Automobilka BYD minulý týden ohlásila novou elektrickou platformu s nápaditým názvem Super E-Platform a dnes ji podle CNEVPost představila oficiálně. Nový základ pro špičkové elektromobily značky by měl přepsat pravidla a má potenciál stát se průlomem, který konečně odstraní hlavní uživatelskou nevýhodu elektromobilů. Podle automobilky se totiž nová plaflorma dokáže nabít na 400 km jízdy již za pět minut. Je to díky zcela nové, 1 000voltové architektuře s nožovými bateriemi, schopné nabíjet až 10 C, tedy přijímat až 1 MW, byť zatím není zcela jasné, zda to zvládá čínský standardní konektor GB/T, či zda půjde o nějakou novou technologii.
Podmínkou je každopádně vybudování sítě gigarychlých nabíječek s megawattovým výkonem, na nichž už BYD údajně pracuje a plánuje jich postavit přes 4 000 po celé Číně. Prototyp takového stojanu byl ostatně představen zároveň s technologií. Jde o velký skok, protože v Číně jsou dosud maximem stojany s polovičním výkonem, ve zbytku světa pak 400 kW.
Ačkoliv zatím nevíme, zda brát všechny uvedené údaje beze zbytku vážně, protože čínské firmy si podle dosavadních zkušeností s pravdivostí svých prohlášení občas příliš nedělají hlavu, jisté je, že novinka by měla posunout elektromobilní svět o pěkný kus dále. Zároveň s oznámením totiž BYD otevřel objednávky na své nové supermodely Han L (sedan) a Tang L, které by měly novou Super E-Platform využívat. První z nich by měl být vskutku zajímavý, protože nabídne až 1 102 koní a zrychlení z klidu na 100 km/h za 2,7 sekundy, při klidnější jízdě pak normovaný dojezd až 1 000 km podle CLTC. Použije nový, ultravysokootáčkový elektromotor s jmenovitými otáčkami až 30 511/min, což je momentální světový produkční rekord.
O případném exportu do Evropy v tuto chvíli nevíme nic, pokud by si Evropa k těmto pohádkovým parametrům měla skutečně přičichnout, musela by na to zvolit jiné rozhraní než CCS2, které na takový nabíjecí výkon není připravené (zvládá nejvýš 500 A, tedy polovinu). Sice tu už máme ustavený megawattový standard MCS, ten je ale určen kamionům, čemuž odpovídají i jeho fyzické rozměry.
Nikdy nikdo neslíbí víc než čínský výrobce, 1000V 1000A 10C.
Hlavně, že se jim přehřívají auta při nabíjení už teď a pod minus 10 se nenabiji vůbec. Marketingová fraška.
Nějak mi to připomíná plnění plánu sklizně za totáče taky vždycky na 120%, hlavně že jsou prémie.
1. naftu/benzin do osobáku natankuju stále rychleji než 5min i s placením aplikací u stojanu ;)
2. s palivovou nádrží ujedu 1000-1400km naftovým benzinovým tak 600-800 ... a to se můžem bavit i o zimních měsících
Každopádně to bude fajn až bude i elektromobil mít dojezd větší a nabíjení do 15min je stále přijatelné, už zbývá cena pořízení (bez dotací..)
Číňani celý ten autoprůmysl zabijou, nevydělá na něm nakonec nikdo. Jako u foťáků, mobilů, hodinek, obečení....