1 ze 3 českých řidičů by podpořil zavedení povinných autokamer

5
1 ze 3 českých řidičů by podpořil zavedení povinných autokamer
Fotografie: Ioannis Papadopoulos, fDrive.cz
  • Palubní kamery mohou řešit situace, když jde o takzvané „tvrzení proti tvrzení“
  • Záznam z kamery pomůže policii i pojišťovnám vyhodnotit, kdo nehodu zavinil

V rámci bezpečnosti na silnicích se mnohdy mluví o omezování rychlostních limitů či například přehlednějším dopravním značení, podle nejnovějšího průzkum společnosti Nextbase, známého výrobce palubních kamer, by však čeští řidiči ocenili i jednu jinou věc. Výzkum provedený ve spolupráci s výzkumnou agenturou YouGov Deutschland GmbH konkrétně zjistil, že 29 procent českých řidičů by podpořilo zavedení povinných autokamer ve vozidlech. Tento krok by mohl přinést významnou změnu v řešení sporných dopravních nehod, zejména těch, kde dochází k tzv. situacím 50:50, a bez objektivního svědka je obtížné určit viníka. Palubní kamery tak mohou sloužit jako nestranný „svědek“, který může být rozhodující při určování odpovědnosti za dopravní nehody.

Situace 50:50 bez svědků se špatně vyhodnocují

Dvě auta na úzké silnici, střet a uražené zpětné zrcátko plus další škody. Kdo za to může? Kdo nejel u kraje vozovky? V takových situacích, kdy jsou svědky pouze účastníci tohoto typu nehody, je velmi těžké určit viníka. Ten často svou chybu neuzná a v některých případech dokonce jede dál, nebo odmítne sepsat formulář záznamu o dopravní nehodě.

K dalším typickým případům nehod, u nichž se bez jednoznačného svědectví dá určit viník, patří také situace, kdy na parkovištích před obchodními domy couvají dvě auta z protilehlých řad, nebo řidiči nedodržují přednost zprava nebo dopravní značení (které platí i v těchto místech). Takzvané „pravidlo pravé ruky“ totiž platí i na parkovištích, v podzemních garážích, na lesních i polních cestách, pokud nejsou tyto komunikace osazeny příslušnými značkami. Ne vždy je možné pro policii nebo pojišťovnu tuto situaci vyhodnotit správně, zvláště když jde o takzvané „tvrzení proti tvrzení“, čili situaci 50:50. V takovém případě se odpovědnost za nehodu rozdělí mezi oba účastníky, kteří dostanou jen část škod na svých vozidlech a oba přijdou o bonusy za řízení bez nehod. V jistých případech může být problémové také dokazování srážky se zvěří, pokud ta po střetu uteče.

V případech bez svědků často dojde k rozdělení odpovědnosti za nehodu mezi oba účastníky. Ti zároveň přijdou o bonusy za řízení bez nehod.

Jsme přesvědčeni, že používání palubních kamer s vysokou kvalitou obrazu (aby byly spolehlivě zaznamenány registrační značky) může významně přispět k omezení počtu sporných případů při určování viníka nehod a napomáhat k rychlejšímu a spravedlivějšímu vyřešení těchto situací, což dokládá námi zadaný průzkum,“ uvádí Laszlo Szalontai, viceprezident pro obchod v Evropě společnosti Nextbase. V rámci něj uvedlo 29 procent dotázaných obecnou podporu zavedení povinných autokamer v ČR, 21 procent pak dokonce podpořilo povinné sdílení videozáznamů nehod s policií a u případných soudů. Pro jednoznačné „ne“ se vyjádřilo 20 procent dotazovaných, odpověď „možná“ a „nevím“ v rámci průzkumu zvolilo 27 procent dotázaných.

Pro policii i pojišťovny jsou ideálním nestranným svědkem palubní kamery

V praxi k vůbec nejčastějším případům, kde se při řešení pojistné události vina rozděluje mezi oba účastníky 50:50 patří situace, kdy se auta srazí zpětnými zrcátky, případně dojde k dalšímu poškození boku karoserie. Méně časté jsou případy, kdy do sebe vozidla narazí při vycouvávání proti sobě z parkovacích míst. V takových situacích se vina prokazuje velmi obtížně a jde de facto o tvrzení proti tvrzení. Záznam z palubní kamery může v takovém momentě významně pomoci – naši likvidátoři s takovými důkazy pracují a jsou na jejich základě schopni posoudit celou situaci a viníka jednoznačně určit,“ vysvětluje Jan Marek, tiskový mluvčí Generali České pojišťovny. „Zničená zrcátka jsou pojistnou událostí, která může mít účet u jednoho vozidla v řádech vyšších stovek korun, ale také několika desítek tisíc. Zpětná zrcátka jsou totiž dnes u řady aut – nikoliv výlučně pouze prémiových značek – prošpikována technologiemi: vyhříváním, kamerou pro bezpečnostní asistenty, blikači pro změnu směru jízdy, diodami pro světelné efekty, motorky pro automatické sklápění a tak dále,“ dodává.

Sníh, led, déšť, mlha a další špatné povětrnostní podmínky mohou v těchto týdnech ztížit jízdu. Pokud se stane nehoda a oba řidiči tvrdí, že jeli opatrně, i v takové situaci může být obtížné určit, kdo byl vinný. Je proto důležité, aby všichni řidiči přizpůsobili jízdu k aktuálním povětrnostním podmínkám a vždy dbali na maximální opatrnost. V případě nehody je klíčové zůstat na místě, zajistit místo nehody a okamžitě kontaktovat příslušné orgány. V těchto situacích může být důležité shromáždit co nejvíce důkazů, včetně svědectví, fotografií, videozáznamů, které pomohou policii a pojišťovně celou nehodu vyšetřit. Besip doporučuje, aby řidiči zvážili instalaci autokamery, která může být cenným nástrojem pro zvýšení bezpečnosti a ochrany na silnicích, zejména v náročných povětrnostních podmínkách," uvedl Oldřich Kassl, pražský koordinátor organizace BESIP.

Informace, které vycházejí z průzkumu, provedla jménem společnosti Nextbase společnost YouGov Deutschland GmbH. V rámci tohoto průzkumu bylo v období od 23. listopadu do 26. listopadu 2023 online dotazováno 1 059 osob v Německu ve věku 18 let a více. Dalšími zeměmi, ve kterých byl průzkum proveden, byly Polsko (1 058 účastníků) a Česká republika (1 051 účastníků). Průzkum je reprezentativní.

Diskuze ke článku
Josef Mudrák
Josef Mudrák
S povinným zavedením palubních kamer naprosto souhlasím a to co nejdříve! Vlastní zkušenost!
Tomáš Veselý
Tomáš Veselý
“…podle nejnovějšího průzkum společnosti Nextbase, známého výrobce palubních kamer…”
Jo aha! Je potřeba zajistit větší odbyt 😆🙈
Tom ReBlack
Tom ReBlack
Povinnost určitě ne, ale rozhodně sjednotit(rozvolnit) pravidla v rámci EU(k lepšímu).

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze