Designéři ukazují, jak by vypadala raritní Škoda 1000 MBX, kdyby se narodila dnes

2
Designéři ukazují, jak by vypadala raritní Škoda 1000 MBX, kdyby se narodila dnes
Fotografie: Škoda Auto
  • Designéři Škoda Auto si pohráli s představou, jak by legendární kupé 1000 MBX vypadalo v dnešním designovém jazyce Modern Solid
  • Vznikla tak vize elegantního crossoveru 2+2, který spojuje sportovní styl, praktičnost i špetku retra

Co kdyby byl jeden z nejvzácnějších sériových vozů značky Škoda znovu oživen v duchu současného designu Modern Solid? Přesně s touto myšlenkou si pohráli designéři Antti Savio a David Stingl, kteří vytvořili moderní pojetí legendárního kupé 1000 MBX. Výsledek spojuje šarm šedesátých let s technickou představivostí současnosti – a vznikl tak elegantní, přesto překvapivě praktický crossover. Připomeňme, že naposledy si v podobném duchu pohráli designéři Škoda Auto s legendární Škodou 110 R.

Škoda 1000 MBX

Dvojice designérů pracovala na své vizi 1000 MBX v průběhu zhruba tří až čtyř týdnů. „Scházeli jsme se alespoň dvakrát týdně, především abychom prodiskutovali propojení interiéru a exteriéru. Chtěli jsme se ujistit, že vytváříme něco, co odpovídá současné filozofii značky Škoda,“ říká Antti. Sám začínal první nápady skicovat doslova na útržky papíru, ten zásadní prý přišel u sklenky vína v baru: „Požádal jsem obsluhu o kousek papíru a propisku a myšlenku si načrtl,“ říká Antti s tím, že dál už ideu rozvíjel na počítači ve formě 3D modelu.

Původní Škoda 1000 MBX, vyráběná v letech 1966–1969 v pouhých 2 517 kusech, byla výjimečná nejen karoserií bez středového sloupku, ale i tehdejším technickým řešením. Moderní interpretace ctí jejího ducha – má přátelský, nikoli agresivní vzhled, a interiér, který překvapí uspořádáním 2+2 s výklopnými zadními sedáky a lavicí vpředu. „Chtěli jsme zachovat podstatu auta, to, co představovalo ve své době. Nebylo to žádné sportovní náčiní, šlo o elegantní auto pro aktivnější život,“ dodává David Stingl, který navrhoval především interiér.

Škoda 1000 MBX

Zvenku kombinuje minimalistické křivky s odvahou brutalistní architektury, inspirované stavbami 60. a 70. let. Zmizelo zadní okno, nahradila ho kamera – díky tomu má vůz kompaktnější siluetu i víc prostoru pro zavazadla. „Koncept nemá klasické zadní okno, což přináší více místa pro zavazadla a zároveň dodává vozu sportovnější a kompaktnější vzhled. Umožnila to instalace kamery,“ vysvětluje Antti, který se mimochodem označuje za milovníka kompaktních kupé s tříprostorovou karoserií sedanu ze 60. a 70. let.

Původní Škoda 1000 MBX a její moderní pojetí
Původní Škoda 1000 MBX a její moderní pojetí

Uvnitř pak dominuje oválný tubus palubní desky, do něhož se promítají data, a ambientní světlo místo chromu. Vše přitom vychází z původního pojetí přístrojového štítu u historické předlohy. Podobně jako ta, ani moderní vize 1000 MBX nemá středovou konzolu. Studie je součástí seriálu „Ikony v novém kabátě“, který připomíná slavné modely značky a zároveň ukazuje kreativitu současných designérů.

Diskuze ke článku
Marek Jelínek
Marek Jelínek
Scházeli jsme se alespoň dvakrát týdně, především abychom prodiskutovali propojení interiéru a exteriéru. Měli se scházet aspoň 7x týdně, pak by to nedopadlo jako by to dělala umělá inteligence.
Vladimír Dražil
Vladimír Dražil
Nevím proč mladí designéři alespoň trošku nepřemýšlí nad volenými názvy. Oni je snad losují z osudí. Kde že máme hledat onu spojitost s původní Š 1000 MBX když ani zvolený název nectí původní značení, které udávalo zaokrouhlený zdvihový objem motoru a "X" dvoudveřovou karoserii.

Nějaká malá podobnost? V chybějícím "B" sloupku a v zadním bočním okně s negativním ukončením? To ale je opravdu hodně málo.

Příď nemastná - neslaná. Tisícovku v ní nijak ani náznakem či detailem nespatřuji. Ani žádný náznak "žebra" na kapotách a střeše. Široký plochý prolis přední kapoty měla až řada Š 742 (105/120). A co ten mohutný zadní sloupek postrádající alespoň nějaký náznak panoramatického zadního okna? Místo zadního okna je jen v praxi nepoužitelný tenký pásek a plná stěna do níž téměř až do poloviny zasahuje zadní víko. No a přesné kruhové výkroje blatníků také neměla (jasně, aerodynamika). A na MBX i příliš mnoho dveří. Š 1000/1100 MBX byla tudor ale čtyřdveřová verze byla MBG. Obě verze byly čtyřmístné, nikoli 2+2.

S designem jako takovým já osobně nemám žádný problém a ani mě nijak neuráží. Jen se pozastavuji nad tím, proč si designéři zvolili název, který se dle mého soudu k tomuto konceptu moc nehodí. A to ani dle původního značení a ani dle zvoleného designu a raději nepřišli s nějakým vlastním (při nedostatku fantazie by možná AI poradila😂) či alespoň jen jmenným jako např. Popular (Monte Carlo?), Rapid, Sagitta (prototyp malého vozu 2+2 s identickým zadním sloupkem ve tvaru "A") atd.

Dle mě by se mladí designéři měli zamyslet i nad pojmenováním svých konceptů. U tohoto určitě ne 1000 MBX ale když už, tak spíše E(něco) MBG (dle systému dnešního názvosloví) a nebo vlastního, zcela nového.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze