Dacia představila cenově nejdostupnější elektromobil v Evropě

2
Dacia představila cenově nejdostupnější elektromobil v Evropě
Fotografie: groupe.renault.com
  • Dacia Spring překvapila velikostí i výbavou, včetně té bezpečnostní
  • Na trh přijde příští rok, cenu ještě Dacia neupřesnila

Dacia přinesla revoluci, když přišla na trh se sedanem Logan, který nabídl prostornost malého rodinného auta za cenu nejmenších městských vozů. Druhá revoluce přišla s Dusterem, který se stal nejdostupnějším SUV na trhu. A podobný úspěch očekává i od modelu Spring, protože elektromobil by podle Dacie neměl být jen pro majetnější, ale dostupný všem.

Značka Dacia se vždy snažila nově definovat podstatu automobilismu. V automobilovém průmyslu jsme známí svými revolučními modely, napřed Logan, poté Duster, který zpřístupnil SUV všem. Dnes přichází další revoluce Dacie pod názvem Dacia Spring. Spring prorazí na třech rozdílných trzích: osobní vůz, sdílená mobilita a last-mile deliveries s užitkovou verzí Cargo. Dacia Spring opět zamíchá kartami, tentokrát jako každému dostupné řešení elektromobility,” říká Denis Le Vot, člen výkonného výboru skupiny Renault

Dacia Spring je malý crossover, překvapila velikostí

Ačkoliv to vypadalo, že Dacia Spring bude typickým městským miniautem, jako například Škoda Citigo-e iV, tento elektromobil překvapil tím, že je větší a rozměry se řadí na pomezí segmentů A a B. Některými parametry, jako je například zavazadlový prostor, se ale vyrovná vozům segmentu B a mnohé předčí. Pro zavazadla má totiž objem 280 litrů, což by mu mnohé malé hatchbacky mohly závidět. Vnější rozměry jsou ale kompaktnější, než je v segmentu B běžné. Dacia Spring je dlouhá 3,73 metru, široká 1,62 metru (bez zrcátek) a na výšku měří 1,52 metru. Rozvor je 2,42 metru a světlou výškou 150 mm i designem ve stylu SUV dává najevo, že se nebojí vyjet ani na nezpevněnou cestu. Spíše než hatchback je to tedy malý městský crossover.

Vnitřní prostor i spousta úložných míst

Uvnitř při kompaktních vnějších rozměrech pětidvéřového auta do města nabízí Spring čtyři místa pro dospělé. Dojem prostornosti interiéru ostatně přispívá k celkovému pohodlí. Cestující vepředu mají k dispozici celkem 23,1 litrů úložného prostoru – ve velké schránce palubní desky, v kapsách dveří a v přihrádce středové konzoly. Cestující vzadu mají k dispozici kapsy v opěradlech předních sedadel. Zavazadlový prostor se po sklopení zadních sedaček zvětší z již zmíněných 280 litrů na 600 litrů, čehož využije i verze Cargo, která bude určená například pro kurýry.

Dacia Spring se nemusí stydět ani za výbavu v základní verzi, která zahrnuje řízení se 100% elektrickým posilovačem, dálkové centrální zamykání a čtyři elektricky ovládaná okna. Aby řidič nemusel zbytečně spouštět oči ze silnice, má na přístrojové desce přehledný 3,5" digitální displej a jednoduchým stiskem tlačítka na volantu může aktivovat hlasové ovládání od Googlu nebo Applu. Nechybí ani manuální klimatizace, multimediální systém, elektricky ovládaná zpětná zrcátka nebo plnohodnotné rezervní kolo. Multimediální výbava Media Nav zahrnuje elegantní dotykový 7" displej, rádio s DAB, kompatibilitu Apple CarPlay a Android Auto, Bluetooth a USB.

Přívětivý interiér a snadná ovladatelnost

Kabina Spring Electric se vyznačuje modrými dekoracemi v úrovni výdechů ventilace a centrálního displeje. Jako řadící páka slouží jednoduše ovladatelné chromované otočné kolečko se třemi polohami: D (drive / jízda vpřed, N (neutral / neutrál) a R (return / zpátečka). Díky malému poloměru otáčení 4,8 m se Spring Electric snadno proplétá městem. Jeho systém asistence parkování, k dispozici na přání, poskytuje vizuální i zvukovou asistenci díky zadním parkovacím senzorům a couvací kameře, která promítá obraz na displej multimediálního systému s dynamickými vodícími liniemi.

100% elektrický pohon o výkonu 33 kW/ 44 koní je spojen s baterií o kapacitě 26,8 kWh, která zajišťuje dojezd 225 km v kombinovaném cyklu WLTP, v městském cyklu WLTP to pak je dokonce 295 km. Tato technologie využívá veškeré zkušenosti skupiny Renault s elektromobilitou. Spolehlivý a bezpečný motor nabízí plynulé zrychlení bez škubání i provoz bez hluku spalovacího motoru a bez zbytečných vibrací. Maximální rychlost 125 km/h není nijak vysoká, ale pro primárně městské auto je naprosto dostačující a ani při občasné jízdě po dálnici nebude brzdou provozu. Zejména při pohybu ve městě se hodí krouticí moment 125 Nm, díky kterému by se lehké auto mohlo pohybovat po městě svižně.

Nabíjecí výkon neoslní, ale je dostačující

Lithium-iontovou baterii je možné nabíjet přes konektor CCS maximálním výkonem 30 kW a Dacia udává, že na 80 % se nabije za necelou hodinu. Palubní nabíječka pak umožní nabíjení výkonem 7,4 kW, AC nabíjení do 100 % tedy trvá přibližně 5 hodin. Nabíjení můžete sledovat i ovládat vzdáleně přes aplikaci MY Dacia, která zároveň umožňuje na dálku spustit klimatizaci nebo lokalizovat vozidlo v reálném čase.

Dacia Spring Carsharing

Zkrátka nepřišla ani bezpečnostní výbava, která zahrnuje kromě jiného: omezovač rychlosti, ABS, ESP, elektronický rozdělovač brzdného účinku, 6 airbagů, nouzové volání (tlačítko SOS), automatické rozsvěcování světel a automatické nouzové brzdění. Tento systém je aktivní v rozmezí 7 až 125 km/hod a prostřednictvím předního radaru zjistí vzdálenost vozidla vpředu (jedoucího nebo stojícího). Pokud je detekováno nebezpečí nárazu, upozorní řidiče vizuálně i hlasově a zvýší výkon brzdného systému, pokud řidič brzdí. Pokud řidič nereaguje, ale nebezpečí nárazu stále hrozí, aktivuje brzdy automaticky.

Cenu zatím Dacia nezveřejnila, ale na výbavě nešetřila

Ačkoliv by se mohlo čekat, že Dacia bude šetřit na výbavě, aby auto bylo co nejjednodušší, Spring překvapil bezpečnostní výbavou i konektivitou. Cenu zatím automobilka nezveřejnila, takže si musíme počkat, než se dozvíme, zda se podaří dostat pod hranici 10 tisíc eur, jak zněla předběžná informace. Ale věříme, že Dacia splní slib, že Spring bude opravdu nejdostupnějším elektromobilem na evropském trhu.

Dacia Spring Cargo

Jako první by se na trh měla dostat verze pro carsharing, kterou Dacia ukázala i na představení. Dacia ji vyvinula na základě zkušeností skupiny Renault z projektu ZITY. Bude k dispozici v bílé a stříbrné barvě v kombinaci s černým interiérem odolným vůči zašpinění. Bude vybavena Apple CarPlay a Android Auto pro spojení s chytrým telefonem. Zákazníci si běžnou verzi budou moci objednávat od léta 2021 a k prvním z nich by se měla dostat na podzim, tedy cca za rok. Počítá se i s užitkovou verzí Cargo, která bude určená pro kurýry a obecně městskou rozvážku.

Technické parametry Dacia Spring

Konstrukcehatchback, 3 734 × 1 579 × 1 516 mm, 970 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: přední
Výkon33 kW, 45 koní, točivý moment: 125 Nm / 500 ot/min
Baterie26,8 kWh (27,4 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 30 kW, palubní: 6,6 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 12 kWh / 100 km, dojezd: 220 km
Cena od511 900 Kč
Diskuze ke článku
Ivan Hoe
Ivan Hoe
Konečně EV které by dávalo smysl. Za 10tis € pro koncového zákazníka by to byl trhák a nestačili by vyrábět... Jako druhé auto do rodiny pro manželku bych ho vzal taky. Uvidíme jaká bude realita, každopádně Dacii fandím 👍

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze