nejspíš pokles poptávky, který při snížené inflaci, tedy za dobré hospodářské situace, spíš nenastane, lze tato slova považovat za trochu šalamounská. Ovšem Musk už opakovaně prokázal, že jeho myšlení se neubírá konvenčními cestičkami. Proto je ostatně dnes tam, kde je. Takže se nechme překvapit.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze