BMW dnes představilo svoje první elektrické SUV s označením iX3, které ovšem samo označuje jako kategorii SAV, tedy Sport Active Vehicle. Vyrábí se v Číně a BMW si zakládá na tom, že při výrobě používá pouze energii z obnovitelných zdrojů a dokonce i s dodavateli baterií má smlouvy, že musí při výrobě používat obnovitelnou energii. Cílem bylo vytvořit elektromobil bez kompromisů, aby si řidič jízdu užil po stránce jízdních vlastností a zároveň měl i dostatečný dojezd. Ten je dle cyklu WLTP 460 km.
Parametry vypadají opravdu zajímavě – BMW iX3 má výkon 210 kW, tedy 286 koní, čímž sice neoslní, ale zrychlení z 0 na 100 km/h v této kategorii není vůbec špatné. Maximální rychlost je pak omezena na 180 km/h, což drtivé většině řidičů bohatě stačí. Vzhledem k velikosti a výkonu vozidla vypadá velmi dobře i spotřeba 18,5 kWh/100 km dle cyklu WLTP, díky které má při bateriích o využitelné kapacitě 74 kWh pěkný dojezd 460 km dle stejného cyklu. Dle ekvivalentu NEDC sice vychází spotřeba nižší a dojezd dokonce na 520 km, ale WLTP je rozhodně reálnější hodnota a zpravidla se jí dá při jízdě s lehčí nohou i dosáhnout.
Velmi zajímavý je maximální nabíjecí výkon na DC stanici konektorem CCS, který je 150 kW. Jsme tedy zvědaví na reálnou nabíjecí křivku. Jakmile to bude možné, otestujeme, zda vůz skutečně dokáže tímto výkonem nabíjet delší dobu, nebo zda rychleji klesá. BMW ale udává čas rychlonabíjení z 0 na 80 % za 34 minut. To vypadá slibně, protože při využitelné kapacitě 74 kWh vychází průměrný nabíjecí výkon na cca 105 kW, takže se musí nějakou dobu na maximu udržet.
Výše zmíněných parametrů se podle BMW podařilo dosáhnout zapracováním na efektivitě pohonu, který je již pátou generací BMW eDrive. Pomohlo tomu snížení hmotnosti díky o 20 % nižší hustotě energie v baterii a dokonce cca 30 % nižší hustotě výkonu elektromotoru. Ano, čtete správně o elektromotoru v jednotném čísle. Ten je v jedné skříni spolu s jednostupňovou převodovkou a výkonovou elektronikou umístěn na pomocném rámu zadní nápravy a pohání přímo zadní kola. Sice tedy BMW iX3 nemá pohon všech kol, ale pomohlo to zvýšit efektivitu pohonu. A na výsledcích spotřeby a dojezdu se podílí i součinitel odporu vzduchu cx=0,29. Otázkou ale zůstává, proč vpředu není takzvaná „frunk“, když je tam pouze centrální nabíjecí jednotka?
BMW iX3 se již vyrábí v Číně a odtud bude putovat do celého světa. Prodávat se ale začne koncem letošního roku právě v Číně a postupně bude přicházet na další trhy. Do konce letošního roku se jej tedy fyzicky nedočkáme, ale od konce července jej bude možné v Česku objednat za 1 859 000 Kč. První vozy zde ale budou pravděpodobně až v příštím roce.
Technické parametry BMW iX3 základní
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 734 × 1 891 × 1 668 mm, 2 185 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: zadní |
Výkon | 210 kW, 286 koní, točivý moment: 400 Nm |
Baterie | 80 kWh (74 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 150 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 19 kWh / 100 km, dojezd: 460 km |
Cena od | 1 792 700 Kč |