Denza Z chce být čínským Porsche 911. Svou techniku ladí na slavném Nürburgringu

Denza Z chce být čínským Porsche 911. Svou techniku ladí na slavném Nürburgringu
Fotografie: Denza
  • Koncept tohoto modelu se ukázal letos na jaře
  • Čtyřmístné kupé má čistě elektrický pohon a chce konkurovat Porsche
  • Do prodeje se dostane příští rok

Denza Z není úplně neznámým sportovním elektromobilem. Letos na jaře totiž byla představena jako designový koncept na autosalonu v Šanghaji a od té doby to vypadalo, jako by se po ní slehla zem. Jenže minulý týden se povedlo špionážním fotografům vyfotografovat maskovanou produkční verzi, a to během testovacích jízd na Nürburgringu. Čtyřmístné kupé má čistě elektrický pohon, ale kupodivu má konkurovat dvoumístnému Porsche 911. To je navíc vybaveno spalovacím motorem, což je další zásadní rozdíl oproti Denze Z. Hlavním designérem společnosti BYD a vozu Denza je Wolfgang Egger, který dříve pracoval u Audi. Testovací mula byla obuta na velkých 21palcových kolech a nechybělo ji obrovské zadní křídlo, které vypadá, jako by pocházelo ze závodního speciálu určeného do Le Mans. Dost možná ale půjde o příplatkový prvek, protože se již objevily snímky další Denzy Z, kde tentýž křídlo chybělo.


Při bližším zkoumání snímků je patrné, že nad nízko umístěným předním spoilerem se nacházejí velké vstupy pro přívod vzduchu. V kapotě je také vidět vodorovná štěrbina a štěrbiny se objevují i před zadními koly. Přední LED světlomety mají téměř kapkovitý tvar, zatímco vzadu jsou čtyři světla ve tvaru diamantu. Stejně jako koncepční vůz má i sériový model zapuštěné kliky dveří, které se v případě potřeby vysouvají. Doufejme jen v to, že kliky mají bezpečnostní zálohu a v případě nehody se půjde do vozu dostat. Výrobce pak vsadil na bezrámová okna a model Z má být vybaven elektronickým řízením steer-by-wire, takže zde bude vše tzv. po drátě. Volant pak dostane funkci „zasunutí“ v případě nehody, ačkoliv podrobnější informace k tomuto prvku zatím chybí.

Dalším high-tech prvkem jsou nastavitelné tlumiče s magnetoreologickou technologií. To znamená, že obsahují hydraulickou kapalinu s magnetickými částicemi. Elektricky generované magnetické pole pak může tyto částice přeorientovat tak, že se změní viskozita kapaliny a tím i tuhost tlumení. Denza toto řešení nazývá „systém Disus-M“. Očekává se pohon všech čtyř kol a výkon okolo 1 200 koní. Použity budou nejnovější elektromotory od BYD, které dosahují přes 30 000 ot./min. Pokud půjde vše podle plánu automobilky, tak kromě kupé se do nabídky dostane taktéž verze roadster. Denza Z každopádně zamíří do prodeje koncem roku 2026, kdy přednost dostane trh v Číně. A co Evropa? O té se zatím spekuluje, ale vzhledem ke srovnání s Porsche 911 je i tato varianta nejspíše více než reálná.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze