Dodávka rychlejší než Porsche. Ford Transit SuperVan šokuje na Nordschleife

1
Dodávka rychlejší než Porsche. Ford Transit SuperVan šokuje na Nordschleife
Fotografie: Ford
  • Ford Transit SuperVan 4.2 zajel na Nürburgringu čas 6:48,393, což ho řadí mezi 10 nejrychlejších vozů historie
  • Za volant usedl zkušený závodník Romain Dumas, známý z Pikes Peak i Le Mans

Ford Transit a Nürburgring – dvě zdánlivě neslučitelné ikony, jejichž spojení se stalo legendou díky pořadu Top Gear. Když Jeremy Clarkson dokázal objet slavný okruh v Jaguaru S-Type za méně než deset minut, pronesla Sabine Schmitz památnou větu: „Ve Fordu Transitu to zvládnu rychleji.“ A právě tento moment nastartoval příběh, který dnes pokračuje v elektrické éře.

Ford Performance se rozhodl posunout myšlenku o kus dál. Na start slavného „Zeleného pekla“ přivezl vůz, který má s klasickou dodávkou společný jen název – Ford Transit SuperVan 4.2. Čistě elektrický speciál s výkonem 2 000 koní totiž byl postaven tak, aby zvládal ty nejnáročnější tratě světa. Ačkoli už stihl zabodovat na Pikes Peak i v australském Bathurstu, pro inženýry byl hlavním cílem právě Nürburgring.

Za volant usedl zkušený Francouz Romain Dumas, který si v motorsportu vydobyl jméno vítězstvími v Le Mans i na Pikes Peak. Výsledek? Čas 6:48,393, devátý nejlepší v historii měřených kol na Nordschleife. SuperVan se tak zařadil po bok nejrychlejších hypersportů a dokonce pokořil vozy jako Porsche 911 GT3 RS nebo Chevrolet Corvette ZR1X.

Je však fér dodat, že SuperVan 4.2 je plně závodní stroj – na slickových pneumatikách, s masivní aerodynamikou a brutálním výkonem. Přesto zůstává faktem, že se jedná o „Transit“, který se zapsal do historie Nürburgringu.

Ford zůdrazňuje, že projekt elektrických předváděcích vozidel není samoúčelný. Slouží totiž jako laboratoř, kde mají inženýři možnost posouvat hranice techniky bez omezení pravidly jednotlivých sérií. Získané poznatky pak nacházejí cestu do závodních i sériových vozů. A podle Fordu už dnes SuperVan inspiruje budoucí programy značky.

Spolu s Transitem se na okruhu ukázal také nový F-150 Lightning SuperTruck, který čekají vlastní výzvy.

Diskuze ke článku
Jiri Jelinek
Jiri Jelinek
Možná by bylo férové zmínit i některé technické údaje, které by mohly zajímat návštěvníky takto zaměřeného serveru, ale to bychom od autora "článku" patrně chtěli mnoho. Například toto vozidlo má pouhých 1700kg, což je na EV těchto parametrů překvapivě málo. Má čtyři šestifázové elektromotory o špičkovém výkonu 400kW, zrychlení na 100km/h pod 2 sekundy a přítlak při 200km/h 2.2 tuny. Baterie je z Li-Polymer článků, má svůj speciální chladící okruh a co je asi nejzajímavější - kvůli úspoře hmotnosti, která je rozhodující parametr, má kapacitu pouhých 50kWh, takže plný výkon by vydržela dodávat "krásných" 112 sekund. Možná měl autor v úmyslu adorovat elektromobil, že se dokázal posunout na deváté místo tabulek v Nürburgringu, ale při bližším pohledu toto vozidlo jen ilustruje nepochybný lesk, ale i bídu elektromobilů s bateriemi na současném stupni vývoje.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze