Ještě nedávno byly čínské automobilky na americkém trhu prakticky neviditelné, ale situace se rychle mění. V Mexiku, kde tradičně dominovaly evropské značky jako Audi, Volkswagen nebo BMW, nyní dochází k výraznému nárůstu prodejů čínských elektromobilů.
Tento trend je nejvýraznější v high-end segmentu, kde čínští výrobci jako Geely, BYD, Zeekr a Changan rychle získávají zajímavý podíl na trhu. Důležitým faktorem je nižší cena jejich vozidel při zachování srovnatelné kvality. Například Miguel Reyes, 71letý motorista, si podle webu autoactu.com pořídil čínské elektrické SUV za ekvivalent 655 tisíc Kč, zatímco podobný model evropské značky by ho stál přes 1 milion Kč. Jak sám říká: „Výběr čínského auta je jednoduchá aritmetika.“ Mezi lednem a listopadem 2024 klesly prodeje Audi v Mexiku o 21,9 %, což z této značky dělá největšího poraženého roku. Mercedes-Benz zaznamenal pokles o 9,8 % a BMW, i přes menší ztráty, také bojuje s klesající poptávkou. Podle Mexické asociace distributorů automobilů (AMDA) čínští výrobci nyní drží 9,3 % trhu v Mexiku.
Čínské automobilky těží z toho, že mexičtí motoristé, na rozdíl od mnoha Evropanů, nemají takové výhrady vůči čínskému dovozu. Zároveň se jedná o významný úspěch v zemi, která má úzké obchodní vazby se Spojenými státy, tradičně ostražitými vůči čínským výrobcům. Přesné údaje o prodejích budou zveřejněny v následujících dnech, ale trend je jasný. Spotřebitelé v Mexiku stále častěji preferují čínská vozidla, která nabízejí atraktivní poměr cena/výkon. Jak se bude situace dále vyvíjet, ukáže čas.
Jak uz jsem parkarat psal, nesklizeji co nezaseli, a i kdyz si tady v tom nasem socialistickem skanzenu prosadi delsi prodej dymovnic, stejne skonci v cervenych cislech, protoze prijdou o vsechny ostatni svetove trhy. Pak je koupi Cinan a konecne se snad dockame ev za adekvatni cenu a ne to co nam tu vnucuji.
Až v Evropě bude VW prodávat auta za cenu jako v Číně, nebude stíhat vyrábět.