Ojeté vozy na českém trhu letos v průměru podražily a poprvé překonaly cenovou úroveň slovenského trhu. Zatímco v prvním čtvrtletí byly slovenské ojetiny dražší, na jaře se situace otočila. Průměrná cena prodávaného vozu v Česku v prvním pololetí dosáhla 298 000 Kč, tedy asi o 10 500 Kč více než na Slovensku, jak vyplývá z analýzy společnosti Cebia.
Více elektromobilů na Slovensku
Z pohledu pohonů zůstávají v obou zemích nejžádanější dieselové vozy, nicméně Slovensko má v nabídce výrazně vyšší podíl elektrifikovaných aut. Čistě bateriové elektromobily tvořily letos 2,57 % slovenského trhu s ojetinami, zatímco v Česku jen 1,95 %. Hybridy pak měly na Slovensku podíl 3,33 %, zatímco v Česku jen 2,66 %. Celkově tak elektrifikovaná auta (elektromobily a hybridy dohromady) představovala na Slovensku zhruba každé 17. prodávané ojeté vozidlo, zatímco v Česku až každé 22.
Do České republiky se v prvním pololetí dovezlo 72 541 ojetých osobních vozů, na Slovensko 28 727. Téměř polovina (49,2 %) dovezených aut do Česka byla starší 10 let, na Slovensku jen necelých 30 %. V případě vozů starších 15 let činil podíl dovozů v Česku 23,5 %, na Slovensku 13,9 %. „Hlavním důvodem, proč se na Slovensko dovážejí mladší a dražší vozy, je registrační poplatek při první registraci vozu na Slovensku, a tedy i při registraci dovozeného ojetého vozu ze zahraničí. Výše tohoto poplatku je odstupňovaná podle objemu motoru a ekologičnosti provozu vozidla. Registrační poplatek zapříčiňuje nižší počet dovážených ojetin na slovenský trh a omezil i stáří vozů, neboť dovoz starších vozů se pak stává nevýhodný,“ vysvětluje Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia.
Rychlejší prodej u východních sousedů
Ojeté vozy se v Česku prodávaly v průměru za 67 dní, tedy o šest dnů déle než na Slovensku. „Auta jsou zde dražší, nabídka širší a lidé déle vybírají,“ analyzuje situaci ředitel Cebia Martin Pajer. Že jsou česká auta dražší pak lehce kompenzuje to, že mají v průměru najeto o 4 000 km méně, Cebia však upozorňuje, že to může souviset s častějším stáčením tachometrů v Česku. „Toto číslo může ukazovat na častější stáčení tachometrů v České republice oproti Slovensku, neboť ojetá auta zde nejsou mladší, a naopak v případě čerstvě dovezených aut jsme na tom z hlediska jejich stáří oproti Slovensku velmi špatně,“ vysvětluje Martin Pajer z Cebia.

