Čínská automobilka NIO plně odhalila svůj vlajkový model ET9, který se bezostyšně pouští do bitvy s velikány v podobě Mercedesu třídy S, BMW 7 a Audi A8. Luxusní limuzína s délkou přes 5,3 metru zaujme především svým inovativním podvozkem SkyRide, který dokáže rychlostí 1 milisekundy, reagovat na vozovku a měnit nastavení každého kola. Výsledkem je dokonale stabilní karoserie i na větších nerovnostech, což má za následek samozřejmě ultimátní komfort pro posádku. Ambiciózní čínská automobilka vzbudila ohlas zejména dřívějším testem se pyramidou sklenic se šampaňským narovnaných na kapotě nového ET9, které bez zaváhání projíždělo retardéry se skleničkami držícími na svém místě.
Pro svoje kompletní odhalení nového ET9 v závěru letošního roku pak NIO sáhlo po velmi silném kalibru. K otestování svého SkyRide si totiž nepozvalo nikoho jiného, než bývalého šéfa koncernu Volkswagen Herberta Diesse. Situace, která by ještě před 2 lety byla zcela nemyslitelná, je dnes realitou a Diess, představený jako matador automobilového průmyslu, osobně obdivuje stabilitu karoserie při přejezdu retardérů a dokonce sám za volant ET9 obdivně usedá a osobně provádí test se skleničkami šampaňského. Může to předznamenávat bližší vztahy bývalého vrcholného představitele Volkwsagenu s touto ambiciozní čínskou automobilkou, nebo jde jen o přátelskou výpomoc při prezentaci šéfa Nia, který je jeho přítelem? To ukáže až čas. Faktem nicméně je, že si NIO k propagaci schopností své nové vlajkové lodě vybralo velmi váženého veterána automobilového průmyslu, který všemu dodal na vážnosti.
Nabíjení 600 KW a konečně přední kufr
Nový vlajkový model NIO ET9 byl plně odhalen za účasti více než 20 tisíc lidí na NIO Day 2024. 5,3 metrů dlouhá limuzína s rozvorem přes 3,2 metru nabídne kromě již zmíněného špičkového podvozku také prvotřídní infotainment a výpočetní výkon a asistenční systémy, které vůbec poprvé řídí proprietární čip NIO Shenji NX9031. Systémový výkon dvou elekromotorů činí 520 kW a i přes svou vysokou hmotnost 2,4 tuny zrychlí na stovku za 4,3 vteřiny. NIO také poprvé používá 800V architekturu, konkrétně s napětím 925V a nabídne 100kWh baterii s dojezdem 650 kilometrů a neskutečně rychlým nabíjením s výkonem až 600 kW, díky kterému se baterie na 80 % nabije za 14 minut. Lze očekávat, že se do ET9 dostane později také větší 150 kWh baterie s pevným elektrolytem. ET9, stejně jako další vozy NIO, podporuje rychlou výměnu baterie ve speciálních stanicích. Bude nicméně zajímavé, jak se NIO vypořádá s kompatibilitou, jelikož ostatní jeho vozy jsou postaveny na 400V architektuře. Vůbec poprvé NIO nabídne i přední kufr, a rovnou pořádně velký, s objemem 105 litrů.
NIO ET9 se začne v Číně prodávat v březnu 2025 se startovací cenou přes 2,6 milionu korun včetně baterie. Pokud se vůz dostane do Evropy, což je velmi pravděpodobné, bude jeho cenovka zcela jistě vysoko přesahovat 3 miliony korun.
Technické parametry NIO ET9 100 kWh
Kompletní specifikaceKonstrukce | sedan, 5 325 × 2 017 × 1 621 mm, 2 700 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 520 kW, 707 koní, točivý moment: 700 Nm |
Baterie | 100 kWh |
Nabíjení | rychlonabíjení: 600 kW, |
Spotřeba | Kombinovaná: 16,2 kWh / 100 km, dojezd: 650 km |
Cena od | 2 650 000 Kč |
Otázka je, proč je výměna vlastně pro zákazníka zajímavá, pokud budou nabíjet 600kW.