Rukama mi prošlo už několik palubních kamer výrobce Nextbase a jak bývá u elektroniky zvykem, do redakcí se obvykle jako první dostanou vlajkové modely. Až doposud mi tak scházel pohled na cenově dostupnější alternativu, kterou je právě Nextbase 322GW. Povede se jí podle známé zásady Paretova pravidla uspokojit 80 % potřeb průměrného uživatele za zlomek ceny nejlépe vybavených modelů?
Obsah balení: vše důležité
V balení naleznete vše skutečně důležité, tedy kameru samotnou, dostatečně dlouhý kabel do zapalování se stíněním (v podobě malého válečku), nástroj pro snadnější instalaci kabelu pod „tapecírunk“ i samotný držák na sklo zakončený 3M nálepkou (plus jednu náhradní).
Škoda jen, že výrobce nepřibalil také druhý typ držáku s přísavkou, který může přijít vhod, pokud z nějakého důvodu často střídáte vozidla, což by zrovna automobilovým redaktorům přišlo vhod.
Konstrukce: proč měnit něco, co funguje?
Pokud jste četli některou z recenzí na vyšší řady palubních kamer Nextbase, nemůže vás model 322GW po designové stránce ničím překvapit. Vzhledem se totiž jedná o stejné zařízení, tedy menší obdélník s vystouplým objektivem, který sází na různá zaoblení namísto ostrých hran. Oproti Nextbase 622GW je tato kamerka menší i lehčí, což má zároveň pozitivní vliv na životnost zmiňovaných 3M nálepek, neboť je nutné je vždy jednou za čas vyměnit. Přeci jen chladné počasí či naopak velmi vysoké teploty, které zákonitě budou panovat v prostoru mezi nálepkou a čelním sklem, se dříve nebo později podepíší na její přilnavosti.
Na čelní straně kamery, tedy tam, kde se nachází objektiv, je speciální konektor pro nacvaknutí do držáku. Konektor je osazen skutečně silnými magnety. Nutno dodat, že kameru drží znamenitě. Na levém boku je standardně vypínací tlačítko a slot pro microSD kartu. V tomto ohledu je vhodné upozornit, že výrobce garantuje bezchybnou kompatibilitu s oficiálními paměťovými kartami Nextbase, pokud tak uvažujete o nákupu paměťové karty jiné značky, doporučuji si ověřit, zda bude skutečně bezproblémově fungovat.
Zadní strana je pak vyhrazena poměrně velkému displeji s bezproblémovou čitelností, který je dotykový a zároveň se skrze něj ovládá pěkně zpracované rozhraní. Zde se rovněž nachází tlačítko pro rychlé uzamknutí záznamu, i když to kamerka samozřejmě zvládá také automaticky. Pravý bok je osazen konektorem pro připojení zadní (dokoupitelné) kamerky, horní strana zase vybavena konektorem pro napájení ve chvílích, kdy není kamerka připojena k magnetickému držáku. Strana spodní je domovem tlačítka pro reset kamerky. Díky relativně kompaktním rozměrům pak není obtížné kamerku schovat za „ostrůvkem“, na který je napojené zpětné zrcátko, aby řidiči vůbec nepřekážela ve výhledu
Funkce: zavolá si o pomoc
Jak již bylo naznačeno, Nextbase 322GW se snaží zaujmout ty, kteří nevyžadují přehršel funkcí, ale naopak ocení příznivější cenu. Neznamená to však, že by byla kamerka „hloupá“, právě naopak.
Mezi chytré a velmi praktické funkce se například řadí možnost kamerku propojit s mobilní aplikací (dostupnou pro iOS i Android) či počítačový program Nextbase, a snadno tak prohlížet a spravovat videozáznamy. To se může hodit například, když jste účastníky nehody a chcete z kamery video rychle dostat do telefonu a poslat jej dál (například pojišťovně).
Nextbase 322GW jde však ještě dál, neboť má i funkci SOS. I ta funguje v propojení s telefonem. V tomto případě platí, že pokud máte novější smartphone, který disponuje detekcí autonehody (a máte tuto funkci povolenou), jako například nové iPhony či třeba Pixel, pravděpodobně vám SOS od Nextbase nic navíc nepřinese. Pro ty, kteří však nedisponují smartphony schopnými přivolat pomoc v případě detekce autonehody, se může jednat o velmi praktickou funkci, která může zachraňovat životy.
Režim parkování přinese klid na duši ve chvílích, kdy se nacházíte mimo vůz.
Další neméně praktickou funkcí je inteligentní režim parkování. Ten přinese hlavně klid na duši ve chvílích, kdy se nacházíte mimo vůz, neboť funguje tak, že spustí automatické nahrávání, když je auto zaparkované a kamera detekuje otřes, jinými slovy do auta například někdo najede při parkování. Jelikož se nelze spoléhat na slušnost všech řidičů (a i pokud ano, může se například lísteček uložený za stěrač ztratit), jedná se o skvělý způsob, jak získat záznam o poškození a opuštění místa činu viníkem dále řešit s příslušnými orgány. Citlivost G senzoru lze nastavit ve třech krocích, tudíž se nemusíte obávat toho, že by například každý silnější poryv větru, který se do auta opřel a trochu jej rozhoupal, záznam aktivoval.
Kvalita záznamu: není co vytknout
Dostáváme se k hlavní funkci palubní kamery, kterou je záznam videa. V tomto ohledu je k dispozici videozáznam ve Full HD rozlišení, případně 720p. V obou případech s možností zachycení 60 snímků za sekundu, což konkrétně u záznamu toho, co se děje na silnici, může přijít vhod. Dvakrát více snímků znamená větší šanci lépe zachytit některé důležité detaily, které by jinak zůstaly rozmazané.
Kvalita záznamu je pak naprosto dostačující a při jeho pozastavení není problém přečíst registrační značky protijedoucích vozů či automobilů před vámi, a to i za zhoršených světelných podmínek. Za předpokladu, že jste dostatečně blízko a od značky se neodráží ostré světlo světlometů, lze pak rozpoznat značku i ze záznamu jízdy v noci.
Každopádně zachycení případné autonehody bude v dostačující kvalitě za všech okolností. Podobně jako u ostatních modelů rovněž platí, že lze zaznamenávat ve dvou kvalitách, tedy nejvyšší (například Full HD) a nižší (848 × 480 pixelů, viz přiložené ukázky), která je výhodná právě díky své malé velikosti (méně MB se například rychleji odešle pojišťovně), i když je vizuálně horší a postrádá detaily. Tuto možnost je však rovněž možné deaktivovat a nahrávat pouze v nejvyšší možné kvalitě.
Zhodnocení
Nextbase 322GW nabízí dostačující kvalitu i nabídku funkcí pro technologicky méně náročné, kteří však jistě uvítají například možnost záznamu při nehodě na parkovišti v době jejich nepřítomnosti či možnost přivolat pomoc. Za nevýhodu považuji pouze absenci držáku/přísavky v balení, jinak lze však tomuto modelu těžko co vytknout a mohu jej doporučit.
Foto: Ioannis Papadopoulos, fDrive.cz