Když CCS nestačí, nastoupí MCS. CharIN oficiálně představil nový standard

1
Když CCS nestačí, nastoupí MCS. CharIN oficiálně představil nový standard
Fotografie: ChargeIN
  • Dosavadní standard CCS narazil na své limity při nabíjení nákladních aut
  • Pracovní skupina ChargeIN proto dokončila vývoj nového standardu MCS
  • Ten umožní více než sedminásobnou rychlost oproti CCS

Pracovní skupina CharIN, v níž zasedají špičkoví experti z automobilového průmyslu celého světa, už prosadila standardy CCS (Combined Charging System), Plug and Charge a nejnověji také Automated Conducting Charging (bezdrátové nabíjení). V březnu 2018 dostala zadání vyvinout nový standard pro střední a těžká nákladní vozidla, která se budou výhledově nabíjet podstatně vyššími výkony než 500 kW, které je teoreticky schopná dodat CCS nabíječka. A právě nyní se pochlubila výsledkem na elektromobilním sympoziu EVS35 v Oslu. Nový standard MCS (Megawatt Charging System) zvládne až 3 000 A, 1 250 V a 3 750 kW. Jen pro představu – rychlost 3,75 MW znamená 62,5 kWh za jedinou minutu, 300 kWh proteče za méně než pět minut.


Prototypy nových nabíjecích konektorů trojúhelníkového tvaru byly zároveň předvedeny v praxi, když bylo sympoziu demonstrováno nabíjení elektrického tahače Scania ze stojanu Alpitronic rychlostí přes jeden megawatt, konsorcium HoLa již systém testuje v Německu v reálných podmínkách. Konektor vychází z CCS, avšak samozřejmě bez AC části. Kromě dvou hlavních nabíjecích kontaktů obsahuje i čtyři komunikační a jeden zemnicí. Bez zajímavosti není ani výběr ze seznamu technických požadavků. Kromě samozřejmého plnění ICE 15118 a všech bezpečnostních norem (bezpečnost při dotyku, ochrana před rušením atd.) musí podporovat i komunikaci V2G, možnost automatického zapojování a také zpětnou kompatibilitu s CCS přes adaptér. Musí být také dvousměrný, což bude v praxi znamenat, že jeden nabití náklaďák by mohl teoreticky napájet celou menší čtvrť.

Související články