Citroën poněkud nečekaně rozšířil nabídku o další nekonvenční model, který bude nabízen rovněž i jako čistý elektromobil. Stávající kompaktní hatchback Citroën C4 tak dostane karosářskou verzi C4 X, která vyhoví těm, kterým z nějakého důvodu nevoní tradiční typy karoserií a hledají něco speciálního. V tomto případě tedy tříprostorovou karoserii místo stávající dvouprostorové. Té by se dalo (a mělo) říkat sedan, ovšem novinka od Citroënu posouvá významy tohoto slova mnohem dál, než jsme byli dosud zvyklí.
Těžko říct, co k tomu vedení automobilky přesně vedlo. Dost možná snaha, aby další pokus naroubovat kufr na stávající hatchback nedopadl tak neladně, jako bylo dosud zvykem. Ostatně pohled na čtvrtou generaci Hondy City (prodávala se i u nás), první Renault Thalia či abychom nechodili daleko, tak i přímého předka, Citroën C4 sedan první generace, nepatří právě k estetickým požitkům. Ovšem o dostupné sedany pořád stojí tak velká část světa, že se výrobcům vyplácí je dále vyvíjet. A když už jsou hotové, proč je nezkusit udat kromě Blízkého východu a Afriky i na trzích, které jim moc nepřejí. Jenže tradiční sedan by oslovil málokoho, tak se mu naroubuje vysoký kufr s krátkým víkem navazujícím na zadní sklo v takovém úhlu, že připomíná liftback. A celé se to oplastuje a postaví na velká kola...
Estetický dojem necháme na posouzení každého čtenáře zvlášť, nám se ovšem zdá, že záď C4 X působí uhlazeněji a elegantněji než u výchozího hatchbacku. A může nabídnout i reálné výhody těm, kteří nutně nepotřebují variabilitu hatchbacku. Sedan totiž nabídne nejen větší zavazadelník o objemu 510 l, ale díky tužší karoserii s lépe rozloženou hmotností také tišší a plavnější jízdu. Cenou za to je ovšem nárůst celkové délky o 24 cm na výsledných 4,6 m, která už může komplikovat život v těsném městě, a parkování bude navíc zcela záviset na asistentech a kamerách; skrz zadní okno zřejmě neuvidíte při parkování vůbec nic. Odškodněním je ovšem větší dojezd proti hatchbacku díky lepší aerodynamice; konkrétně 360 místo 350 km.
Kromě konvenčních pohonů se v nabídce octne samozřejmě i čistě elektrická verze ë-C4 X, na některých trzích bude dokonce výhradní volbou. Ta nabízí stejné základní elektrické parametry jako výchozí ë-C4, tedy synchronní elektromotor s permanentními magnety a výkonem 136 k/260 Nm, baterii s 45 kWh netto, 100kW DC nabíjení standardně a za příplatek 11kW AC (standardně 7,4 kW). Nechybějí ani technologie nahrazující fanouškům značky marný stesk po úžasném hydropneumatickém pérování; především sedadla Advanced Comfort s 15mm vrstvou speciální tlumicí pěny pod čalouněním a odpružení s progresivními hydraulickými dorazy umožňujícími komfortní zpomalení svislého pohybu na konci komprese i expanze místo obvyklého bouchnutí.
A nechybí i jeden pokrok; sedan C4 X nabízí novou generaci palubních multimédií My Citroën Drive Plus. Ten přináší paket on-line služeb My Citroën a ovládání pomocí widgetů a systémem přirozeného rozpoznávaní hlasu ve 20 jazycích. Nechybí až osm profilů a 10" HD displej + navigace TomTom s aktualizací map v reálném čase v měsíčních intervalech (zdarma na 3 roky). I nová karosářská verze se bude vyrábět v Evropě, konkrétně ve španělském Villaverde. Ceny zatím stanoveny nebyly, ale měly by být oproti výchozímu hatchbacku o něco vyšší.
Technické parametry Citroën ë-C4 X 136 k
Kompletní specifikaceKonstrukce | sedan, 4 600 × 1 800 × 1 525 mm, ? kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 100 kW, 136 koní, točivý moment: 260 Nm |
Baterie | 50 kWh (45 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 100 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | ?, dojezd: 360 km |
Cena od | 1 040 000 Kč |
a jak velký to ma kufr?