Co kdyby byl jeden z nejvzácnějších sériových vozů značky Škoda znovu oživen v duchu současného designu Modern Solid? Přesně s touto myšlenkou si pohráli designéři Antti Savio a David Stingl, kteří vytvořili moderní pojetí legendárního kupé 1000 MBX. Výsledek spojuje šarm šedesátých let s technickou představivostí současnosti – a vznikl tak elegantní, přesto překvapivě praktický crossover. Připomeňme, že naposledy si v podobném duchu pohráli designéři Škoda Auto s legendární Škodou 110 R.
Dvojice designérů pracovala na své vizi 1000 MBX v průběhu zhruba tří až čtyř týdnů. „Scházeli jsme se alespoň dvakrát týdně, především abychom prodiskutovali propojení interiéru a exteriéru. Chtěli jsme se ujistit, že vytváříme něco, co odpovídá současné filozofii značky Škoda,“ říká Antti. Sám začínal první nápady skicovat doslova na útržky papíru, ten zásadní prý přišel u sklenky vína v baru: „Požádal jsem obsluhu o kousek papíru a propisku a myšlenku si načrtl,“ říká Antti s tím, že dál už ideu rozvíjel na počítači ve formě 3D modelu.

Sériová výroba sedmimístné elektrické Škodovky potvrzena – Mnichovský autosalon 2025
Původní Škoda 1000 MBX, vyráběná v letech 1966–1969 v pouhých 2 517 kusech, byla výjimečná nejen karoserií bez středového sloupku, ale i tehdejším technickým řešením. Moderní interpretace ctí jejího ducha – má přátelský, nikoli agresivní vzhled, a interiér, který překvapí uspořádáním 2+2 s výklopnými zadními sedáky a lavicí vpředu. „Chtěli jsme zachovat podstatu auta, to, co představovalo ve své době. Nebylo to žádné sportovní náčiní, šlo o elegantní auto pro aktivnější život,“ dodává David Stingl, který navrhoval především interiér.
Zvenku kombinuje minimalistické křivky s odvahou brutalistní architektury, inspirované stavbami 60. a 70. let. Zmizelo zadní okno, nahradila ho kamera – díky tomu má vůz kompaktnější siluetu i víc prostoru pro zavazadla. „Koncept nemá klasické zadní okno, což přináší více místa pro zavazadla a zároveň dodává vozu sportovnější a kompaktnější vzhled. Umožnila to instalace kamery,“ vysvětluje Antti, který se mimochodem označuje za milovníka kompaktních kupé s tříprostorovou karoserií sedanu ze 60. a 70. let.
Uvnitř pak dominuje oválný tubus palubní desky, do něhož se promítají data, a ambientní světlo místo chromu. Vše přitom vychází z původního pojetí přístrojového štítu u historické předlohy. Podobně jako ta, ani moderní vize 1000 MBX nemá středovou konzolu. Studie je součástí seriálu „Ikony v novém kabátě“, který připomíná slavné modely značky a zároveň ukazuje kreativitu současných designérů.

Nějaká malá podobnost? V chybějícím "B" sloupku a v zadním bočním okně s negativním ukončením? To ale je opravdu hodně málo.
Příď nemastná - neslaná. Tisícovku v ní nijak ani náznakem či detailem nespatřuji. Ani žádný náznak "žebra" na kapotách a střeše. Široký plochý prolis přední kapoty měla až řada Š 742 (105/120). A co ten mohutný zadní sloupek postrádající alespoň nějaký náznak panoramatického zadního okna? Místo zadního okna je jen v praxi nepoužitelný tenký pásek a plná stěna do níž téměř až do poloviny zasahuje zadní víko. No a přesné kruhové výkroje blatníků také neměla (jasně, aerodynamika). A na MBX i příliš mnoho dveří. Š 1000/1100 MBX byla tudor ale čtyřdveřová verze byla MBG. Obě verze byly čtyřmístné, nikoli 2+2.
S designem jako takovým já osobně nemám žádný problém a ani mě nijak neuráží. Jen se pozastavuji nad tím, proč si designéři zvolili název, který se dle mého soudu k tomuto konceptu moc nehodí. A to ani dle původního značení a ani dle zvoleného designu a raději nepřišli s nějakým vlastním (při nedostatku fantazie by možná AI poradila😂) či alespoň jen jmenným jako např. Popular (Monte Carlo?), Rapid, Sagitta (prototyp malého vozu 2+2 s identickým zadním sloupkem ve tvaru "A") atd.
Dle mě by se mladí designéři měli zamyslet i nad pojmenováním svých konceptů. U tohoto určitě ne 1000 MBX ale když už, tak spíše E(něco) MBG (dle systému dnešního názvosloví) a nebo vlastního, zcela nového.