Mercedes, respektive jeho sportovní divize AMG, pořádá napříč světem lekce sportovní jízdy s názvem AMG Driving Academy. A to včetně České republiky. Ta nově spadá do „World Fastest Family“. Česká republika a dalších 14 států na celém světě se může pyšnit tím, že instruktoři návštěvníky provedou celým dnem v mateřském jazyce.
Jak jistě víte, tak pod divizi AMG patří pestrá paleta modelů od řady A přes řadu C, E, GLE až po vrcholné modely jako je GTS a GTR. S každým modelem jsme měli tu možnost se osobně potkat ať už přímo na závodním okruhu v Mostě, nebo při trénování jiných dovedností kolem mosteckého okruhu. Není žádné tajemství, že elektrifikace postihla už i divizi AMG, a je jen otázkou času, kdy přijdou na řadu i další sportovní divize. A jedním sladkým bonbónkem je, že dárek, který si Mercedes nadělil, respektive nadělil několika vyvoleným, dorazí i do České republiky. Tím nemám na mysli nic jiného než Mercedes AMG Project One.
Pojďme však zpátky k AMG Driving Academy. V jednom celém dni vás zkušení instruktoři proškolí hned v několika disciplínách. Dnešní auta jsou počítače a my se je musíme naučit pořádně ovládat. A je vlastně úplně jedno, zda máte pod kapotou spalovací motor, hybridní pohon či cokoli jiného. A kde jinde si to vyzkoušet než v uzavřeném prostoru a za dozoru kvalifikovaných lidí?
Pokud vám první lekce zachutná, jako zachutnala nám, budete chtít jít dále.
Vyzkoušeli jsme si, jak vypadá úvodní „školící“ den při vstupu do AMG Driving Academy. Pokud vám první lekce zachutná, jako zachutnala nám, budete chtít jít dále. Celý den se rozdělí na dopolední a odpolední program. V tom dopoledním se věnujete různým cvičením mimo okruh. Ale nebojte, na okruh dojde hned po obědě.
Tak například nás čekalo první cvičení v podobě zašlápnutí plynového pedálu na startu až na podlahu a pozdější odhadnutí, kdy musíte jít na tvrdou brzdu. Jde celkem o zajímavý trénink vašeho odhadu. Cílem je zastavit v předem definovaném obdélníku postaveném z kuželů. Jediné, co děláte, je stoprocentní plyn a potom brzda, a to vše s autem, které neznáte. V našem případě šlo o GLC 63S a později došlo i na GTS a GTR.
Vyzkoušíte si také, jak se chovají auta, v našem případě C 63S AMG a E 63S AMG, na mokru v případě režimu Sport či Sport+, který omezuje stabilizaci. Třída C je zadokolkou, zatímco třída E má pohon všech kol. Všechny tyhle informace, jak zacházet s různou koncepcí pohonu ve smyku přetáčivém či nedotáčivém, vám vysvětlují instruktoři a nikdy nevíte, kdy se vám to bude hodit. Koneckonců vyzkoušet si tvrdé brzdy v rychlosti okolo 110 km/h a následný úhybný manévr je věc, kterou jinde než na okruhu zažít nechcete. Jednoduše řečeno je to všechno jedna velká škola.
Odpoledne si sednete do všech možných modelů a vykroužíte několik kol na autodromu. Opět jde o skvělou zkušenost, jak se chovají jednotlivá auta a koncepce pohonu. Jednou sedíte v zadokolce, potom ve čtyřkolce, jednou jde o C 63S AMG a podruhé zase o SUV GLC 63S, které tak trochu popírá zákony fyziky. Každá zatáčka s každým autem je jiná. Do mozku proudí spousta informací, které musíte vyhodnocovat, a s autem pracovat. Tím se opět dostávám k tomu, že ačkoli můžete mít za sebou desítky tisíc kilometrů na dálnici, s jedním takovým dnem pod vedením profesionálů se to nedá srovnávat.
Každá zatáčka s každým autem je jiná. Do mozku proudí spousta informací, které musíte vyhodnocovat, a s autem pracovat.
Vlastnit či půjčovat si výkonné auto je jedna věc, ale umět ho řídit je věc druhá. Díky AMG Driving Academy si projdete spoustu cvičení, která vám pomohou auto více pochopit, sžít se s různými situacemi a především si užít si skvělý den a odnést si nezapomenutelné zážitky. Doporučená cena za úvodní kurz je 22 tisíc korun bez DPH. V ceně je však hotel, protože samotná akce začíná už den předem, veškeré jídlo, prezentace i bezpečnostní školení. Více informací o akcích AMG Driving Academy najdete přímo na stránkách Mercedesu.
A jak vlastně AMG vzniklo? Psal se rok 1967. Oba zakladatelé, tedy jak Hans Werner Aufrecht, tak i Erhard Melcher, dříve pracovali přímo pro Mercedes. Název AMG je složen z iniciál obou pánů a písmeno „G“ odkazuje na Grossaspach, kde se narodil pan Aufrecht. První úspěch se dostavil v roce 1971, kdy upravený Mercedes-Benz 300 SEL AMG vyhrál ve své třídě 24hodinový závod ve Spa a získal celkové druhé místo. Jak už to tak bývá, tak po pár letech si Daimler společnost AMG koupil.