Carsharing v Ostravě roste, půjčování a vracení aut je teď jednodušší

Carsharing v Ostravě roste, půjčování a vracení aut je teď jednodušší
Fotografie: Autonapůl
  • Malé městské Citigo a středně velkou Octavii Combi budou moct sdílníci odstavit kdekoli v Moravské Ostravě či Porubě, navíc se počet sdílecích zón v Ostravě rozšiřuje i o obvod Jih
  • Pro dvě Fabie Combi naopak zůstanou pevné jejich současné zóny: Moravská Ostrava a Poruba
  • Pilotní provoz plovoucí flotily Autonapůl poběží nejméně čtvrt roku

Ostravu máme pro potřeby sdílených aut rozdělenou na Moravskou Ostravu, Porubu a nově i Ostravu-Jih. Na rozdíl od Brna, Prahy, Liberce, Plzně a Českých Budějovic však v Ostravě bohužel nemůžeme do rezidentních zón a parkování v centru tak pro sdílníky není možné. V našem nedávném průzkumu mezi ostravskými uživateli sdílených vozů Autonapůl si více než 85 % uživatelů přálo, abychom aspoň u části vozů umožnili jejich vrácení mimo současnou domovskou zónu auta. U dvou aut se tedy mohou spolehnout, že je vždy najdou v určité oblasti. U dalších dvou aut se prostě podívají do aplikace, vezmou si nejbližší auto, přejedou na druhý konec města, a pokud se v něm nebudou chtít vracet, odstaví ho a nic dalšího neřeší,“ popisuje novinky a výhody plovoucí flotily ředitel Autonapůl Michal Šimoník.

Sdílená auta se mimo Moravskou Ostravu a Přívoz rozšířila teprve před rokem a půl a jejich využití za to dobu vzrostlo ze zhruba pěti hodin denně na více než sedm hodin (pro srovnání, auto vlastněné soukromou osobou denně jezdí jen hodinu a čtvrt, zbytek času bez užitku zabírá místo. V loňském roce najezdily všechny vozy Autonapůl celkem přes 1,2 milionu kilometrů. Autonapůl je v Ostravě také jedinou carsharingovou společností s bezkontaktní registrací uživatelů, nonstop dostupností vozidel a plně samoobslužným vypůjčením vozu. Kromě Ostravy pak družstvo testuje plovoucí flotilu také mezi Hradcem Králové a Pardubicemi. Kromě toho působí i v Brně, Praze, Českých Budějovicích, Liberci, Olomouci a Plzni.

To potvrzuje i jeden z ostravských sdílníků Martin Tyšer z účetní firmy Nastejnelodi.cz. „Jednosměrné cesty jsou pro mě až nečekaně praktická věc. I když ve firmě pár aut máme, hlavně v době účetních uzávěrek a daňových přiznání potřebujeme jedno nebo dvě navíc. Díky plovoucí flotile si už večer zarezervuju auto, které mám z domu nejblíž, ráno si ho vezmu, aniž bych musel na firmu, další den u klientů vyřeším, co potřebuji, autem se vrátím do kanceláře předat dokumenty a auto tam rovnou odhlásím. Tím nám přestane běžet výpůjční doba a já to mám bez starostí. Nemusím ho vracet do jeho zóny, jako firma nemusíme ani platit za delší dobu rezervace a za kilometry, které bych kvůli vracení musel najet,“ říká Tyšer.

Carsharing je služba pro ty, kteří nejezdí autem příliš často a tak se jim vlastní vůz nevyplatí, nebo pro firmy, které příležitostně potřebují využít o jedno nebo dvě auta navíc. Ze společného výzkumu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně a Dopravní fakulty ČVUT vyplynulo, že jedno auto flotily Autonapůl nahradí 15 až 17 soukromých vozů. Autonapůl po celé republice provozuje 80 sdílených aut různých kategorií, od malých městských vozů přes rodinná kombi po osobní dodávky či elektromobily. Působí v devíti ze čtrnácti krajských měst, své vozy aktuálně nenabízí v Jihlavě, Karlových Varech, Ústí nad Labem a Zlíně

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze