Audi přestalo mlčet o novém Audi A8. Bude mít revoluční prostorový rám

Audi přestalo mlčet o novém Audi A8. Bude mít revoluční prostorový rám
  • Nový rám by měl zajistit komfortní nastupování a lepší výhled z vozu
  • I přes nižší hmotnost by měla mít kombinace čtyř materiálů až o čtvrtinu lepší torzní tuhost
  • Působící síly jsou přenášeny třemi různými dráhami v rámci deformační zóny přídě vozidla

Nevíme, co bychom si bez Audi představili pod slovy „inteligentní kombinace čtyř materiálů“. Aspoň pro ingolstadtského hráče to znamená superlehkou karoserii Audi Space Frame, která díky kombinaci hliníku, oceli, hořčíku a kompozitů vyztužených uhlíkovými vlákny umí z mnohem menší hmotnosti vytěžit až o čtvrtinu vyšší hodnoty torzní tuhosti karoserie. Abychom byli přesní, poprvé jsme se mohli s Audi Space Frame setkat už v roce 1994. A zde jde především o unikátní kombinaci materiálů. Novou technologií bude vybavena nejluxusnější limuzína čtyř kruhů, která se při vývoji prý řídila mottem „správný materiál na správném místě ve správném množství“.

V závislosti na míře zatížení jednotlivých oblastí použili inženýři šest až devatenáct vrstev uhlíkových vláken, které zaručují optimální přenos zatížení v podélném a příčném směru včetně smykových sil. Jednotlivé vrstvy uhlíkových vláken jsou složeny z pásů o šířce 50 milimetrů a jdou libovolně skládat tak, aby bylo dosaženo potřebných úhlů orientace uhlíkových vláken a minimálního množství odstřižků. Celek s požadovanými vrstvami uhlíkových vláken se pak zalévá epoxidovou pryskyřicí a jeho vytvrzení je otázkou několika minut.

Díly z oceli tvoří skelet s nejvyšší úrovní pevnosti. Jeho součástí jsou kromě spodní části dělicí stěny mezi motorovým prostorem a interiérem, boční prahy, střešní B sloupky a přední část rámu střechy. Některé uvedené díly se vyrábějí z laserem svařovaných tvarových přístřihů s různou tloušťkou, jiné jsou navíc částečně zušlechtěny. Výsledkem je nižší hmotnost a vyšší pevnost, a to zejména v oblastech důležitých pro bezpečnost.

Hliníkové komponenty mají s 58 procenty nejvyšší podíl v konstrukci karoserie nového Audi A8. Hliníkové odlitky uzlových spojů, výtlačně lisované profily a plechy jsou hlavními stavebními prvky v konstrukci prostorového rámu Audi Space Frame. Komplikovanou kombinaci materiálů završuje výztuha z hořčíku, která je v porovnání s předchůdcem o 28 procent lehčí. Vzpěra by měla zaručovat vysokou torzní tuhost karoserie a při čelním nárazu jsou působící síly přenášeny třemi různými dráhami v rámci deformační zóny přídě vozidla.

Při pohledu na karoserii si můžete začít vytvářet obrázek, jak bude čtyřkruhá chlouba vypadat. Pomoci by vám měl i koncept Q8, který byl k vidění na Ženevském autosalonu. S ním by měla A8 sdílet nejen designové prvky, ale především interiér. K odhalení by mělo dojít 11. července v Barceloně a neměly by chybět varianty v mild i plug-in hybrid verzích.

Zdroj: tisková zpráva

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze