Elektrický MINI Cooper SE spatřil světlo světa. Tady je vše, co potřebujete vědět

2
Elektrický MINI Cooper SE spatřil světlo světa. Tady je vše, co potřebujete vědět
  • Elektrické MINI ujede díky 32,6kWh baterii 232 km dle cyklu WLTP
  • Cena by se měla vejít pod 900 000 Kč a bude tak blízko spalovací verzí
  • Dostupnost v Česku je plánována na březen 2020

Dlouho se o něm jen šuškalo mezi novináři, dlouho nás pak automobilka patřící do skupiny BMW napínala a teď je konečně tady. První čistě elektrické MINI, které částečně sdílí techniku s modelem BMW i3, přináší do světa MINI ještě větší porci zábavy. Spojení MINI a elektrického pohonu dává velký smysl. Kdo někdy tento malý vůz řídil, tak ví, jak zábavné auto to je. Skoro jako motokára. A teď si představte jízdní charakteristiky MINI s elektrickým pohonem, tedy okamžitým maximálním točivým momentem a ještě nižším těžištěm. Cena elektrického MINI bude navíc velmi podobná spalovací verzi.

Na světové premiéře v Rotterdamu, které jsme se zúčastnili, byl MINI Cooper SE zatím k vidění převážně staticky, absolvovali jsme však také krátkou zkušební jízdu. I tak jsme se ale dozvěděli celou řadu zajímavostí a podrobností. Níže jsme shrnuli, co o elektrickém MINI zatím víme.

Duše MINI a elektrické srdce

Je to MINI se vším všudy, tedy designem, podvozkem i detaily. Všude jsou britské vlajky a duše MINI zůstala rozhodně zachována, jen srdce je elektrické. Zatím bude k dispozici pouze třídveřová verze – ta pětidveřová se nyní neplánuje. Stejně tak se momentálně představuje pouze elektrický standardní Cooper a nikoliv jeho odvozené verze.

Rozměrově zůstal MINI Cooper SE stejný jako jeho spalovací sourozenec, a dokonce jsme se nedočkali žádných kompromisů. Například kufr je identicky velký, stejně tak řtyřmístný interiér, kterému nechybí ikonické prvky, a to včetně velkého centrálního kruhu s displejem infotainmentu v něm. K dispozici jsou i technické vychytávky v podobě mobilní aplikace pro ovládání auta nebo nabíjení a samozřejmostí je pak on-line infotainment nebo head-up displej, který je součástí příplatkové výbavy. Chybět nebude ani možnost sdílení auta skrze mobilní aplikaci bez potřeby klíčku.

Nový MINI Cooper SE sdílí techniku s BMW i3, které je už na trhu pěknou řádku let, i když s pravidelnými inovacemi. Nepřekvapí tak, že v útrobách nového MINI je 32,6kWh baterie, která poskytne reálný dojezd až 232 kilometrů dle cyklu WLTP, takže můžeme počítat s reálným dojezdem kolem 200 kilometrů. Pro zajímavost baterie je rozdělená do 12 modulů. MINI tak disponuje stejnou baterií, jakou měla i3ka ještě v loňském roce. Baterie je ale menší než u současné i3ky, která má kapacitu 42,2 kWh. Kvůli baterii je elektrické MINI o 145 kg těžší než to spalovací s automatem. Na druhou stranu má stejně jako BMW i3s vysoký výkon 135 kW a točivý moment 270 Nm i velmi nízké těžiště. Okamžitě dostupný maximální výkon díky elektromotoru se v serpentinách a na okreskách postará o velkou zábavu. Zrychlení z 0 na 100 km/h pak činí 7,3 vteřiny, z 0 na 60 se pak dostane za 3,6 vteřiny. Opět jde samozřejmě o předokolku. Motor je uložen vepředu a je viditelný skrze přední kapotu, která jde normálně otevřít.

Baterii lze nabíjet maximálním výkonem 50 kW skrze DC rychlonabíjení. Nabití z 0 na 80 % trvá půl hodiny. Palubní nabíječka pro nabíjení střídavým proudem pak má maximální výkon 11 kW. A co zavazadlový prostor? Ten nabízí 211 litrů a lze jej sklopením opěradel zadních sedadel zvětšit až na 731 litrů. Hodnoty jsou tedy stejné, jako u spalovacího Mini Cooperu. Nechybí ani akustická ochrana chodců, kdy zvuk je generován prostřednictvím systému reproduktorů. S Mini Cooperem SE jsme se měli možnost také krátce svézt a umělý zvuk je odlišný od BMW i3, oproti které navíc do interiéru prakticky neproniká zvuk elektromotoru. Umělý zvuk v nižších rychlostech pak připomíná Nissan Leaf nebo Hyundai Ioniq, i když tlumenější. .

Překvapivě nízká cena

A cena? Elektrické Mini E se cenově vejde pod 900 tisíc Kč včetně DPH, konkrétně bude stát 890 000 Kč. To je rozhodně méně, než se čekalo. Cena tak bude prakticky shodná s dobře vybaveným modelem Cooper S ve spalovací verzi a zároveň o několik set tisíc korun nižší oproti BMW i3s, se kterou Mini sdílí některou techniku. Pokud tedy budete chtít nejzábavnější mini, nebudete muset řešit ani finance. V základní výbavě nebudou chybět LED světla, nezávislé topení a klimatizace, prémiová navigace s ukazatelem dojezdu a připojení k internetu.

MINI Cooper SE

Háčkem však je dostupnost. Pokud si už na elektrického mini brousíte zuby, budete si muset počkat až na první čtvrtletí 2020, v Česku pravděpodobně na březen. Objednávky však budou k spuštěny samozřejmě dříve. Výroba začne v Oxfordu v listopadu.

Technické parametry MINI Cooper SE

Kompletní specifikace
Konstrukcehatchback, 3 845 × 1 727 × 1 432 mm, 1 365 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: přední
Výkon135 kW, 184 koní, točivý moment: 270 Nm
Baterie32,6 kWh (28,9 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 50 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 15 kWh / 100 km, dojezd: 233 km
Cena od971 100 Kč
Diskuze ke článku
Josef B.
V textu je že motor v předu, v souhrnu na konci že hnaná zadní náprava.. Tak jedno z toho nesedí :-)

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze