Český startup Enviel dnes představil první komunální elektromobil

1
Český startup Enviel dnes představil první komunální elektromobil
  • Vůz je velice modulární, může sloužit třeba jako cisterna, ale také k němu připojíte sněhovou radlici
  • Má dojezd až 250 km, motor o výkonu 72 kW a integrovanou nabíječku pro klasické dobíjení na ČEZ Wallboxech

V poslední době se svět elektromobility orientuje hlavně na osobní automobily, nicméně tak jako vidíme budoucnost v malých vozech, musíme myslet i na větší, například kamiony, autobusy a městská vozidla. V elektrizaci těchto odvětví již hrají roli i větší značky jako Volvo, ABB a další. K nim se teď přidal český startup Enveil, který dnes představil svůj nový komunální vůz a my jsme byli u toho.

Je prvním elektrickým automobilem svého druhu. Vyrábět se bude ve Zlíně, kde má firma i sídlo. Samotná výroba je na zakázku, ale Enviel má za cíl pokrývat svými vozy až 10 % poptávky v ČR, přitom se u nás takovýchto vozidel prodá ročně cca 700 kusů.

Teď už k samotnému vozu. Enviel zatím mluvil o ukázaném modelu jako o prototypu, nicméně vzhledově by měl finální vůz vypadat stejně. Vizuálně se moc neliší od klasického komunálního vozidla. Vpředu je kabina řidiče a vzadu nástavba pro náklad. Zajímavostí je, že vozidlo poskytuje poměrně velkou modulárnost. Můžete k němu například připojit sněhovou radlici, sypač, třístranný sklápěč, cisternu, valník či vysokozdvižnou plošinu.

Máme tady i něco pro milovníky čísel a technických parametrů. Vozidlo je vybaveno motorem o výkonu 72 kW (cca 100 koní), nakonfigurovat si ho můžete s akumulátorem o kapacitě 60 a 90 kWh. S 60kWh baterií značka slibuje dojezd v běžném provozu až 250 km, nicméně pokud za vůz uchytíte sněhovou radlici, spotřeba značně vzroste. Je však nutno zmínit, že se nejedná o vůz, který by měl urazit stovky kilometrů, proto je 250km dojezd naprosto dostačující.

K dobití využijete integrovanou nabíječku a Enviel slibuje kompatibilitu s ČEZ Wallboxy. Nicméně nečekejte, že vůz dobijete přes rychlonabíječku. Dle specifikací by se měl nabít na 100 procent za 6 hodin a jedno takové doplnění energie stačí na celodenní provoz. Maximální rychlost je omezena na 100 km/h, což na takové autíčko není vůbec špatné. Unese až 1,5 tuny nákladu. Pohon vozu je 4×4, máte však možnost vypnout přední nápravu. Cena základního modelu je 3 100 000 Kč, avšak pro tato vozidla Ministerstvo životního prostředí poskytuje dotace až 700 000 Kč.

Enviel tvrdí, že jsou schopni vyrobit přibližně 200 kusů ročně, což zvládne poptávku relativně naplnit. Svěřili se, že už mají zájemce ze strany hlavně malých měst. Při přechodu na elektromobilitu je důležité myslet nejen na osobní vlastnictví, ale hlavně na veřejnou infrastrukturu, ta přece jenom má větší a důležitější vliv na ekologii. Je skvělé, že se toto téma dostává i do dalších odvětví motorismu.