Servis elektromobilů vyžaduje naprosto jiné postupy, technologie, přípravky a vzdělání, než je tomu u konvenčních vozů se spalovacími motory. Autorizovaní servisní partneři Škoda Auto v České republice jsou již na úkoly s tím spojené připraveni, o čemž jsme se tento týden přesvědčili na novinářské akci konané v pražském dealerství Auto Jarov. Díky investicím do vybavení v souhrnné výši 75 milionů korun jsou všechny smluvní servisy schopny přijmout a opravit všechny elektrifikované vozy z rodiny Škoda iV. Další desítky milionů korun stály ostatní aktivity spojené s přechodem na elektromobilitu, mezi které patří budování infrastruktury, udržitelná energetická řešení a školení personálu. Autoservisy a jejich pracovníci se na specifika elektromobilů musejí připravovat nejen po stránce znalostí a dovedností personálu, ale také jim přizpůsobit dílenské vybavení.
Přísná pravidla platí především pro manipulaci s poškozenou baterií, která by se měla přepravovat ve speciálních boxech. „Servis elektromobilu díky absenci mnohých komponentů pohonného ústrojí se spalovacím motorem sice v průměru zabere méně času, ale vyžaduje specifické technické vybavení a vzdělání techniků. To klade na servisní síť vysoké nároky, které se částečně liší od těch dosavadních. I servisní úkony mají zpravidla jiný charakter a naši autorizovaní partneři si je museli ve velmi krátké době osvojit,“ uvádí Jan Pícha, vedoucí servisních služeb společnosti Škoda Auto. Rozvoji servisní sítě v České republice se Škoda Auto intenzivně věnuje už od roku 2019, kdy představila první elektrifikované modely Citigoe iV a Superb iV. Díky tomu už dnes všechny autorizované servisy Škoda splňují technické nároky na přijetí vozu s vysokonapěťovou baterií do opravy.
Smluvní servisní střediska jsou rovněž schopna vykonávat veškeré servisní úkony na elektromobilech, vyjma specializovaných prací na vysokonapěťovém systému vozu. V případě, kdy je potřeba provést zásah do vysokonapěťového vedení a baterie, má výrobce zavedený systém transportu vozů mezi provozovnami. To znamená, že zákazníci mohou svůj vůz odevzdat u svého preferovaného servisního partnera, který se o vše ostatní postará a vůz v případě potřeby předá do péče servisu na expertní úrovni. Stejně jako u spalovacích motorů, i elektromobily mají celou řadu speciálních přípravků. Autorizovaní servisní partneři tak museli investovat například do vybavení na manipulaci s baterií. Mezi další přípravky, které přímo nesouvisí s vysokonapěťovým systémem vozidla, ale jsou potřebné pro servis modelu Enyaq iV, patří například plnička klimatizace.
Servisní partneři na expertní úrovni mají k dispozici i řadu přípravků, které se dříve uplatňovaly pouze v elektrotechnických oborech. Jedná se především o vysokonapěťové zkušební adaptéry, které se používají pro různé činnosti. Patří sem nástroje na měření napětí a izolačních odporů, kontrola regulace, testování článků a teplotních senzorů i řada dalších úkonů. Pro splnění požadavků na vybavenost expertních servisů museli autorizovaní partneři zakoupit až přes sto speciálních přípravků. Požadavky na pořízení speciálních přípravků jsou pro autorizované partnery náročné finančně i časově. To se netýká jen elektromobility, ale i některých přípravků pro servis vozů se spalovacími motory. Proto jsou i v rámci seznamů předepsaných položek některé označeny jako nepovinné. Tyto přípravky si pak autorizovaný servis může zapůjčit z půjčovny, ve které je servisní vybavení v celkové hodnotě přes 4 miliony korun, z toho vybavení za 2 miliony korun je specifické pro elektromobily.
Tím se české zastoupení automobilky Škoda Auto snaží dealerům usnadnit dosažení nejvyšší úrovně připravenosti a přitom zachovat finanční zdraví jejich firem. Přípravky jsou doručovány do druhého dne od objednání. Vzhledem k velké míře odlišnosti mezi bateriovými elektromobily a vozy se spalovacími motory musí být servisní připravenost komplexní. Zakoupení předepsané výbavy je jen jedním krokem k získání statutu expertního elektromobilního servisu. Dalším je například speciálně proškolený personál a zřízení karanténní zóny pro vozy, u nichž existuje podezření na poškození baterie. Škoda Auto se svými servisními partnery pracuje na tom, aby byl servis nejen dostupný pro zákazníky po celé České republice, ale hlavně nadále bezpečný pro zaměstnance i pro vozidla.