Rok 2000. Do té doby zcela neznámá korejská automobilka přiváží na český trh první auta. Jsou velmi levná, vypadají divně a recenze na ně jsou plné pohrdavých frází o nepodařených kopiích, otřesné kvalitě a děsivých jízdních vlastnostech. Střih. Rok 2025. Britský youtuber Carwow, známý tím, že bez respektu ždíme maximum z těch nejrychlejších a nejdražších aut planety, vedle sebe na startovní čáru postavil dvanáctiválcové Ferrari a elektromobil Kia. V roce 2000 by taková představa zněla jako začátek sarkastického vtipu na adresu Korejců, dnes znalci předem zpozorní. A ne nadarmo, výsledek duelu ve sprintu si totiž v Maranellu vedle dlouhé řady pohárů, trofejí a věnců rozhodně nevystaví. Spíše zazní na příští poradě vedení několik naléhavých otázek, jak daleko jsou konstruktéři s elektrifikací.










Nejdříve pár slov o duelistech. Ferrari Purosangue přivedlo italskou automobilku před třemi lety vůbec poprvé mezi výrobce čtyřdveřových aut. Vypadá jako SUV, ale toto označení automobilka striktně odmítá a místo toho si vymyslela další z řady marketingových zkratek FUV (Ferrari Utility Vehicle). Ta označuje bezmála pětimetrové auto s pohonem všech kol, atmosférickým dvanáctiválcem 6,5 l o mocnosti 725 koní, osmistupňovou dvouspojkovou převodovkou Magna a zadním párem dveří, otevíraným proti směru jízdy. Stovku pokoří za 3,3 s a dosáhne nejvýš 310 km/h. Suchá hmotnost o vlas přesahuje dvě tuny.












Není jednoduché odpovědět na otázku, kolik stojí, protože cena se poměrně výrazně liší v prostoru i čase. Zatímco v Evropě a USA se začalo prodávat kolem 390 tisíc eur, například v Austrálii stálo téměř dvojnásobek. A protože o něj byl od počátku extrémní zájem, limitované výrobní počty se brzy vyčerpaly a vůz nyní po desítkách nabízejí překupníci, rovněž za zhruba dvojnásobek ceny. Není potřeba dodávat, že v tomto světě je základní cena jen virtuální číslo a od každého zájemce se automaticky očekává, že automaticky utratí další tučnou částku za příplatky a individualizace. Nicméně dejme tomu, že teoretická kupní cena činí stále 390 000 eur, což je po přepočtu aktuálním kurzem něco přes 9,6 milionu korun.
Kia EV6 GT se Ferrari až nečekaně podobá a rozhodně nelze říct, že by se před jeho designem hluboce skláněla. Vlastně při přímém srovnání vůbec nevypadá jako auto za zlomek ceny, kdyby obě auta stála zaparkovaná vedle sebe u kasína v Monte Carlu, neinformovaný kolemjdoucí by klidně usoudil, že oběma dorazili výstřední miliardáři. Kiu rovněž pohání obě nápravy, výkonově a hmotnostně je na tom ale o něco hůře. Je o dva metráky těžší, stačit jí musí 650 koní a pokoření stovky z klidu jí papírově trvá o dvě desetiny sekundy déle, než Ferrari (uf, koho by ještě před deseti lety napadlo, že tohle bude jednou pravda). Cena je u ní pro změnu jednoznačná, začíná na 69 990 eurech, tedy 1,73 milionu korun, v Česku ji pořídíte od 1 704 980 Kč.
Vše ale dopadlo úplně jinak. Ferrari to na sprintovací trati prohrálo, a to opakovaně a ve všech možných režimech. Ten jediný, který ji těsně stál vítězství, simuloval reálné řazení a ztrácel tím cenné setiny sekundy kvůli přerušovanému tahu. Takže tohle stojí za zopakování. Elektromobil mainstreamové korejské značky opakovaně a nade vší pochybnost pokořil velmi ambiciózní Ferrari, které navíc udává lepší papírové výkony. A proč vzpínající hřebec podlehl? Důvodů bude více, jedním z nich zřejmě bude, že britský magazín Car and Driver Ferrari převážil a zjistil o téměř 200 kg více, než udává výrobce. Zato Kia váží přesně tolik, kolik udává. A možná i reálné výkony budou maličko jiné, než ty na na papíře, protože asijští výrobci v nich obvykle nepřehánějí, což o těch evropských pohříchu neplatí.
Do města patří malej elektromobil,, to chápu a uznávám že má smysl.Bohužel jen pro lidi kteří ho mají kde dobít , tak že majetnější lidi co mají vlastní RD.Pro lidi z paneláku to v 99% nemá smysl.Tak že i tem malej měsckej elektromobil je pro majetnější lidi.
Ostatní mají smůlu.
No a teď moje srovnání, na delší trasu bych si vždy vybral Ferrari.Nebudu muset dělat kompromis a sloužit stroji.Natankuju za chvilku a jedu dál, podle svojí vlastní trasy a rozumu.Dojedu do míst kde není infrastruktura dobíjení, prostě jsem svobodný a volný a to s elektromobilem kamaráde NIKDY NEBUDEŠ !!!
Odjakživa byla Fiesta 1.25 lepší a rychlejší jak Mondeo ve špatných rukách. Já jsem rád trápil silnější auta v 320xd E91, měl jsem to štěstí deklasovat Ferrari na kdysi ještě bezobchvatové okresce ze Žďáru na Jihlavu...znát limity vlastního auta, žít s ním, cítit ho...a zároveň předvídat a zbytečně neriskovat.
Z tohoto pohledu byla velkým zklamáním práve Tesla Model 3..ale ono toho dneska dobře už moc nejezdí...