Jestli obrázek vydá za tisíc slov, pak video přinejmenším za tisíc obrázků, zejména, když jde o prokázání neviny u dopravní nehody. To však zvládnou i ty nejlevnější kamerky, logicky tak vyvstává otázka, čím se model Nextbase 622GW od konkurence odlišuje, a jestli se vůbec vyplatí uvažovat o nákupu.
Ještě lepší než 522GW
V obsáhlé recenzi nižšího modelu Nextbase 522GW jsem nešetřil chválou jak na zpracování, tak na možnosti spojené (nejen) se záznamem videa či samotnou kvalitu obrazu. Nepřekvapí tak, že 622GW přichází přinejmenším se stejnými schopnosti doplněnými o několik dalších vychytávek, a proto stojí za to si přečíst i recenzi modelu 522 GW. Například i design 622GW je téměř identický, pouze je vyveden v šedém.
Čím se Nextbase 622GW odlišuje od většiny konkurence, to je prvotřídní kvalita zpracování. Kamerka nepůsobí jako laciná hračka, která při pevnějším úchytu začne vrzat, ale jako poctivý kus hardwaru o adekvátní hmotnosti. I proto se v balení, na rozdíl od modelu 522GW, pravděpodobně nenachází přísavný držák, ale pouze Click&Go PRO s 3M lepící podložkou. Je to trochu škoda a zrovna u nejdražší palubní kamery v nabídce výrobce by se jistě hodil i držák s přísavkou, který využijete například v zapůjčeném vozidle, případně když chcete kamerku někomu na pár dní půjčit.
V čem se tedy Nextbase 622GW kromě tohoto drobného nedostatku v balení vlastně liší od levnějšího modelu 522GW? Dalo by se říct, že 622GW cílí na ty, kteří vyžadují nekompromisní kvalitu záznamu a nevadí jim si připlatit za 4K rozlišení. Možná si říkáte, že 4K je pouze vábnička a nabízí jej i levnější palubní kamery, samotná kvalita videa ve 4K se však může zásadně lišit. V případě Nextbase 622GW se můžete těšit na pěkně ostré video (maximálně ve 30 FPS), které si umí slušně poradit s protisvětlem i odlesky (díky polarizačnímu sklu) a při pozastavení videa si můžete číst registrační značky i vzdálených vozů nebo si třeba prohlížet různé nápisy na budovách. Skvěle to demonstruje záznam ze Soluně, kam jsem se vydal právě s kamerkou Nextbase 622GW.
Kromě 4K záznamu (522GW umí natáčet maximálně ve 1 440p), byl však přidán také režim 1 080p ve 120 snímcích za sekundu, tudíž si lze pořídit i slow-mo videa. To se může hodit při prohlížení záznamu nehody, kde může být s běžným 30FPS videem komplikovanější zjistit, co se přesně stalo, kdo do koho narazil jako první apod. Z hlediska kvality záznamu pak stojí za zmínku také vylepšená stabilizace, kterou jsem však příliš nepoužíval a vyplatí se aktivovat spíše, pokud byste se měli s vozem dostat na opravdu hodně hrbolaté cesty.
Problém není ani zpomalené video ve 120 FPS.
Nextbase 622GW však nevylepšuje pouze stabilizaci obrazu, ale rovněž noční vidění, které je ještě o něco lepší než u 522GW, kde jsem byl s kvalitou rovněž spokojen. Pokud tak jezdíte často v noci a chcete o něco „prosvícenější“ záznam, může to být jedno z rozhodovacích kritérií v případě, že byste volili mezi 522 GW a 622 GW. Kamera s podle mě zcela dostatečným rozsahem záběru 140° obsahuje i režim pro extrémní počasí (déšť, mlha), který se mi však nepodařilo otestovat, neboť jsem se do nijak extrémních podmínek v průběhu používání nedostal.
Lepší kvalita obrazu, ale i chytřejší funkce
Pokud by se vám vylepšení v oblasti kvality videozáznamu (které snad hraje u palubní kamery stále prim) zdálo málo, přichystal si pro vás výrobce několik chytrých funkcí. Začněme tím, že lze kameru samozřejmě spárovat s chytrou aplikací v telefonu (pro iOS i Android), pomocí čehož si můžete stáhnout do smartphonu videozáznam nebo si takto prohlédnout telemetrii zároveň s videem (například sledovat přetížení). K dispozici je navíc rovněž počítačová aplikace.
Tím však výčet funkcí nekončí, neboť je k dispozici stále také Amazon Alexa a nově také what3words – globální lokalizační systém založený na označení lokací, v tomto případě vymezených čtverců o velikosti 3m2 trojicí slov. Tento velmi přesný polohový systém funguje offline a měl by pomoci přivolat pomoc na místo v případě potřeby. Schválně si na what3words.com můžete vyzkoušet, jak se jmenuje například vchod do vašeho domu.
Stále také platí, že je ke kamerce možné připojit další kameru, která snímá interiér vozu (s částečným výhledem ze zadního okna) či vyloženě kameru, která se nalepí na zadní sklo. Tu jsem měl možnost vyzkoušet i já. Pokud máte zkosené zadní sklo a chcete mít výhled i dozadu (tj. liftbacky, fastbacky apod.), pravděpodobně nebudete mít jinou možnost. Tato kamerka natáčí ve Full HD s velmi pěknou kvalitou záznamu a podobně jako hlavní kamera i zcela dostačujícím rozsahem záběru. Přívodní kabel je dostatečně dlouhý i pro dlouhá auta a polohování kamery je snadné díky magnetickému přichycení těla kamery k přilepenému držáku. Využití je nasnadě v podobě zachycení zadního nárazu nebo v režimu detekce nárazů zaparkovaného vozidla, kdy je tak možné dopátrat majitele vozu, který vám například promáčkl nárazník apod.
Zhodnocení: když chcete to nejlepší
Kvalita videozáznamu je společně se slow-mo režimem a chytrými funkcemi bezpochyby největším lákadlem u palubní kamery Nextbase 622GW. Pokud si tak potrpíte na to nejlepší a záznam ve 4K video chcete třeba použít i ve videu z dovolené (což není problém), jedná se o skvělou volbu. Méně nároční příznivci výrobce Nextbase pak mohou bez velkých problémů sáhnout po dříve testovaném modelu Nextbase 522GW, který je v lecčem identický s Nextbase 622W a stále nabídne více než slušnou kvalitu videa ve 1440p.
Foto: Ioannis Papadopoulos, fdrive.cz