Škoda 100 jako elektromobil. Podívejte se na fotky

Škoda 100 jako elektromobil. Podívejte se na fotky
Fotografie: Škoda Auto
  • Designér Martin Paclt vytvořil futuristickou limuzínu inspirovanou stylem Modern Solid, která ctí proporce originálu, ale přináší odvážná řešení
  • Novodobá Škoda 100 navazuje na koncepci „vše vzadu“, využívá moderní technologie a pracuje s detaily odkazujícími na vůz vyráběný v letech 1969–1977

Co kdyby se první milionový model automobilky Škoda zrodil znovu? Přesně s touto otázkou pracovali designéři Škoda Auto v rámci kreativního seriálu Ikony v novém kabátě. Moderní interpretaci legendární Škody 100 připravil designér Martin Paclt, který se nechal inspirovat nejen bohatou historií automobilky, ale i současným designovým jazykem Modern Solid. Výsledkem je odvážná a elegantní limuzína, která ctí odkaz originálu, ale zároveň ukazuje, jak by mohla klasika vypadat v 21. století.

Škoda 100 každopádně patří mezi nejvýznamnější vozy mladoboleslavské značky. V letech 1969–1977 vzniklo přes 1,07 milionu kusů modelové řady Škoda 100 a 110, která převzala koncepci s motorem vzadu od svého předchůdce, modelu 1000 MB. Čtyřdveřový sedan zaujal především vyváženými tvary, praktickými řešeními a na svou dobu překvapivě komfortní výbavou včetně lůžkové úpravy sedadel ve verzích L. Pod zadní kapotou pracoval litrový čtyřválec o výkonu 35 kW, silnější provedení 110 LS nabídlo téměř 46 kW.

Škoda 100

Právě popularita vozu a osobní nostalgie stály za volbou Martina Paclta, který si Škodu 100 pamatuje z dětství. „Říkal jsem si, že chci pracovat s vozem, který lidé dobře znají a mnozí jej přímo vlastnili. A Škoda 100 mě i v souvislosti s aktuálním designovým směrem Modern Solid zaujala svými čistými a nadčasovými tvary,“ říká. Inspiraci čerpal z modelu Superb, který posloužil jako základní package. Novodobá „stovka“ je podle jeho slov ještě o něco větší a stojí na kolech výrazně sebevědoměji.

Jedním z nejodvážnějších prvků je tvarování zadní části karoserie. Paclt se inspiroval podobností tvarů původních oken a rozhodl se experimentovat. „Okna jsou si velmi podobná, zdají se být téměř zaměnitelná. A já jsem si říkal, že by bylo fajn toto propojení tvarů vpředu i vzadu nějak vtipně využít,“ vysvětluje. Právě z toho důvodu použil na zádi odvážnou myšlenku: absenci skla. To umožnilo tvarovat zadní plochy podobně jako ty prosklené vpředu. „Trochu se tím snažím bořit zažitá pravidla. Určitě to vyvolá emoce, ale to by design měl,“ míní. Vize je každopádně navržena jako elektromobil s technikou uloženou za kabinou – podobně jako původní model se spalovacím motorem.

Jak můžete sami vidět, pracuje s čistými liniemi, velkými jednolitými plochami a typickými prvky Modern Solid. Přední část zdobí čtyřoká grafika světlometů, kapota s výrazným prolisem a celoplošná světelná lišta, která připomíná chromovou linku původního modelu. Podobné řešení najdeme i vzadu, kde světelná linka odkazuje na tehdejší výdech horkého vzduchu. „Chtěl jsem navrhnout koncept, který má určité realistické základy,“ říká Paclt. Neexistující zadní okno tak využil jako příležitost a navrhl v této části řešení přísunu čerstvého vzduchu, které doplňují minimalistické průduchy na zadních blatnících. „I elektromobil, kterým by tato vize měla být, potřebuje chlazení. Toto umístění nasávání nad střechou vypadá cool a zároveň je funkčním naváděním vzduchu do prostoru za kabinou, kde se nachází veškerá technika vozu, která vyžaduje chlazení. Dávalo mi smysl udržet koncepci původní stovky, která měla agregát vzadu,“ vysvětluje.

Škoda 100

Paclt zachoval i myšlenku pohonu zadních kol, což mu umožnilo posunout přední kola více vpřed a vytvořit krátký přední převis. Kromě hlavního úložného prostoru vpředu nabízí koncept i menší zadní schránku nad technickým prostorem, obdobu moderního „frunku“.

Pro zkušeného designéra světlometů, který ve Škoda Auto působí více než jedenáct let, byla práce na celé karoserii vítaným oživením. Svoji vizi nejprve načrtl v rychlých skicách tužkou, které postupně převedl do detailního 3D modelu. Při tvorbě se přitom musel vyhnout tématům navazujícím na studii Vision O, na níž pracoval krátce před vznikem konceptu.

Škoda 100

Dodejme, že studie je součástí seriálu „Ikony v novém kabátě“, který připomíná slavné modely značky a zároveň ukazuje kreativitu současných designérů.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze